Inlägg från: honyponken |Visa alla inlägg
  • honyponken

Alanya, nån som varit där....

jag va där i maj med min 2åriga dotter.
    underbart ställe!! ska verkligen tillbaka dit!

vi tog en 1-timmes båttur ch så¨g grottor och lite sånt..jättefint! sen vart vi uppe i bergen till borgen.
    nere vid stranden (inte kleopatra utan den andra) så finns det en stor lekplats som elina älskade!! den är i mestadels skugga och med massa bänkar utmed sidorna som man kan sitta på medans dom leker:) - den ligge inte helt nere jäms med stranden, utan nära vägen, men det är nära stranden ändå.

sen tyckte elina det var jättekul med alla sköldpassor som hon hittade lite här och där - alltså vilt levande sköldpaddor :)

dom som jobbade på vårat hotell ville inte tipsa om bra estauranger, utan tjatade om att vi skulle äta på deras, men efter allt tjat så hade man inte så stor lust till det, så vi hittade våra egna restauranger. man får jättebra service och personalen lekte med elina medans vi åt om hon ätit klart innan oss så vi kunde äta ifred - jättebra!! och dom är jättevänliga där nere!

oj..blev lite långt kanske, men fråga gärna om du vill veta nått mer :)

vilket hotell ska ni bo på?

• honyponken

vi besökte bägge stränderna, och precis som du hört så var den stranden mkt bättre än kleopatra när man harbarn med sig. på kleopatra så är det ingen sandstrand utan den består av småsten, och vågorna var himla höga och strömt var det!

men på den vanliga stranden så kunde hon bygga sandslott och bada (men se upp..det finns hål i stranden som man inte ser när man går i det grunda vattnet. elina trampa ner i ett sånt så hon kom under vattnet..men går man med dom så är det ju inga problem. där finns även en lite lekplats :)

vi bodde på lägenhetshotellet narcis

• honyponken

har förresten lite kort därifrån i mitt galleri. bla från den "bra" stranden :) - och den lilla lekplatsen som ligger på den

• honyponken

i maj när jag var där så gick det ca 700kr på en vecka i mat till mig och lillan (2år). då åt vi frukost och oftast lunch hemma på hotellet (bodde i lgh-hotell så vi handlade mat på mataffären till frukost å lunch). men sen åt vi en "lyxmiddag" en kväll oxå.

det finns många "snabbställen" med kebab, hamburgae och liknande. det var himla billigt..15 sek för kebab tex.
    men när vi gick på restaurang och tog turkiska kötträtter så blev det dyrare.. och restaurangerna inne bland bazarerna och nere vid hamnen var inte billiga.

men kan oxå tipsa om att kids-meny finns överallt i princip och det var billigt!..även vid bazarerna!! ca 60 spänn för spagetti och köttfärssås - och det var mkt mat!!!

• honyponken

ytl - turkiska pengar. 20 ytl är 100 sek (ca)

• honyponken

fast nu heter pengarna TRY - turkish new lira - har jag för mig...

Svar på tråden Alanya, nån som varit där....