Inlägg från: GoåGlad |Visa alla inlägg
  • GoåGlad

Sollentunamammor!!

Camilla- Jag jobbar på Face & Body Inn, i Skarpäng, Täby. kolla på faceandbodyinn.com om du vill.

• GoåGlad
    Heij hopp. har suttit o läst igenom allt jag missat i tråden så nu kan jag allt om babybadbyxor, täta overaller och fulla grannar haha. 

Vi har varit hos vänner i Vallentuna o fikat idag. Dem fick en dotter den 10 juni, deras andra dock så vi ligger ju lite i lä. När vi kom hem var vi så trötta så hela familjen slocknade tillsammans i sängen. Sååå skönt. Nu är vi vuxna i alla fall uppe och sitter framför varsin dator haha.. varför kommunicera med varandra när man kan sitta framför varsin dator med familjeliv.Flört 

I kväll såg jag lite på nån dokumentär på tv3 som hette "Jag ångrar mitt barn". Nån som såg den?? Ja, som titeln låter så handlade det om föräldrarollen och hur jobbigt, stressigt och hemskt det var att vara hemma med små barn. I och för sig ville ingen leva utan sina barn i slutänden men jag upplevde att alla bara klagade. En tanke slog mig- varför får man aldrig höra eller se nån berätta om att det faktiskt kan vara roligt, intressant och givande att vara hemma med, och leva ihop med barn. Även när jag var gravid så tyckte jag att jag bara fick höra varnande ord om all stress, sömnlösa nätter, skrik och ingen sex mer med din man osv, som jag skulle komma att få uppleva. Och visst, jag har inte haft barn mer än 6  veckor, och jag förstår självklart att jag kommer få uppleva sömnlösa nätter, skrik, stress och brist på kärleksliv med min man. Men ändå hade det varit skönt att nån gång få läsa, höra eller se på tv o i tidningar om det positiva sidorna med barn. Är det nån som håller med om att det är brist på det??

Jo, vi är förresten oxå intresserade av kursen, om vi kan och har råd när det nu blir av. Men vi skriver upp oss så får vi se.

Intresselista - livräddnings/säkerhetskurs inriktad mot barn, 300 kr/vuxen www.mbrescue.se

1. Camilla
    2. Johan
    3. Rebecca
    4. Christoffer
    5. Camilla
    6. Jörgen
    7. Jennie
    8. Claes

Trevlig lördagkväll på er. Njut av era fantastiska barn. Kom ihåg att vi har valt att skaffa dem och inte tvärtom.Skrattande
  • GoåGlad

Hej på er.
    Jo visst är det säkert så att man först pratar o ältar om allt det negativa i sin tillvaro. Det gäller ju inte bara barn utan även allt annat ju. (Jobbet, pengar, kärleken, svärmödrar osv.) Och är man dessutom trött, stressad eller har taskigt med pengar för att man är föräldraledig så är det ju 9 av 10 som klagar och berättar allt det jobbiga först. Men vad skulle hända om man gjorde tvärtom???
     Håll med om att livet/samhället kanske skulle lite trevligare om vi alla kunde lära oss att prata lite mer om glädjeämnen än om tråkigheter. Jag är själv av den trorn att jag tror att det blir som man tänker. Och vill jag vara lycklig o ha glada, positiva människor omkring mig så måste jag ju vara den första att sprida det. Skrattande 
    Jaa.. jag ska väl inte sprida en massa moralkakor i tråden men jag tycker det är en intressant tanke. Och det är nåt som min man o jag ofta diskuterar. Kommunikation och positivt tänkande kan man komma långt med.

Förresten så älskar jag mina svärföräldrar oxå. Tyvärr bor dem 60 mil härifrån (Umeå) så det är inte så ofta vi ses. Jag om min svärmor har många gemensamma intressen, som konst, yoga och att måla , vilket gör det hela mycket trevligare.

• GoåGlad

Camilllla- jag var oxå på Stinsen igår. Lyckades ju dock bara träffa Becca o Alvin haha. Men just den tanken slog mig oxå när jag såg alla barnvagnar och mammor som var där. Jisses det är bara "vi" mammor som är här nu tänkte jag..Glad Nu har man blivit en  dem berycktade, ibland hatade, i barnvagnsligan hahaSkrattande.

Modesty- Usch det låter jobbigt men en liten som inte vill sova utan bara snacka. Hoppas det blir bättre med eget rum.

Jag har just fixat en kompis som ska på frackbröllop på Riddarhuset idag. Hjälpte henne med makeup o håruppsättning (makeupartist/hårstylist o hudterpaeut som man är haha)Hon blev superfin. Isac var en guldbebis och sov hela tiden från halvtio till nu. Nu ska jag vila lite oxå.Glad

I kväll tänkte jag ta ett varmt bad och ett glas vin. Längtar!!
    Ha en trevlig helg allihop.

• GoåGlad

hej på er. Oj vad det varit lugnt i tråden haha. Ja, vi har haft full rulle i helgen. I går var vi på Ikea halva dagen och handlade grejer till Isac o käkade köttbullar. I dag har båda systrarna, syskonbarn och en kompis varit på besök...puh... Vilken fart det blev!
    Beccagrodan-jag bakade cupcakes i helgen oxå, dem blev bra men inte lika goda som dina var Flört Bättre lycka nästa gång kanske.

Vi kommer oxå till Mysebo på tisdag :) Jag kommer nog ha med mig en gäst från en annan tråd här på FL. En mamma jag träffat några gånger  och som fick barn i augusti. Hon blev intresserad när jag berättade om Mysebo och ville hänga på. Snart kommer vi väl fylla övervåningen där oxå hahaha. Visst var det tygtryck på Mysebo på tisdag?? Funderar på om jag har nåt jag skulle vilja trycka nåt fint på...Fundersam

• GoåGlad

Haha ja man vet väl att man gått in i föräldrarollen när man tycker att god mat o sällskapsspel med lite cola till är bättre än en fest eller gå ut på krogenGlad Jag håller helt o fullt med er.
    Noodle- tja det blev inte så roliga inköp som jag tänkt först, mest kräklappar, handdukar, haklappar, påslakan, två mattor o kuddar. Vi hade tänkt köpa babygym men det såg så trist ut tyckte jag. Jag har sytt en lekfilt och gjort en egen mobil och än så länge tycker Isac om att ligga o titta på den.
    Syrran kom idag med en hel Ikeapåse full med babyleksaker så det var ju tur att vi inte inhandlade nåt sånt, plus att hon tänker ge oss hennes spjälsäng och det stod vi oxå o kikade på. Bra med syskon som redan har barn. Glad Längtar efter att få göra ordning Isacs rum, som just nu fungerar som kontor.

Becca- jag funderade oxå på att trycka Isacs händer o fötter, men som sagt på vad. Men vanlig lakansväv skulle ju funka. Eller på en liten body kanske.. ja, vi får se.

• GoåGlad

Lillmondino- Jag struntar blankt i prickarna och trycker i mig choklad i alla fallGlad. Stackars barn! Men faktiskt så börjar Isacs prickar att ge sig nu... dem är mindre röda i alla fallFlört. Kanske börjar han bli immun mot choklad..haha Min Bvc-tant sa att han förmodligen fått prickarna i alla fall även om jag inte ätit stark brieost o choklad.. Tackar tackar Bvc-tanten. Åh jag lyssnar ju såklart på det o äter snällt min choklad så fort jag kommer åt den...haha

Issa- Stort Grattis!!!

Skydiver- oj det var rejäla inköp ni gjorde. Skoj med nya möbler! Själv gjorde jag ett rejält inköp av "kräklappar", haklappar och handdukar...typ hela Ikeas lager... eftersom jag har fått en liten kräkapa till bebisGlad. Tvättar minst en maskin om dagen med nerkräkta kläder o handdukar så det behövs en del.

Men ons-fre kommer mamma som sedan byts ut av svärmor som kommer stanna med oss en vecka så då får dem tvätta och städa. För då ska jag bara ligga i badet och äta choklad Flört hihi.

Ses på Mysebo i morgon.

• GoåGlad

ojoj Hur stor bebis har jag FörvånadFundersam??? Isac är bara 7 v och väger redan ca 5.5kg, längden vet jag inte exakt men över 55cm är han i alla fall. Han har redan sina strl 62 kläder och vissa grejer i strl 56. Undrar hur stor han kommer bli i vinter...så långt har inte ens jag tänkt än ... att han måste ha vinterkläder alltså! Hmm? Kanske måste börja tänka på det då.

• GoåGlad

Hej hej
    Oj vad det händer grejer i tråden.
    Lillmondino- Grattis i efterskott.
    Camabo-trevlig resa!
    Beccagrodan-grattis igen. Jag tycker oxå du är tuff som vågar, men du kommer fixa det galant är jag säker på. Som sagt vi får väl öppna ett litet föräldrakooperativ på Lomvägen, haha. Jag hoppas ju oxå på vårdnadsbidraget!!!!
    Modesty- jag fattade inte att det var du på babymassagen. Men nu vet jagFlört. Isac har spytt och bajsat maasssor efter att jag har masserat honom. haha. Vet inte om det är bra eller dåligt.FundersamSkrattande.

Här hemma har det varit fullt upp så jag har inte hunnit med familjeliv. Först var mormor här från ons-fre förra veckan. När hon åkte på fredagen kom farmor o farfar. Nu har farfar åkt men farmor stannar hela veckan..Puh. Och nyss hade vi även besök av vänner från Norrköping. Jag gillar min svärmor men det är ändå lite påfrestande att ha nån boende hos sig så länge tycker jag. Jag hoppas kunna rymma lite till Mysebo nån dagGlad.

• GoåGlad

hej hopp.
    Ännu så länge går det bra med svärmor. Vi har varit i Täby C idag och är ganska slut nu. Både Isac o farmor har legat och vilat. Hon är ganska bra på att inte vara ivägen eller ta över som tur är. Plus att hon ska hälsa på sin dotter här oxå och några kusiner så hon hänger inte mig i hälarna hela tiden. I kväll ska jag o Isac vara ensamma så då får vi vila.

Jag vill oxå veta mer om vårdnadsbidraget. Önskar att det skulle gå igenom. 3000:-/mån är ju vad jag plockar ut nu med min taskiga föräldrapenning så för mig skulle det inte bli någon större skillnad. Jag lever ändå på min man hahahaFot i munnnenGlad

• GoåGlad

Hej hopp. Undrar vad dem gör på Mysebo idag när inte alla vi är där???FundersamGladHade tänkt gå dit men vi är så slöa, trötta och lite småkrassliga idag så vi stannade hemma i stället. Farmor är ute och shoppar loss i stan så vi passar på att mysa lite.

Camilllla- Jag skulle nog välja Arlanda och en mysig resa om jag inte ville ha nåt större bröllop. Har bara hört positivt om arlanda. Och eftersom jag jobbat med att fixa i ordning brudar så har jag pratat med några hahaha. Själv var jag ju den traditionella typen med kyrka, mammas brudklänning, trerättersmiddag o allt det där. I slutändan tyckte vi det var enkelt med kyrkan, för då är ju lokalen klar liksomFlört.  
    Eller varför inte åka ut i Stockholms skärgård, finns många fina kapell att gifta sig i?! Eller på en båt? Eller som Noodle sa om nån av era föräldrar tex har en bra trädgård att gifta sig i, det är ju jättemysigt.

• GoåGlad

Siljelin- ja det var jag som undrade idag. Synd att du blev ensam. Förstår om du tycker det är jobbigt om hon skriker. Och att bryta sig in i en grupp med såna som redan känner varandra är faktiskt inte så enkelt. Tror att jag oxå skulle ha tyckt att det var lite jobbigt. Jag är ju väldigt förskonad med Isac som knappt säger ett pip så lite svårt är det ju att sätta sig in i din situation. Men självklart måste det vara superjobbigt. Och ibland skäms jag lite att säga att jag tycker det är så lätt att vara hemma med Isac, särskilt om jag pratar med mina vänner som har barn som inte är så enkla att ha att göra med. Vet inte riktigt vad man kan säga för att uppmuntra dig?! Men i morgon tänkte i alla fall jag och Isac försöka komma på soppluch. Vi brukar ju vara lite sega på förmiddagarna haha. Beccagrodan tänkte väl oxå dyka upp. Hoppas vi ses då.

• GoåGlad

Håller med det var verkligen mycket folk. Jag fick lite panik först när jag såg alla strömma in men det blev ju bättre sen.

Jag blev så slut i kväll att jag fick världens gråtattack när min man äntligen kom, vid nio tiden i kväll . Isac sov redan då så han fick inte träffa pappa i dag. När min man efter att ha varit hemma blott en timme, och knappt sagt ett ord till mig för att han var så trött, går och lägger sig så bröt jag ihop. Är såå trött på att ha hela ansvaret själv för hemmet o Isac. Han jobbar inför en deadline nu och jobbar därför extremt mycket, även helger. Samtidigt blir jag irriterad när han väl är hemma och vill hjälpa till för jag tycker att han varit så lite med Isac och nästan kommer och "stör" i våra rutiner. Hur knäppt är det?? känner mig som en hemsk fru o mamma. Jag vill ha hjälp men när den erbjuds så tycker jag att jag klarar det bäst själv. Stört.
    Så sedan kl 22 i kväll, då jag blev ensam uppe, har jag tröstätit Gorbys piroger och shoppat upp mina sista slantar på nätet.Glad Nu ska jag gå och lägga mig oxå så jag orkar med nattamningen.

Måste bara klaga av mig lite i tråden.
    Ses på torsdag.

• GoåGlad

Skönt att det är fler som känner likadant. Men varför ska det kännas så?? Innerst inne vill man ju att det ska vara någorlunda jämställt och att pappa o bebis ska få sitt band till varandra. Hmm.. ja vad finns det för lösning? Man måste väl bara försöka hålla käft och bita ihop kanske.

Lillmondino-det där med att bära runt konstigt känner jag igen. Claes bär oxå så där. Isac fattar ingenting.

Jag frågade min man om det inte gjorde ont i hjärtat på honom att inte träffa Isac så mycket nu. Då fick jag förklarat för mig att jo visst kunde han längta men Isac var ju så ny att han inte kommit in ordentligt i papparollen tyckte han. (inte konstigt eftersom han knappt varit hemma förutom 5 v i början). Och tillägger han, han är ju inte så "rolig" än. Han gör ju inte så mycket. ???!!??? Kan pappor inte bonda med sina ungar förrän dem börjar gå o prata? Tyckte det kändes lite hemskt att han sa så. Men han menade att det lilla han träffar Isac nu tyckte han ändå räckte på nåt sätt. Isac är ju så liten så man bara kan gulla o bära runt på han. Hallååååå. Är det det han tror att jag göra hela dagarna??

• GoåGlad

Intressant ämne det här med föräldrarollerna.  Jag fick nyss ett meddelande från min man att han var på väg hem nu redan :) Ibland lönar det sig att klaga lite på FlFlört.
    Jag håller helt med er att man måste prata, prata... men om inte ens den tiden finns för att man träffas max 2 timmar per dygn så är det svårt. Nu jobbar ju inte min man så här hela tiden utan bara vid en deadline så jag får väl snällt vänta tills den är över.
    Jag blev nog bortskämd de första veckorna i Isacs liv för då var han hemma 5 veckor i sträck och vi delade verkligen på allt. Sen blev det liksom en chock för mig när han började jobba och plötsligt var han inte hemma nåt. Det är liksom svart eller vitt.
    Nu är det ju faktiskt så att jag njuter ju av att vara hemma och vill verkligen vara det så länge som möjligt. Men jag tror ju samtidigt stenhårt på att det ni sa att det är bäst för alla att även pappan är hemma på heltid. Då till nästa problem vi har- Vi är beroende av min mans hela inkomst för min föräldrapenning är så kass så utan hans lön går det inte ihop. Vi har verkligen räknat och det verkar som att han max kommer kunna vara hemma ett par månader på heltid om ens det funkar. 

I kväll ska jag i alla fall bita mig i läppen och inte klaga. Jag ska gömma mig i badrummet och ta mig ett långt bad så får pappa fixa maten. Glad

• GoåGlad

Herregud va roliga ni ärGlad! skrattar oxå högt.
    Ja, idag blir det massage igen. Visst är det sista gången?? Får se om Isac somnar igen. Fredgar har varit gulddagar hittills när vi masserat. Han blir så trött att han sover hela dagen. Supernice!

Tack för i går förresten. Det var supertrevligt, men lite kort fika tycker jag ( fast det kanske beror på att jag  var sen oxå). Jag fick lite ont i halsen när jag kom hem, tror jag blev kall under promenaden. Jag är ju van att bara fika, inte gå flera mil.Flört. min kropp fick en chock (o träningsvärk)

Ja, Modesty, Silkjelin och Camabo- vi ses om en stund. Ni andra får ha en trevlig helg. Hoppas vi alla får en massa egen tid ( fast jag kan ju glömma min eftersom min man kommer jobba lör, sön från morgon till kväll ), Men ni andra som valt rätt kille med rätt jobb... (inte nå avundsjuk)

Svar på tråden Sollentunamammor!!