• sariat

Första ordet.. när?

Detverkar som att många bebisar här säger mamma och pappa pch hej, tack och massa när dem redan är ett halvår gamal. Min dotter är 8 månader och hon säer inte ens dadada..
    Borde jag berätta de för bvc? Ska dem kunna pratat när dem e 6 månader? För mig verkar det helt otroligt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 16:56:32:
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m22543471.html

• Svar på tråden Första ordet.. när?
  • Crea diem

Nää, min tjej pratade första gången när hon var 7 månader "ammmamamama", men hennes kusin pratade första gången som 9 månader, så det är nog ingen fara...

• Gibiesmamma

började jollra runt 4-5månader, sa första ordet vid 11 mån. Nu är han 3,5 och har ett väl utvecklat språk.

Enligt min mamma så har han exakt samma språkutveckling som jag vid samma ålder.

• malinn

Har en tjej på 15 månader som "tjötar" hela tiden men inget som är begripligt direkt men i dag satt hon inne i vardagsrummet och plötsligt ropar hon på storasyster. Visserligen på sitt sätt men det var ändå väldigt tydligt!

• Nhelia

Första orden brukar komma vid 12 månader. En del barn är tidigare och en del är senare, vilket är helt normalt. Stavelsejoller som "dada" och "baba" brukar komma vid 31-50 veckors ålder. Viktigt att tänka på (men närmast omöjligt att följa): Jämför inte med andra barn!

Gå in på www.blom.just.nu om du vill läsa mer om tal- och språkutveckling!

Hälsningar från logopeden

• Cinnalinna

Min son sa definitivt ingenting vid 8 månaders ålder!!!!!!!

han sa bababa mamama dadada - men visst det finns säkert föräldrar som med mkt god vilja tycker att bebisen säger just mamma då...

tycker första medvetna ordet kom runt året

• Marie30

Känner att jag måste skriva i den här tråden för jämnviktens skull...

Vid 15 månader började min son använda universalordet mamma till allt, ibland gör han en tvåordsmening så att det blir "mamma öh". Han är 19 månader...

• MammaSusan81

Vår dotter sa mamma då hon var 8,5mån korrígerat 5,5 mån, nu är hon 1 år säger 16st ord bla 2 ord i taget som "är där" .....ändå är hon extremprematur....

• Mamma till tre kottar

1:an var 16 månader när hon sa "ti" (=titta).
    2:an var 2 år ooch 10 månader när han sa "E-Å" (=hej då)
    3:an kan jag inte ge en ålder på, hennes språkutvecklings var så annorlunda, hon började prata mycket tidigt på sitt alldeles egna sätt och gled över till vårt sätt när hon var knappt 2 år.

Jag har länkar om språkutveckling på min sida om du vill veta mer.

Svar på tråden Första ordet.. när?