• Fia Lundbom

Kattlåda med tak

Nu är jag så trött på kattsand överallt, så jag har köpt en kattlåda med tak som jag hört (inte minst här på FL) ska minska sanden som sprids i huset.

Sigge (katten) blev livrädd när jag stolt presenterade den nya kiss/bajs-anordningen och sprang in i linneskåpet och gömde sig.

Hm.. man kan ju undra hur jag ska få henne att gå in i den när hon skräms så bara av hur den ser ut..?

Nu har jag tagit bort den gamla och ställt den nya där. Jag tog bort luckan för att det skulle se lite mer inbjudande ut...

Vad tror ni. Skiter hon i linneskåpet eller går hon på sin nya toa ?

P.S. Sigge är en hon... Alla sa att det var en hane först men så var inte fallet

• Svar på tråden Kattlåda med tak
  • Birgitta2

Tycker du skall ha även den gamla framme under en tid så hon åtmintone hinner vänja sig vid den nya. Annars finns nog risk att hon går nån annanstans. Och när en katt börjat bajsa utanför kan det vara svårt att få henne sluta. Så låt den gamla stå framme nånstans där hon kan se den. Om en vecka plockar du bort den, och kanske hon då insett att den nya lådan inte är farlig.

• Perniilla

om du kan ta bort locket kan du ju ha så ett tag först..men det gör iof nog inte skillnad, vi hade en sån låda..och det gick bra..annars finns det ju vissa mattor man kan sätta brevid lådan..speciella för att kattsanden inte ska sprida sig..vet inte hur bra de är..men har sett det i vissa djuraffärer..

• Birgitta2
    Perniilla skrev 2007-07-07 14:57:55 följande:
    om du kan ta bort locket kan du ju ha så ett tag först..men det gör iof nog inte skillnad, vi hade en sån låda..och det gick bra..annars finns det ju vissa mattor man kan sätta brevid lådan..speciella för att kattsanden inte ska sprida sig..vet inte hur bra de är..men har sett det i vissa djuraffärer..
    De där mattorna är värdelösa när man har lådor utan tak. Min katt sprätter hej vilt efter besök i lådan. Länge länge. Jag måste köpa en med tak nu, för jag är trött på sandhögar 3 meter utanför lådan. Tack för påminnelsen Fialotta!
  • Natalie82

Mina katter vägrade gå in i vår kattlåda med tak först, men sen gick det bra när man tog bort luckan, och sen har jag testat sätta tillbaka den men dom vägrar gå in där då :/ så dom har den utan lucka nu, skvätts ut lite sand men inte alls så mycket som innan.

• jela1982

min katt gjore lika vägrade gå in i den lådan så han sket i durchen fick byta tillbaka till sin gammla låda tro han kände sig trängd där inne

• Jane Roe

Om lådan har lucka så ta bort den i början :) Så gjorde vi med vår kille, och sen vande han sig !

• Prinsessan Zelda

vi har en med tak men utan lucka. om man kan ta bort taket så gör det först så hon vänjer sig vid lådan. sätt sen dit taket utan dörr.

vi har ingen dörr, har inte behövts.

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
Svar på tråden Kattlåda med tak