Inlägg från: Camilllla |Visa alla inlägg
  • Camilllla

Sollentunamammor!!

Dulia: Vad jobbigt för henne men GRATTIS till att ha blivit moster igen

• Camilllla

Siljelin: Oj så läskigt! Förstår att du blev rädd! Men de verkar varit bra på sjukhuset, att de kunde undersöka henne redan vid kassan och kolla läget så ni slapp sitta där i timmar utan anledning... Vad är det för vagn ni har? Gå itne och känn dig skyldig eller dåligt för det här nu, har hört om såå många som varit med om liknande saker, barnen ramlar från skötbordet, babyskyddet eller liknande.. Och allt som oftast går det ju bra som tur är

Nu blir jag ju nyfiken, vilken är din förskola?

• Camilllla

Siljelin: Förstår grejen med vagnen tror jag, våran Emmaljunga tar direkt men kan ibland behöva dras bakåt när man ska iväg istället för att bromsen ska hoppa ur, vilket är lite smartare tänkt... Vi har en begagnad Brio också och där är nog bromsen som på er vagn, man får se till att den hamnar i kuggen...

Vad roligt att du jobbar på Grodan! Det är ju här i närheten så vi har valt det i 2:a hand... Men den verkar populär tyckte jag, Noel har köplats 38 och då har vi sökt till 1/8-08.. Men som det ser ut nu borde han kunna komma in på 1:a-handsvalet som är Växhuset, om vi överhuvudtaget bor kvar här då vill säga... Om du inte har nån bra anledning till att vi borde välja Grodan istället? Växhuset är ju absolut närmast för oss...

Jag var också lite "webmaster" för vår förskolas hemsida så nu har den stått stilla sen december Var lite tråkigt iofs sftersom vi måste följa en mall kommunen satt upp... Här är den om länken funkar: www.sigtuna.se/templates/Skola____1356.aspx

• Camilllla

Siljelin: Växhuset ser ju ut att ha en rätt tråkig gård.. Men Grodan har jag aldrig riktigt förstått exakt vart det ligger..? Finns ett ställe jag misstänker men har ingen bekräftelse på att det är där

Sen hoppas vi ju få bygga hus och då blir det i en annan kommun isåfall, och då är det egentligen bara mitt gamla jobb som gäller som förskola om man inte vill åka 2 mil enkel resa till dagis...

Men det är ju en helt annan sak... Idag har vi kollat lite i huskataloger igen men det känns så hopplöst när man inte vet om man får bygga eller inte...

• Camilllla

Krodan: Vi har Titti på BVC, hade Helena nån gång precis i början och nu när vi behövde gå i Sollentuna var det Anneli tror jag hon heter, jobbar också i Rotebro.. Tycker alla de tre verkar ganska bra!
    Vi frågade när man kan ge riktig mat som en hel måltid och då sa hon att man brukar se det som att en burk är en måltid, så hon snarare antog att vi inte gjorde egen mat... Du får försöka låta det den där Eva säger gå ut genom andra örat!

Jag har träffat två mvc-läkare, en manlig (som såhär i efterhand känns rätt ok jämfört med den andra) och en kvinnlig... Både jag och min bm tyckte att den kvinnliga verkade tänka lite konstigt men det ordnade sig ändå...

camabo: Har inget tips direkt men det känns som att ibland när Noel var mindre blev han lugnast av att ligga tätt mot mig i famnen och vila mot bröstet, hos Johan funkade det itne alls.. Vi lät det helt enkelt va så ett tag, Johan försökte få honom lugn ibland men sen fick jag ta honom.. Nu har han ingen favorisering, antingen är han så pigg så han inte tänker sova eller så somnar han ganska lätt på kvälen Visserligen har han på sistone nästan blivit bättre på att somna hos Johan än hos mig... Så det jag försöker säga är att det går nog över, måste ni och orkar ni så stå ut med en lite orättvis period!

Becca: Skönt att det gick bra med Alvin inatt! Vet inte hur pass stor omställning det blir av att åka ut i skärgården, hur ni bor där och så? Innan Noel började sova i eget rum kunde han ibland sova bättre när vi var ute hos mina föräldrar än här hemma...

• Camilllla

camabo: Det lät ganska bra! Vi hade tänkt strunta i babysim men när jag kollade deras hemsida blev jag lite sugen... Billigt var det ju också, iaf i väsby eller märsta..!

• Camilllla

Nisa: Jag försökte allt möjligt för att få ut min lille när han yckte det var för mysigt i magen.. Skottade snö i vår långa trappa tex...
    Det var inte förrän på 40+6 när jag dels gosade lite med en bebis, var ute på en relativt lång promenad, storhandlade på både Vinn och Ica maxi och provade en färdknäpp som vattnet gick morgonen efter Men då var det som sagt 41+0 så vem vet om allt mitt besvär egentligen hade nån verkan eller om han planerade att komma ändå...

AnkFisk: "Stanna tiden" kände jag redan med Noel men jag gissar att det blir värre för varje barn..!

Nej nu är det nog på tiden att lägga sig va?

• Camilllla

Jag har arbetat extra på förskola i sju år och heltid i två år och jag måste ändå säga att vissat finns det vissa barn som inte trivs så bra där men det är, enligt min erfarenhet, kanske bara ett av tjugo..! Dessutom tycker jag man ofta sett barn i iaf 2-2,5-års åldern som börjar leka bra tillsammans med andra...

Jag anser att vad det gäller vissa barn så KAN de nog faktiskt behöva förskola före tre års ålder, för deras egen skull men det kanske är just såna som inte får träffa så mycket andra barn... För en del barn blir det svårare att börja förskolan när de är tre och det verkligen behövs för att föräldrarna ska jobba, än om de skulle börjat tidigare när de inte var lika medvetna och kunde jämföra med livet hemma...

Becca: Du har ju dessutom tur som har Christoffer hemma så mycket, även om han pluggar så underlättar ju helt klart hans närvaro, jämfört med tex. Krodan som är hemma ensam 12-13 timmar om dygnet...
    Det stämmer att förskoletiden ska täcka den tid föräldrarna är på arbetet och restiden dit och hem. Men här där jag jobbar är vi inte så jättehårda på det eftersom det ligger på landet och affärer tex. ligger ofta på vägen hem för föräldrarna så en del passar på på hemvägen istället för att åka 2 mil tillbaka för att handla...

Krodan: Ja man kan ju tycka att det borde vara lika i kommunerna... Jag jobbar i Sigtuna kommun, här var det 15 timmar i höstas, sen skulle de ändra till 25 men i sista stund ångrade de sig och jag tror det fortfarande är 15...

Kickans mamma: Låter verkligen som att ni haft det hur tufft som helst..! Skönt att höra att ni börjar må bättre nu, både han och du...

• Camilllla

Becca: Visst finns det gott om "curlingföräldrar" och det hoppas jag man ska kunna undvika själv men det är nog lättare sagt än gjort när man väl är där.. Fast ska man fortsätta spinna på det så är det ju min morfar som vill bjuda Noel på glass men jag säger nej, men min mamma är ju ändå uppfostrad "hårdare" än vad jag tror Noel kommer bli.. Jaja..

Jag tror det är lite fel att säga att barnet är på dagis enbart för sin egen skull, men jag tror att det ger en bättre familjesituation och en lite gladare och piggare mamma om äldsta barnet kan och tycker det är ok att vara på dagis lite när det kommit syskon...
    Men visst har jag också hört repliken "h*n ville så gärna komam till dagis idag" men ibland har jag även hört "h*n ville vara hemma med oss idag", men tyvärr är det väl sällan från samma familjer...

Jag kör lite mer på principen att skulle det behövas kan jag stå på egna ben men har man möjlighet liver jag gärna i tvåsamhet (eller familjesamhet?)

För övrigt tror jag helt klart att Noel kommer sitta här och gosa med mig om 15 år också Haha nä han gosar redan för lite nästan.. Ska ju va liv och rörelse hela tiden.. Nu gömde vi oss lite under filten på altanen och det var ju spännande.. Sen skulle vi flytta oss till gräsmattan och där försvann jag visst på vägen så nu ska jag ut till Noel, hans pappa och mormor

• Camilllla

Här somnade Noel "redan" vid 22 idag, lite segerflagga här trots att det är sent det med, men minns inte sist det var så tidigt ändå

Becca: Jo men du får det lite att låta som att de flesta inte klarar av att stå på egna ben när de har en man, men jag tror att de flesta kombinerar både familjeliv och egna saker Men eftersom jag känner dig tror jag ändå inte du menade riktigt så som det lät

Noel kan man inte gosa med i badet, där blir han en vilde..! Får jag fråga hur det kommer sig att du köpt en pop-overall..? Jag tänkte lite så att den här vintern lär de ju kanske inte leka ute så jättemycket så då kan man ju köra på nåt billigare.. Sen slå på lite nästa vinter eller vintern efter Men den är ju snygg och som du säger kan du säkert sälja den för minst en 500-ing nästa år så då är det ju rätt bra ändå Vad köpte du för storlek? Noel har fått en från HM i 80, jättestor just nu men han tyckte inte det var gosigt att prova den...

På vår förskola har vi förresten en del föräldrar som står och pratar med antingen personal eller andra föräldrar så de kan stanna nån timme extra.. Nästan mer irriterande för då gör de liksom ingen nytta (att handla behöver man ju åtminsone) och de gör det dessutom oftare och de är svåra att bli av med.. Och barnen bli ju lite stökiga av att veta att mamma/pappa är där men de vet inte när de ska hem...

Frediza: Låter som ett riktigt tungt jobb för din man, och inte roligt för dig heller att vara ensam så många dygn... Har för mig att när jag skulle gå en "Hitta vilse" utbildning med jobbet för ett par år sedan så var det en kille som jobbade på något liknande ställe...

Svar på tråden Sollentunamammor!!