• sariat

Första ordet.. när?

Detverkar som att många bebisar här säger mamma och pappa pch hej, tack och massa när dem redan är ett halvår gamal. Min dotter är 8 månader och hon säer inte ens dadada..
    Borde jag berätta de för bvc? Ska dem kunna pratat när dem e 6 månader? För mig verkar det helt otroligt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 16:56:32:
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m22543471.html

• Svar på tråden Första ordet.. när?
  • Anne69

Enligt "babymanualen" är det vanligt att bebisar när de är 8 månader kan jollra dvs säga en variant av da-da-da-da, va-va-va-va eller liknande. Min bebis kan uppenbarligen läsa (manualen alltså) o började med dessa obegripliga men underbara ljud prick på 8-månadersdagen. Men hon säger ju inget för det! Ser mer ut som om hon tuggar tuggummi!

• Tjej 83

visst kan de säga saker omo om o om igen o mant ycker sig höra vad de kan vara för ord..
    men jag räknar ordet när hon vet vad det är.

hon va väl runt 10 mån när hon sa Titta och pekade med fingret på allt. så de va de ju rätt.
    hon har sagt typ amammaaammmmm men ja räknar inte de som mamma då hon inte säger de till mig utan bara när som..

nu är hon 1 år o säger bara Titta o pekar på allt. jobbigt i en affär men jaa lite roligt med.
    får se när nästa ord kommer.

• sweetfia

sa ampa o pekade pa lampan vid 8 man.. Sa mamma jatte tydligt vid 10 man.. Sager hejda o vinkar nu , o e snart elva man..

• anja1661

mi son är 10månader nu och babblar på med sitt...ööhh, dadada, bababaa....men inga riktiga ord ännu.
    kommer inte ihåg när dottern sa sitt första ord...(har det uppskrivet men orkar inte kolla)

• Wkd chick

sweetfia:
    det där känner jag med igen min son va 6,5månad när han med sa ampa å pekade på lampan. så gulligt så :)
    vid 9 månader kunde min son ca 8 ord :)

• MARIA99

runt 9 mån har mina 3 varit. Äldsta kunde ett par ord vid 12 mån men minstingen kan väll 2-3 & hon är 12 mån. Titta ! åt de mesta låter det & se!!. Mamma ibland men inte så ofta

• mamma o dotter

oj vår dotter har redan sagt mamma o pappa konstigt lite tidigt ser jag

• marabou

Hej!!

våran son säger endast titta å han e 10 å en halv månad

• mammatillpojkar

nicolas sa mamma när han va 8 månader!

• Miot
    mamma o dotter skrev 2007-07-11 12:26:08 följande:
    oj vår dotter har redan sagt mamma o pappa konstigt lite tidigt ser jag
    oj, ja det var tidigt! Kul =)
  • Miot

Min dotter (7mån imorgon) Säger bababab, dadada, och nått som liknar"titta", ditta tttiitt typ =)

• sweetfia

mamma o dotter : oj sa tidig.. Ni har nog fatt ett underbarn..! ! Inte meningen att lata ironisk.. Men det var valdigt tidigt.. Lucas sa mamama o baba jatte tidigt men det raknar inte jag som ord.. !

Svar på tråden Första ordet.. när?