• Svar på tråden Sytråden spinns vidare! Grön Färg =)
  • Namaste72

Ah! Tusen tack! Ska prova det nästa gång. Har precis avslutat min retrobabytröja.

NicoleSthlm skrev 2007-07-10 11:12:04 följande:
    precis fast man gör den smalare då da Jag höll på att pilla med kantband o fick aldrig till det snyggt o så kom jag på den brilijanta iden (med hjälp av Letw) att man kunde göra med halsmudd ist, som på en t-shirt!
  • Mimmi 71

På min skötbädd har jag vanlig vaxduk (bild i mitt galleri), men det allra bästa är nog vaxad bomull. På åhlens såg jag även en helt genomskinlig rätt tunn vaxduk som man nog skulle kunna använda ovanför ett vanligt tyg om man önskar få samma mönster eller liknande.

• Kerstin

Tack för alla tipps om vaxduk och vaxad bomull! Jag har även funderat på om man skulle kunna sy typ skötbäddöverdrag av ett duschdrapperi. Någon som har provat? Har ett jättefint med barnmotiv nämligen som jag börjar bli trött på så jag skulle kunna sy nåt kul av det om jag köper ett nytt till duschen. Övre delen är ju fortfarande jättefräscht. Och det är ju också mindre tjockt än vaxduk.

• MagdaA
    Kerstin skrev 2007-07-10 11:20:28 följande:
    Tack för alla tipps om vaxduk och vaxad bomull! Jag har även funderat på om man skulle kunna sy typ skötbäddöverdrag av ett duschdrapperi. Någon som har provat? Har ett jättefint med barnmotiv nämligen som jag börjar bli trött på så jag skulle kunna sy nåt kul av det om jag köper ett nytt till duschen. Övre delen är ju fortfarande jättefräscht. Och det är ju också mindre tjockt än vaxduk.
    Det skulle säkert funka. Tvätta det innan bara så det är rent å fräscht.
    Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • Kerstin
    MagdaA skrev 2007-07-10 11:25:30 följande:
    Det skulle säkert funka. Tvätta det innan bara så det är rent å fräscht.
    Det är klart jag ska göra. Jag har ju ingenting att förlora egentligen. Då gäller det bara att hitta ett nytt till duschen. Jag såg att Stoff och Stil har tyg till duschdraperi men de hade bara tråkiga vita. Är det någon som vet vilken tygaffär som säljer tyg till duschdraperier där man har lite valmöjligheter mellan olika färger och mönster?

Jag tycker att det är jättejobbigt när man börjar sticka och sy saker. Man tycker ju att ingenting i affärerna är snyggt längre! Jag bara går och tittar på saker och tycker att en del saker är snygga men jag skulle vilja ha ett annat mönster eller lägga till en liten ficka här och där,... Man blir ju jättekräsen!
  • MagdaA
    Kerstin skrev 2007-07-10 11:29:06 följande:
    Det är klart jag ska göra. Jag har ju ingenting att förlora egentligen. Då gäller det bara att hitta ett nytt till duschen. Jag såg att Stoff och Stil har tyg till duschdraperi men de hade bara tråkiga vita. Är det någon som vet vilken tygaffär som säljer tyg till duschdraperier där man har lite valmöjligheter mellan olika färger och mönster?Jag tycker att det är jättejobbigt när man börjar sticka och sy saker. Man tycker ju att ingenting i affärerna är snyggt längre! Jag bara går och tittar på saker och tycker att en del saker är snygga men jag skulle vilja ha ett annat mönster eller lägga till en liten ficka här och där,... Man blir ju jättekräsen!
    haha! ja, det känner jag igen! Man vill göra det själv istället! Inte säkert man kommer undan billigare, men man får det ju precis som man vill ha det!
  • Kerstin

Jag tycker att man får lära sig vilka saker som blir billigare och vilka som inte blir det. Jag stickar ju egentligen mer än jag syr, och sockor, mössor och småsaker blir ju jättebilliga och mycket bättre kvalitet. Sedan brukar jag tänka med andra saker som tröjor att det blir lite dyrare men kvaliten är ju otroligt mycket bättre än det jag brukar köpa i affärerna annars!
    Kollade lite på haklappar igår och tänkte samma där att de ju skulle bli mycket billigare att sy själv, så till slut blir det väl samma med att sy att man lär sig vilka saker som lönar sig och vilka man gör för att helt enkelt bara få någonting som man gillar mer för att det är precis som man vill ha det.

• Namaste72

Jag syr mer för att ha kläder/saker som ingen annan har. Avskyr att träffa 5 pers på stan med samma tröja eller klänning. Sen kanske det inte blir så himla bra jämt, men upplevelsen att ha något unikt överväger.

• letw83

Jag håller med där. Jag syr absolut inte bara för att det blir billigare, utan främst för att få sakerna som jag vill ha dem. Jag är ingen blå/rosa människa och då är det perfekt att sy själv. Om man inte vill köpa molo/katvig/osv för dyra pengar förståss

• MagdaA

instämmer. nu har jag ju iofs inte sytt nå mkt barnkläder, bara nån grej då och då, men roligt med nått eget.

Sydde ju en klänning i retro-tyg till min systerdotter, min syster har fått så mkt komplimanger för klänningen! Dom trodde det var hon som sytt den, men hon fick snällt lämna över berömmet till mig! Känns roligt!

• Svar på tråden Sytråden spinns vidare! Grön Färg =)