Inlägg från: Mondino |Visa alla inlägg
  • Mondino

Sollentunamammor!!

Kanske ni redan provat.. men Theo har ofta ont i magen runt kvällskvisten. Skriker mer eller mindre vad man än gör, men det som funkar allra bäst är när han ligger på magen på nederarmen med huvet strax "utanför" armbågen, och vi buffar lite i rumpan. Funkar bara i kombination med att man står/går/gungar...han brukar coola ner sig efter typ 10-15 minuter och sen blir det kortare intervaller med knip, som till slut försvinner och han hänger som en sladdrig sill på armen.. . Men ni har säkert provat det redan... tips från mig iaf

• Mondino

hehe.. verkar som underarmen (som jag tydligen har döpt om till nederarmen (H)) funkar på fler än Theo iaf

• Mondino

Härligt att det går åt rätt håll med Alvin! Förstår verkligen att frågan/tanken dyker upp om man skall våga utmana ödet att sticka iväg ett par dagar och förändra säng/sänggående etc just nu när ni ser en ljusning. Åker ni så måste ni nog fortfarande hålla fast vid principen att det inte ska nattmatas, men det är ju jobbigt nog hemma... Jag kan bara prata för mig själv, men jag skulle nog ha skjutit på skärgårdshelgen nån vecka.. Men det beror ju på vad det är för happening, kanske det är värt risken att man får "börja om", och ändå tror jag ändå att man når målet snabbare även om det skulle bli ett par steg tillbaka.

• Mondino

BeccaGrodan: helt rätt, fråga på bvc, och sen gå på magkänslan.. tror att du redan har svaret hur du ska göra till helgen...

• Mondino

Rooos: Kul att du tittade in på "vår tråd". I trådstarten står länken till tråden där vi stämmer av träffarna. Gå gärna in där och kopiera deltagarlistan för nästa träff och lägg till dig själv.

TILL ALLA SOM INTE VAR MED FÖRRA TRÄFFEN: vi samlade ihop mobilnummer och mailadresser förra gången, så att vi har möjlighet att nå varann ( tex om nån träff blir flyttad och inte alla hinner uppdatera sig i träfftråden) så för er som inte ännu meddelat mig, kan gärna skicka ett meddelande med: Namn, Alias, mobilnummer och mailadress så ska jag uppdatera listan och maila ut den igen.

• Mondino

(är ju inte så att jag skriker det där.. men jag fattar bara inte hur ni får till feta bokstäver..., berätta för mig snälla...tack )

• Mondino

Oooops, det var visst ett hett ämne det här med syskon på dagis eller inte. Jag förstår BeccaGrodans reflektion och den riktar sig inte alls till dom som har barn som gillar sina 15 timmar eller till dom föräldrarna som fått det mycket värr än en "standard"2-barnsmamma som har tätt mellan sina barn. Jag har själv 1½ år mellan mina stora barn, och det var minsann ingen dans på rosor mellan varven, så jag har full förståelse för belastningen.
    Jag jobbade sedan som dagmamma i 4 år och där fick jag se en stor dos av det Beccagrodan beskriver. Föräldrar som valt ett stort dyrt boende och därför var tvungna att jobba och ha barnen i barnomsorg 7-18. Eller andra föräldrar som tyckte att dom betalade ju ändå maxtaxa så varför inte passa på att hälsa på släkten, gå på affärn etc innan dom hämtade sina barn. Och det tycker jag är synd, allt det där upplever inte barnen i barnomsorgen och är en del av mammas och pappas vardag och lärorikt för barnen att ta del av. Många gånger undrade jag varför man skaffat barn om man inte är villig att omprioritera lite i sin tillvaro och sin ekonomi för att barnen skall kunna får vara lite mer av sin vakna tid med sin mamma och pappa.

• Mondino

Camabo: du har ett skönt tugg och en härlig humor, och jag garvar verkligen högt mellan varven.

Hörni alla; ta inte alla orden på största allvar, precis som sagt, tror att Camabo har en stor portion av glimt i ögat och en vilja att få oss att skratta. (vilket jag gör så jag nästan kissar på mig när hon ska stampa på Caps Lock tangenten )
    Jag tycker att vi ska passa på att ransaka oss själva lite och ta till oss lite av det som "kommer fram" här.

Jag talade om för mina föräldrar redan vid inskolningen att jag inte kunde ägna så mycket tid till annat än avstämning av dagen under hämtningsstunden. Och jag valde att låta föräldrarna ringa mig på kvällen om dom ville ha råd och hjälp eller om vi behövde diskutera nåt som kanske skulle tas tag i. Och det funkade faktiskt riktigt bra, men det är minsann inte alltid så lätt att vara så rak med "sina föräldrar", är så lätt att folk blir stötta för att man måste avbryta. Men det är ju för allas barns skull som man inte kan stå och diskutera allt som föräldrarna undrar och vill ha råd om just då. Det jobbigaste var nog ändå dom föräldrar som hämtade sist och inte passade tiden, "jag va ju ändå bara hemma". Det retade mig faktiskt, att dom inte hade respekt för mitt jobb och för mina tider, även om jag själv hade småbarn hemma. Var gånger när jag fick kasta mig i bilen för att hinna iväg till det jag hade planerat att göra efter jobbet. Jaja, många funderingar är det, men som sagt, passa på att reflektera lite så kan vi alla hjälpas åt att bli "lite bättre" på lite av varje

Måste komma med ett litet inlägg om föräldrar som har barn hos dagmamma.

• Mondino

Håller fullständigt med om att den här värmen är vidrig, och nog påverkar det dom här små oxå. Theo har varit osedvanligt tjurig dom här dagarna och vill tutta titt som tätt. Klart dom behöver fylla på vätska oftare dom oxå precis som vi vuxna...
    Vi har bara för ett par veckor sen installerat en värmepump på vår nyinredda vind som man på sommarn kan "vända" på så det blir AC. Gissa om vi senaste dagarna har tillbringat nästan all slötid däruppe . Bästa vi gjort att köpa en sån meckapär!!!

Svar på tråden Sollentunamammor!!