Inlägg från: Siljelin |Visa alla inlägg
  • Siljelin

Sollentunamammor!!

Har ni sett TV-reklamen där man kan ringa in och beställa barnskrik eller rap som ringsignal till sin mobil? Vem vill ha det??? Jag skulle kunna skicka in fler ljud till dem, för övrigt - vad sägs om amnings-smackningar, vaknar-snart-stön eller en kalasbrak i blöjan? Det vore väl en härlig ringsignal?

• Siljelin

Grattis Dulia och tack alla för en trevlig träff igår. Jessica skrek dock hela vägen till bilen, så vi kan bilda klubb, Camabo.

Camillla, jag kan inte påstå att jag kände mig direkt omringad av fågelbajs igår, fast det kanske var för att jag bytte bajsblöja på Jessica under hela picknicken, så att jag dels inte kunde ha nån picknick (eller i alla fall inte äta, vilket för mig är det viktigaste, hihi), dels var övertygad om att alla pratade om mig och Jessica när de hela tiden klagade på den bajsiga parken.

Idag trodde jag på allvar att jag hade skrattat för sista gången och att jag skulle få tillbringa resten av livet med skuldkänslor av grövsta graden. Jag stod på vår trädäckade uteplats och försökte ?vagna? Jessica till sömns, men insåg snabbt att det skulle ta tid, så jag satte broms på vagnen och rusade in för att hämta en bok. Nästan genast började hon skrika igen, ganska högt och ilsket, och jag tänkte ungefär att ?jäkla unge, kan man inte lämna dig ens tio sekunder utan gung på vagnen?? Sedan kom jag ut med boken och vad fick jag se? Vagnen upp-o-ner på gräset nedanför trädäcket! Och under den, på mage i gräset och helt intrasslad i myggnätet, låg Jessica. Jag hann knappt tänka, bara snabbt fiskade upp henne, tryckte henne mot mig och bar in henne medan jag rätt snart både skakade och grät. Det där som inte fick hända hade just hänt och det var mitt fel!

Vi åkte in till Astrid Lindgren, laddade med vagn (hihi, tänka sig att man ens ville ta i den med tång), bärsele, frukt, böcker och ett sinne inställt på en helkväll på akuten. Vi kom dock inte längre än till inskrivningskassan, där en gullig sköterska undersökte Jessica, ställde en massa frågor och sedan tyckte det var helt onödigt att skriva in oss. Bara vi hade henne under extra koll de närmaste timmarna. Det har kommit och gått många tankar sen dess, kan jag säga. Vad hade hänt om det hade varit asfalt under vagnen? Eller om den stått med huvudändan utåt så att den tippade över åt det hållet istället för åt handtagssidan? Eller om den rullat nerför den branta slänten och kraschat mot ett träd. Eller om hon landat bara lite mer illa och brutit nacken, fått en inre blödning etc. etc.

Du har rätt Go-å-glad, man kommer nog vara orolig för resten av livet. Och just nu vågar jag knappt bära henne, för tänk om jag snubblar på något. Och just ja, ni som vill veta förklaringen: bromsen knäppte till som den brukar göra när man sätter dit den, men den fick tydligen inte tag ordentligt utan åkte upp igen utan att jag märkte det. Ska alltid kontrollera det i fortsättningen!!

Försökte för övrigt läsa ikapp idag, eftersom vi var bortresta hela helgen, och jag insåg att jag ställde flera frågor på träffen igår, om one2one och vyssanlull, som jag inte alls skulle behövt ställa om jag läst ordentligt. Har inte helt läst ikapp nu heller, så jag hoppas jag inte missat något väsentligt...

• Siljelin

P.S. Hade just tänkt rekommendera min egen förskola, men efter berättelsen ovan är det väl ingen som vill ha sitt barn där. D.S.

• Siljelin

Camillla, vi har en Teutonia Rocky, modell några år äldre (kanske 02), köpt på Blocket. Tror inte att det är något fel på bromsen mer än att man liksom måste pricka in den i rätt kugg på hjulet för att den ska sitta.

Ja, tjejen i kassan berättade just hur vanligt det är med fallolyckor. Själv tror man liksom att ingen annan någonsin tappar sitt barn och framför allt att det aldrig kan sluta lyckligt.

Jag jobbar på I Ur och Skur Grodan i Rotebro - kan väl lika gärna skriva det eftersom det säkert kommer fram ändå på ett eller annat sätt :o) Kolla gärna in den på grodan.org (eller förlåt, gör jag reklam nu, det kanske man inte får). Är webmaster för den också, men tämligen nybörjare på frontpage, så den är inte så flashig som man kunde önska.

• Siljelin

Vet inte så mycket om Växhuset. Vi är ju I Ur och Skur, som sagt, men vi är inte speciellt extrema, tror inte att vi skiljer oss så mycket från många "vanliga" förskolor när det gäller just hur mycket vi är ute. Fast jag är rätt säker på att vi är ute ganska mycket mer än på just Växhuset...

Har som sagt inte mycket att jämföra med, har bara jobbat på detta ställe, men det är i alla fall en toppenplats att jobba på och våra föräldrar verkar nöjda.

Vi försöker lyssna på barnens idéer och följa dem och vi är väldigt mycket med barnen i deras lek och står sällan i klunga och dricker kaffe. Men det kanske man inte gör någon annanstans heller.

Nu håller katten på och äter ut mig, så jag måste sluta med detta. Hon sätter sig konstant på tangenterna så en massa dialogrutor hoppar upp hela tiden.

• Siljelin

Snabbläser bara, är så otroligt rädd om den lilla egna tid jag har (trots att sambon har semester och tar hand om henne lika mycket som jag). Vill bara säga till Krodan: vad förvånad och arg jag blir på BVC-sköterskan du skrev om! Vilken inställning till så viktiga saker som amning, mat och sömn! Överallt står det ju att man ska känna efter själv och att barn behöver närhet och gos och mys vid bröstet även om de inte alltid vill äta hela tiden de ligger där. Låter inte som nån kul typ!

• Siljelin

I natt sov Jessica 8 timmar i sträck utan att amma!! Tyvärr var det inte mellan 23 och 07 som man skulle kunnat önska, utan mellan 18 och 02. Men man får vara glad för alla framsteg. Och hon somnade om lätt efter 02-amningen, så det var inga problem.

Dulia, beundrar dig som orkar! Jag tyckte det var jobbigt med bara en bebis de veckor jag var ensam. Jag känner däremot som du när det gäller egentid - jag lockas ofta att ta av sömntiden till det. Typ nu. Har också haft vilda planer på att stiga upp extra tidigt alldeles själv, men det har jag inte orkat än.

• Siljelin

sitter o läser ikapp massa gamla inlägg. o nu pratar vi sidan 66 i den här tråden. men jessica dåsar på armen så alla tvåhands-sysselsättningar är uteslutna. som att skriva ett inlägg snabbt...

har börjat misstänka att j sover mindre än hon behöver på dan. alltid max en timme åt gången o inte ofta. orsaken till att jag tror hon behöver mer är att hon idag sov en timme i vagnen, skrek, åt, sov en timme i famnen, skrek, åt, sov 20 min bredvid mig i sängen, skrek, sov 20 min över min axel och lät sig sedan flyttas ner i famnen o dåsar vidare trots att jag sitter still! vad ska man tro? tänk om hon gjort hela denna stund i vagnen, vad mkt jag skulle fått gjort! hur mycket sover era små?

camabo, läste ett gammalt inlägg om jörgens oförmåga att trösta. vi har också lite så. hon skriker förtvivlat hos sambon på kvällen men somnar rätt snart om jag tar henne. och han blir sur o ledsen o säger att han skulle komma sist i alla trösttävlingar...

• Siljelin

Snabb fråga i sista minuten, hoppas på snabba svar!

Vi ska på babysim i morgon och trodde att det skulle funka med Jessicas ärvda simbyxor, men de är alldeles för stora. Nån som vet om man kan köpa såna på Vattenhuset i infra city (redan före kl 9)? Eller är det såna man kan köpa i flerpack från t.ex. pampers, och som alltså borde finnas på coop?

fasen, hon kommer ändå skrika hela tiden, så varför bry sig om badbyxor...

Svar på tråden Sollentunamammor!!