• Vill ju så gärna

planerat snitt - var??

hur "lägger" dom snittet vid planerat kejsarsnitt??

känner mig LIVRÄDD över att föda vaginalt (är inte gravid än så vet inte hur ja kommer känna när d väl gäller) o kommer nog vilja göra planerat snitt.... men d finns ju stora nackdelar med d oxå...tex ett fult ärr över hela magen....

Så frågan är....var hamnar ärret o hur mycke syns d???

• Svar på tråden planerat snitt - var??
  • lillamammsen

Om man snittas så löper man större risk att få placenta previa (föreliggande moderkaka)vid nästa graviditet därför sa min läkare att de försöker avråda folk från snitt, fast måste man så måste man ju såklart...

Men vissa får ju beviljat om de mår dåligt psykiskt av tanken på vaginal förlossning, det är nog olika beroende på vart man bor..

• broken bones

Min mamma har gjort 2 planerade snitt.. va dock på 80talet, men tror dom gör likadant idag.
    Hennes 2 gjordes vågrätt.. tror man gör uppåt när det är "katastrof-snitt", inte annars..
    Hennes ärr har knappt synts heller, varken invändigt eller utvändigt.. Inte ens gynekologen visste att hon snittats (utifrån att kollat inuti alltså).
    Av vad jag hört idag så snittar dom inte så jävla fint, + att endel inte har känsel där snittet gjordes.. Nåt har isf gått galet anser jag.. slarv..

• fiskbulle666

Mitt planerade snitt är så långt ner så det syns praktiskt taget inte
    Och om man är så rädd för förlossningar som du verkar vara så ta upp det med en barnmorska, jag tror säkert man kan boka tid och prata med en utan att vara gravid Så att du får lufta dina funderingar

Lycka till med barnskaffande

• alexaGBG

Mitt snitt är nu knappt tre år gammalt och det är verkligen nästan helt osynligt. Min nuvarande BM sa "men var inte du snittad - du har ju inget ärr!" vilket sammanfattar det hela ganska bra.

Efter mitt snitt sa kirurgen till mig att man ska tejpa över ärret i 6 månader och bara byta tejp när den trillar av (sån där vit/halvgenomskinlig sårtejp), för så gör man tydligen riktigt snygga ärr vid t.ex. plastikoperationer. Så jag tejpade i 6 månader och det var det ju värt..

Ska snittas igen om drygt en månad - vet inte om jag vågar hoppas på att det blir lika fint en gång till..

• Mariii

är också livrädd för att föda vaginalt, kan inte tänka mig nå annat än ett snitt. min kompis gjortde akut snitt och hennes syns knappt nu. Så jag hoppas dom gör ett snitt på mig när jag blir gravid.

• Tutilure

Jag har gjort två planerade snitt pga förlossningsrädsla.
    Det är ett jättesnyggt ärr som knappt syns. Tror inte att man skulle se det om man inte visste att det var där.
    Det är bara lite drygt ett år sedan jag gjorde andra snittet, men det är redan så fint! Dessutom så har jag en tendens att få fula ärr, men nu blev det inte så, det är ju verkligen beviset för hur skickliga de är.

Jag har fortfarande ingen känsel precis vid ärret, men förut var det ingen känsel nästan ända upp till naveln, men det har alltså blivit bättre. Kanske får jag tillbaka all känsel, kanske inte. Hur som helst så är det inget jag saknar eller bryr mig om.
    Det är ju ganska självklart att man förlorar känseln, man skär ju av nervtrådar! Så att förlora känseln vid snittet är absolut inget tecken på att det har gått fel som någon påstod, det är ju helt naturligt om man tänker efter lite.

• Mariii

visst sätter dom kateter vid snitt eller?

• Fru Indosaurie

jag har ett skitfult ärr som nästan 1 år efter snittet fortfarande är riktigt obehagligt att ta på. Jag hatar det.

• Mariii

Sätter dom den innan man har fått bedövning eller när du har fått den? För det är inge mysigt med kateter. Och hur länge får man ha den? många frågor nu!

Svar på tråden planerat snitt - var??