• Anamia

Smärta i handleden

Finns det fler som har ont i handleden. Har haft det i tre månadader nu. Ringde vårdcentralen för en månad sedan men de sa att det var en vanlig åkomma för nublivna föräldrar. Jaha, tänkte jag då är det väl bara att finna sig i det.

Men i natt så hade jag så ont att jag inte kunde ta upp min son ur sin säng, var tvungen att väcka min man. Vad hade jag gjort om han inte var hemma?

Smärta kommer och går, är ofta som värst på morgonen. Mest ont gör det när jag ska bära tungt eller röra hande i sidled, framför allt mot "tummhållet". Har ett handledsskydd som jag har på mig ibland, det hjälper. Vet inte om det är inbillning eller fakta men det känns som om det blir värre efter jag använt skyddet.

Blev verkligen jätte ledsen när jag inte kunde lyfta min son inatt. Nu är det bättre, tog på mig skyddet, men är ändå rädd att det ska bli så illa igen. Är detta verkligen normalt för nya föräldrar?

• Svar på tråden Smärta i handleden
  • Marrah

Anamia: Ja, den hjälpte för mig, det gjorde hemskt ont alldeles efteråt men sedan försvann smärtan gradvis. Jag har fått kortisonsprutor två gånger, hade problem med vänster handled efter första graviditeten och höger handled efter andra graviditeten. Jag har inte märkt någonting alls på vikten!

Mamma till Sanna och Elias
  • Chiliräkan

Vad skönt att höra att det är en vanlig åkomma för nyblivna föräldrar, jag trodde ett tag att jag fått reumatism. Jag har precis lika symptom som TS beskriver, vår dotter är 2 1/2 månad. Jag ringde vårdcenralen igår men skulle inte få komma förrens till hösten.
    Nu kan jag sluta oroa mej i alla fall för att det skulle vara nåt allvarligt fel.

Jag fick Karpaltunnelsyndrom under graviditeten, men det kände inte så här, det här är en annan sorts värk. Det försvann ungefär en månad efter förlossningen, men så fick jag ont i handleden istället. 

Hoppas vi alla blir frisk så fort som möjligt.

• Annione

MB de Q (tar mig friheten att förkorta det) är ett mycket vanligt tillstånd hos nyblivna mammor. Det bästa sättet att bli av med det på är att vila handen från de rörelser som gör ont. Dessvärre är inte det helt lätt. Därför är det underbart med en ortos som bromsar precis innan man går för långt. Jag fick olika ortoser, en som var helt rigid så jag inte kunde röra mycket alls och en som var lite friare. Jag tillhörde dock kategorin "besvärliga" patienter eftersom jag inte efterföljde instruktionerna så bra, men när de hotade med bestående men och ev op blev jag riktigt duktig på att använda ortosen...

• nötskrikan

Jag har också ont i ena handleden, hade inga problem under graviditeten men nästan direkt efter förlossningen började höger handled krångla. Nu är dottern fem månader och jag har fortfarande ont.

Hur vilar man handleden när man tar hand om spädbarn??

• Woppsiedaisy

Tror som Lilla Sofie att det kan vara karpaltunnelsyndrom, om det inte går över ring vårdcentralen och säg att dom får kolla upp det. Kan krävas operation.

• Liiii

Har alltid haft problem med min högra handled, smärtan kommer och går. Jag har varit hos ortopeden och röntgat handen men de kan inte hitta något fel. Sedan var jag hos min kiropraktor och han fixade till min handled, tydligen är det ligament som flyttar på sig.

Kan vara värt att kontakta en om inte VC kan hjälpa dig.

• Bettan72

Om det är åt tummen du har ont så är det Quervains syndrom och inte karpaltunnelsyndrom. Jag fick så och har en ortos som jag använder när det blir för jobbigt. Har ej gått och fått kortisonsprutor. Om det inte hjälper med kortison opererar de sa min läkare. Men tydligen är behandlingstiden med ortos tre månader och sedan kortison i första hand.

• seagull

Precis som det har sagts i tidigare inlägg är det nog åkomman Morbus de Quervain du lider av. (Jag hade karpaltunnelsyndrom under graviditeten och ett tag efter förlossningen men den ger inte samma sorts smärta utan mera domningar, åtminstone för mig)

Nu har jag också drabbats av Morbus de Quervain och det känns trist precis som du upplever det med att behöva få hjälp av barnets pappa med att plocka upp sitt barn ur sängen.

Det är viktigt att du kommer till en arbetsterapeut så fort som möjligt så du kan få ortoser utprovade innan det förrvärras ytterligare (åtminstone i mitt landsting behöver man ingen remiss dit från någon läkare utan kan ringa och boka tid direkt).

Tänk också på hur du lyfter och använder händerna, lyft absolut inte med greppet "tumme pekfinger under barnets armhålor" utan försök ta in hela armen under barnet så du tar hjälp av lyftkraften från dina underarmar. Försök även vid andra typer av rörelser att inte använda tummarna, t ex vrid om nyckeln med övriga fingrar etc.

Jätteknöligt, jag vet, själv försöker jag vänja både mig och mitt barn vid att inte använda tummen vid lyft.

Hoppas du blir bättre!

• Siia

Jag har inte smärta i handleden utan det sitter i mina händer. Jättejobbigt när man ska t.ex öppna burkar eller faktiskt bara gå och skjuta på barnvagnen. Det gör jätteont emelllanåt. Min son är 6 månader nu och tycker inte det har blivit bättre.

• Trollungarnasmamma

Jag har en knöl som kommer & går på handryggen ovarnför handleden, men jag har har haft det så länge tror tom jag hade det så innan lillan kom. Den gör ont & det ömmar när jag rör handleden upp & ner. Fick tid på VC nästa vecka! Tyckte att det kanske var dax nu & kolla upp den

• thesmokejumper

Jag har oxå fått ont i handlederna sen jag fick barn. Inte så mkt som du har men mest att det värker o känns lite ömt..

• Fam

Hade senskideinflammation för några år sedan, och blev opererad för det. Senan under tummen "fastnade" i sin skida och kunde därmed inte glida obehindrat när man rörde tummen. Kändes som att det blev värre när jag hade vilat handen.

Tänker inte ge mig på att diagnosistera dig, men vill bara säga det att bara för att man är gravid/fått barn så beror inte alla ens problem och smärtor på detta. Jag tycker inte att man skall acceptera svepande och svävande svar som att "det är vanligt" osv.

Svar på tråden Smärta i handleden