• mmlr

Hjälp.. ngn som fått två eller fler mf och sen barn?

Ja, nu är det snart ett år sedan vi fick vårt andra missfall, och nu börjar jag känna mig redo, så redo att jag inte kan tänka på annat. Men min sambo är fortfarande skeptisk och rädd, kommer vi få barn? Är det möjligt att lyckas efter två missfall?
    Visst, hoppet ska ju finnas där, men kommer man bli "lurad" på det med? Är det ngn som faktiskt lyckats? Är det ngn som hört från läkare/bm eller liknande att det faktiskt inte är omöjligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-11 16:22:05:
    TACK SNÄLLA NI! Känns oerhört bra att få höra era fina ord!!! Tusen tack!

• Svar på tråden Hjälp.. ngn som fått två eller fler mf och sen barn?
  • Annelitan

Jag har tråkigt nog fått två tidiga missfall efter varandra men i dag har vi våran älskade lilla Josefine som blev till två månader efter det senaste missfallet och hon låg kvar i magen tiden ut... så visst kan man lyckas trots oturen med flera missfall.

Ska också tillägga att jag började äta gravitamin efter mitt senaste missfall... kanske var det därför det lyckades att jag kanske hade brist på något...men det vet jag ju inte heller...

Önskar er lycka till!

• Habaladabala

Hejsan!
    Jag har haft tre mf och hoppas på fjärde gången gillt snart. Gyn som jag har varit hos efter mf sa att jag kan ta det lugnt. Har man väl blivit gravid brukar det till ca 99% sluta med att man får en bebis till slut.
    Så nu väljer jag att tro på hans ord och leva på hoppet

• Tia

Hej,
    Jag vill också ingjuta lite hopp hos dig. När jag träffade min nuvarande man blev jag gravid innan jag ens förstod att jag ville ha barn (vi fick en underbar son som nu är sex år). När vi sedan ville skaffa syskon var jag inställd på att allt skulle fungera direkt. Det gjorde det inte. Innan vår lilla tjej äntligen föddes fick jag tre tidiga missfall (v.8-9) och ett utomkvedshavandeskap (v.8). Jag trodde allvarligt talat att jag skulle förlora förståndet (och min man) ett tag. Jag blev helt uppfylld (läs nästan besatt) av att bli gravid. Det var nästan det jag tänkte på till slut. Lyckan över att bli gravid, oron och sedan besvikelsen och sorgen när det inte gick vägen var otroligt krävande. Till det kom det faktum att många vänner blev gravida och fick barn under tiden. Det var inte alltid lätt att ärligt glädjas över deras växande magar. Det gjorde så ont!
    Tre år efter att vi bestämt oss för att skaffa syskon föddes i alla fall vår dotter. Efter mitt utomkvedhavandeskap, som strulade under lång tid (med hcg som ej sjönk trots operation och behandling) funderade vi allvarligt på om vi skulle fortsätta försöka bli gravida eftersom jag mådde så dåligt. Men så blev jag gravid igen och det gick bra! Om ni orkar så kämpa på! Det ÄR vanligare än man tror med tidigare missfall, kanske ingen tröst, men ett faktum som inte behöver betyda att man inte kan få barn. Jag vill bara tillägga att efter vår dotter föddes för snart två år sedan har jag fått ytterligere två tidiga missfall, men hoppas på ytteligare en liten i familjen så småningom. Lycka till! /Tia

• Mor 04 å 07

Jag har haft två missfall (v. 8 och v.13) och fick sedan 1 fullt friskt barn =). Efter honom har jag fått ytterligare ett missfall och sedan ett till barn =)). Hoppas det inger lite hopp! Graviditeten med första barnet var dock jobbig eftersom jag var såååå orolig hela tiden. Kunde aldrig slappna av eftersom jag hela tiden trodde att jag skulle förlora barnet.

• pear

Hej mmlr!
    Här kommer lite hopp från mig.
    Har själv haft 4 mf och tvivlat och misströstat om jag nånsin skulle få bli mamma. Nu har jag en snart 7 månader gammal, helt ljuvlig liten tjej. Och jag är inte ensam om att ha varit med om detta. Här på fl är vi flera tjejer som gått igenom liknande saker. Flera har haft 3 mf eller mer och till slut lyckats.
    Så visst finns det hopp. Även om det är oerhört kämpigt att gå igenom det du gör nu.
    Massor av kramar till dig och alla andra som kämpar: Ge inte upp!!!

• solrosen00

har fått 3 mf på raken .. sen blev ja gravid me tvillingar... den känslan går inte att beskriva:D

lycka till!!!

• Muppmamma

Jag har haft ett missfall, fick sedan en frisk son och nu ett missfall till.

Flera olika läkare har sagt till mig att de aldrig varit med om att par som fått missfall inte får barn (om de inte ger upp). Alltså om man kan blir gravid "på egen hand" har man väldigt goda chanser. Det hoppet lever jag själv på nu!

• Nalle Puh73

Har haft 3 mf men fjärde gången gick det vägen och nu har jag världens bästa William . Fick progesteron den här gången och om det var dom som gjorde skillnaden vet jag inte men jag kommer absolut att kräva att få dom om det blir någon fler graviditet. Man har ju inget att förlora genom att testa. Håller tummarna att ni lyckas nästa gång. Fråga om det är nåt du undrar om. Kram.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Kängu

Hej!
    3 missfall sen en pojke

• almisen

Hej 2 missfall, nu gravid i vecka 27

• majsalotta

Oj, så skönt att läsa om er som till slut lyckats! Har precis skrapats efter mitt andra missfall (tvillingar denna gång) - båda missfallen efter IVF - och vet inte om jag orkar mer. Jag är så glad och tacksam över att jag KAN bli gravid (genom IVF) men rädslan för att måsta genomgå fler missfall är så stor, så det kommer nog att ta ett tag innan vi orkar försöka igen.

• solkatt76

Hej, jag har fått två missfall och känner mig rätt nere. Min läkare sa att det inte är så stor procent som får tre missfall på raken, men varför skulle jag inte kunna vara en av dem!? Jag har oxå snöat in på detta och vill så gärna tro att det skall kunna gå bra. Vill ha utredning nu efter två missfall, men tydligen väntar man tills man fått det tredje,då detta är så ovanligt. Jag har 6 veckor mellan mina menstruationer,så pergo verkar vara ett alternativ.

• Happygirl79

Håller med! Skönt att läsa om alla det gått bra för! Nästan så att tårarna rinner! Haft 1 mf (v.5) och 1 ma (v.14). Båda gångerna tog det lång tid att bli gravid, och nu kämpar vi igen... Det är min högsta önskan att bli mamma, undrar om man får bli det någon gång...?
    Undrar också varför man måste vänta på utredning till efter 3 mf! 2 borde räcka, man är tillräckligt orolig och ledsen ändå!

• bamsefan

Här är en till som fått 2 missfall(blivit gravid genom ivf).Blir lite gladare av att läsa om era lyckade graviditeter.Det ger hopp.Ska bara lyckas bli gravid igen...då kanske.Hoppet lever vidare.

• Besera

Jag har haft tre missfall(varav en var druv börd) gav nästan upp.. Men nu är jag gravid igen för fjärde gången i vecka 27 o allt har gått bra hitills... Hoppas att det går vägen denna gången...
    Jag blev sjukskriven direk o har varit det under hela grav för att slippa stress o tunga lyft... sen gick jag på akupunktur ca 5 grr innan jag blev gravid..(kan rekomendera det)
    Lycka till.. försök inte ge upp!

• alienstar

Har ingen personlig erfarenhet men en tjej som jag jobbade med hade två täta mf (på ca tre månader) och sen väntade det nästan ett år innan de försökte igen och då funkade det! (Fast hon trodde att hon hade fått mf IGEN, och gravid direkt efer, men det var samma...)

• Siggelvira

Hej!

Jag fick två missfall förra året och är nu gravid i vecka 23. Så det finns hopp! Ge inte upp! Men visst är det jobbigt...

Svar på tråden Hjälp.. ngn som fått två eller fler mf och sen barn?