Min man har också en gammal mamma,hon var 40 när han föddes.Nu är hon 80.Även om hon är relativt frisk så har hon haft stroke och vägrar flytta till ett servicehem trots att hon bor långt ifrån sina barn och vägrar flytta närmare heller.Jag förstår hans oro och visst är det speciellt och jobbigt på många sätt.Hans pappa dog 1977 så någon farfar har barnen inte.Missförstå mig rätt,men ibland önskar jag förstås att hon vore yngre och orkade mer,barnen tycker förstås att hon är urgammal och eftersom hon snarare tillhör min mormors generation än min mammas så har hon svårt att relatera till sina barnbarn.Hon fick sitt första,min svägerskas son,samma år som min äldste föddes,så hon var ju gammal redan när hon fick sitt första barnbarn.
Senast i gårnatt ringde svägerskan smått hysterisk och berättade att linjen brutits när hon talat med svärmor och att hon var rädd att svärmor fått stroke igen.Nu har svärmor trygghetslarm,men vi ringde väl en halvtimme innan vi kom fram,det visade sig att telefonlinjerna krånglade pga regnandet i Skåne där svärmor bor.
Min mamma var däremot bara 20 när hon fick mig,så min situation är annorlunda.Däremot har jag ingen bra relation till henne, och har aldrig kunnat vända mig till henne med nästan någonting.Så ung förälder betyder inte att man kan relatera eller har hjälp och stöd-tyvärr.