• vildamamma

katt å mus problem aaaarrrggghhhhhhhh

honkatten tar in möss ständigt.
    speciellt levandes, som hon kan jaga å sen ta död på (efter lite musskrik).
    nu när musungarna har växt till sig är dom jättebra å ta in... aaarrrgghhh hon kom hem med en nyss. släppte - fångade osv.
    sen kom den jäkla han katten å la sig i.
    fångade den inte när den sprang förbi honom..
    late jäkel. å nu hittar ingen utav oss musjäveln.
    en liten jävla mus, katterna letar 10 cm ifrån där den va sist. (den kan inte ha kommit längre eller vad) och nu har dom gett upp den å gått iväg.

hur hittar man en musjävel i en stor lya?
    varför måste det vara sån mus och råttinvasion i detta förbannade land.......
    blir så trött på detta, anticimex borde betalaför varje mus som dör igentligen eftersom de har sånna problem m dom.
    nu är ja ilsk, så inga pussenuttiga inlägg om "djurhatare, borde inte ha djur osv"

• Svar på tråden katt å mus problem aaaarrrggghhhhhhhh
  • Teskedsmamman

Du kan få vår kattuschling i stället, här är det ekorrar, fladdermöss och kopparödlor, bland alla möss...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 38
  • vildamamma

blääää å fy. men e inte alla dom djuren söta?

• vildamamma

mission impossible is complete.. mohahahaahah.
    sist jag såg musen, va den bakom gardinen, där den slöööe han katten va.
    för 5 min sen såg jag i ögonvrån nått falla å lät på marken. va den den liiiiille musen som ramlade efter at tvarrit längst upp i gardinen. 5 min jagande runt tvbänken fick jag tag på den lille gissa va jag gjorde...
    den är död nu.. mohahahahaah

skojar bara. den va skitsöt, så pytteliten, ville behålla den, men de e född fri och djur skall inte vara i bur och den sprang ut i det frialycklig å skitasöt=)
    men ooooops hankatten kom rakt emot mig ute för å hälsa, men han såg inte den lille phu.

lyckligt slut. nu är ingången stängd.
    synd att jag inet fotatde den lille plutten.
    fast då hade min sida gått error.. alal hade velat titta soklart =)
    va liten som ett lillfinger å söt (har intesagt det innan va )

• Jomppelina
    vildamamma skrev 2007-07-07 00:04:10 följande:
    mission impossible is complete.. mohahahaahah.sist jag såg musen, va den bakom gardinen, där den slöööe han katten va.för 5 min sen såg jag i ögonvrån nått falla å lät på marken. va den den liiiiille musen som ramlade efter at tvarrit längst upp i gardinen. 5 min jagande runt tvbänken fick jag tag på den lille gissa va jag gjorde... den är död nu.. mohahahahaahskojar bara. den va skitsöt, så pytteliten, ville behålla den, men de e född fri och djur skall inte vara i bur och den sprang ut i det frialycklig å skitasöt=)men ooooops hankatten kom rakt emot mig ute för å hälsa, men han såg inte den lille phu.lyckligt slut. nu är ingången stängd.synd att jag inet fotatde den lille plutten.fast då hade min sida gått error.. alal hade velat titta soklart =)va liten som ett lillfinger å söt (har intesagt det innan va )
    Vad otacksamma ni är, era svikare... =) tänk på att den stackars katten slet häcken av sig för att hitta ett lämpligt villebråd åt er, och så kunde ni inte ens slutföra det hela... ni lär nog få mycket storvillt (småvillt) i huset tills ni lär er detta!!
  • Pysse

Var glada ni som har en katt, som kan sitt jobb.
    Vår bortskämda förnäma siames är livrädd för möss. Vi har möss i vår sommarstuga och var gång vi kommer dit, sitter siamesen en timme i mitt knä och darrar. En gång sprang det en mus rakt framför honom - han lyfte huvudet lite och vände sig om och somnade om.

• maskrosen77
    Pysse skrev 2007-07-07 10:01:24 följande:
    Var glada ni som har en katt, som kan sitt jobb.Vår bortskämda förnäma siames är livrädd för möss. Vi har möss i vår sommarstuga och var gång vi kommer dit, sitter siamesen en timme i mitt knä och darrar. En gång sprang det en mus rakt framför honom - han lyfte huvudet lite och vände sig om och somnade om.
    så sött. Vår ena katt tar möss.  Men dödar aldrig dom. Den andra är nog lite efterbliven, fattar inte riktigt vad han ska göra. En gång kom han in med en död mus som satt i en musfälla. En annan gång kom han jättelycklig in med en kotte. Antagligen trillade kotten ner och han såg bara något som rörde sig och tog den.Skrattande
  • vildamamma

jorå vi ä rtacksamma att katten är en superduktig jagare. hade hon inte trivts här å hade hon inte velat göra sin "del" av matinförskaffandet.
    men hon får släpa in möss... som ska vara döda då..
    dom är smidiga å ta hand om efter henne

pysse: siameskatten kanske fejkade det hela å spelade död

• Jomppelina
    vildamamma skrev 2007-07-07 10:28:43 följande:
    jorå vi ä rtacksamma att katten är en superduktig jagare. hade hon inte trivts här å hade hon inte velat göra sin "del" av matinförskaffandet. men hon får släpa in möss... som ska vara döda då.. dom är smidiga å ta hand om efter henne pysse: siameskatten kanske fejkade det hela å spelade död
    Döda möss tar kattmamman in åt sina ungar när de skall lära sig första delen av bytesjakten. Att mössen lever innebär ju bara att ni har lärt er att det är just sådana ni skall jaga ju... nu är det fasttagningsleken och själva dödandet ni har kvar innan hon kan släppa sin pedagogiska uppgift... *he-he*.
  • vildamamma

men alla gånger hon tagit in levande möss, låter hon inte oss ta den, för att släppa ut den. hon leker lite, antar för det är på hennes hemmaplan, sen när hon tröttnat på den vare sig det gått en 15 min eller 3 sek så dödar hon den. sen går ut och jagar en ny.. aahhhhhrrgggg

• frulan

Visst är de söta de små liven!
    Vi har tur som har lite katter här som tar lite möss åt oss
    Här hade vi invasion efter att ha öppnat upp huset till grunden.
    De var så sööööta
    Vi klarade inte av att döda dem (hmm, jag matade t o m dem efter ett tag) utan satte upp fällor som fångade in dem. Sen fotade jag dem (hmm) och släppte ut dem i skogen.
    Självklart kom de ju tillbaka
    Vi skaffade en sån där överljudsdosa och satte den vid hundens vattenskål. De sket totalt i den, satt i skålen och drack vatten, spelade gura och sjöng allsång.

Förresten vet ni vad jag har läst om katter.
    Trots att de är utekatter så antar jag att ni ger dem mat?
    I så fall går de miste om jaktbiten och de jagar djur, leker lite (jaktlek) och sen struntar de i att äta dem eftersom de redan fått maten serverad.
    De behöver hela jaktproceduren (precis som hundar) för att må bra:
    jaga, döda (leka), äta

Får de bara en del uppfylld, själva ätandet, så trycker kroppen på om att få jaga oxå.

En grej kanske skulle vara att få katterna att jaga sin egen mat?!
    Gömma den lite.
    Är det torrfoder så kan man ge dem i aktiveringskulor.

Fast det går nog inte upp mot att få jaga en liten söt musing

• KeChi
    maskrosen77 skrev 2007-07-07 10:27:36 följande:
    så sött. Vår ena katt tar möss.  Men dödar aldrig dom. Den andra är nog lite efterbliven, fattar inte riktigt vad han ska göra. En gång kom han in med en död mus som satt i en musfälla. En annan gång kom han jättelycklig in med en kotte. Antagligen trillade kotten ner och han såg bara något som rörde sig och tog den.
    Hahaha..ja kan riktigt se det framför mig..va söööt :D
  • maskrosen77
    KeChi skrev 2007-07-07 12:21:23 följande:
    Hahaha..ja kan riktigt se det framför mig..va söööt :D
    Söt men stenkorkad. Skrattande
  • Jomppelina

Jag är ochså en sån som fångar möss och åker iväg och släpper ut dem. Vid ett tillfälle för några år sedan, hade jag ställt mössen i garaget en timma eller så innan vi kunde släppa dem. Sambon skulle lacka delar till en cadillac och rörde i färgen; tappade en färgklick med billack över buren och det hamnade en liten färgdutt i den. Nåja, ena musen fick färg på tassen och gjorde färgstämplar i botten på buren. Med tanke på att det var en vild mus så kunde jag inte gärna ta upp den och tvätta ren med thinner heller... Jag åkte och släppte ut dem senare under dagen, någon mil bort i en skog, tänkte att det torkar nog, och hoppas inte det innebär något farligt för musen...

Nåja. Jag glömde bort det här, och några veckor senare fick vi några möss till. En av mössen var vackert rödmålad tassar, och det såg verkligen ut som kompisens färg som han hade på cadillacen..`!!! =0!
    Jag kliade mig i skallen; färgen i botten på buren var ju torr sedan länge, ingen mer färg var använd sedan det tillfället, men inte kunde den väl ha hittat tillbaka?? Löste ju aldrig detta, men lite märkligt var det.

• Annika 1983

huaaa hatar möss! Är glad att jag har innekatter hihi

* Kram *
  • Annika 1983

behöver dock aldrig införskaffa en flugsmällare då dom sköter saneringen av flugorna

* Kram *
  • vildamamma

Annika 1983 skrev 2007-07-08 11:17:03 följande:

behöver dock aldrig införskaffa en flugsmällare då dom sköter saneringen av flugorna
    jovisst. å sanering av blommor oxå i samma veva som får offra sig för flugans skull
Svar på tråden katt å mus problem aaaarrrggghhhhhhhh