• Milla och Nicke

händerna somnar...

Hej!
    Jag har den senaste veckan haft problem med att mina händer somnar på nätterna, detta gör att jag vaknar i tid och otid.
    Som om det inte räcker med att man måste upp och springa på toa flera gånger på natten.
    Är detta vanligt att det blir så?
    Är i v 17

• Svar på tråden händerna somnar...
  • Åsa MG

Känner igen mig - men i mitt fall är det ena benet som somnar.. Springer också upp på toa flera ggr per natt. Är också i v.17.

Kan naturligtvis inte uttala mig om vad som är normalt, utgår bara från mig själv. Tycker du ska kontakta din BM utifall det skulle vara någon nerv som ligger i kläm. När min väninna var gravid, kom stora pulsådern i kläm, vilket ger liknande symptom. Detta ska man vara mkt uppmärksam på, eftersom det kan ge komplikationer.

• Kompez

Det låter som du har karpaltunnelsyndrom. Jag har själv haft problemen sedan ca v17 och fick skenor att ha på natten så att händerna hålls rakt. ring arbetsterapeut, för det kan leda till nervskador om det går för långt. sålänge kan du hålla händerna upp i luften när de domnar. det hjälper i längden. lycka till ts!

• Milla och Nicke

Tusen tack för infon.
    Det hade jag ingen aning om, men ska vara uppmärksam på detta hädanefter.

• Teskedsmamman
    Milla och Nicke skrev 2007-07-08 10:39:51 följande:
    Tusen tack för infon.Det hade jag ingen aning om, men ska vara uppmärksam på detta hädanefter.
    Nope, du ska inte vara uppmärksam, du ska åtgärda det!

Om man inte vidtar åtgärder på carpaltunnelsyndrom så ka nbesvären bli bestående efter graviditeten och även öka efter förlossningen. Jag fick CTS i vecka 36 i min första graviditet, fick skenor som hjälpte bra. Dock fick jag bestående problem och mellan graviditet 2 och 3 så var jag tvungen att operera händerna för att kunna fungera alls....

Så ring din BM på måndag och berätta om problemen och kräv en remiss till arbetsterapeut så du får provat ut handledsskenor så du kan få sova....
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - 15 dagar kvar...
  • Annaobebben

Jag har sedan i fredags fått diagnosen karpal-tunnel.
    Nedsatt förmåga att använda lillfingret och ringfingret, sedan dess har det börjat värka ordentligt i tummarna också.

Skall till ortopeden imorgon för att de skall kolla ut skenor till mig, har lindat in handlederna tills dess. Jag kommer få skenor att ha på natten samt arbetsskenor då jag inte ville bli sjukskriven, hon ville till en början ha ner mig på 50% vilket jag inte vill.. Måste jobba, mår bäst när jag jobbar. Är det värre nästa vecka har jag gått med på att sjukskriva mig 50% till en början. Hos ortopeden skall de slå fast vart mitt problem sitter, är det i armbågen måste jag sjukskrivas, för då är tydligen en operation nödvändig..

Tänkte på en sak, ni andra som har/haft karpal-tunell, hade ni problem med trötta axlar? Jag glömde fråga läkaren om det. Håller jag upp armarna så börjar jag darra rätt så direkt, vilket är ett problem när jag lägger om lindorna kring handlederna, jag orkar inte hålla upp dem. Är det av lathet eller hör det till?

• Marylin

har samma här!! visste inte att det kunde ha med graviditeten att göra!! långfingret och ringfingret somnar hela tiden.. ska till BM nu på tisdag och får ta det med henne då. hoppas hon har hört talas om detta tidigare bara..

• Teskedsmamman

Sitter ditt problem någon annanstans än i handleden är det inte carpaltunnelsyndrom, dina problem låter som en nerv är i kläm, dock kan cts ta sig uttryck lite från det normala ibland.

Oftast får man lokala problem i handen och ibland upp till armbågen, i sällsynta fall har man problem ända upp till axeln... dock har jag inte hört om någon som har problem med axlarna (vilket gör att jag tror mer på klämd nerv i ditt fall)

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - 15 dagar kvar...
  • Annaobebben

Teskedsmamman:
    Ajdå, då får jag skälla på läkaren om det är så.
    Huvusaken är att det försvinner när bebisen kommer, måste ha mina händer funktionsdugliga till blöjbyte och hästarna ;)

• MK84

Kan sånna där symtom komma och gå månne. Mina händer somnar också till å från på nätterna. Förut vaknade ja flera gånger varje natt av bortdomnade händer å då sa att alla de kunde vara karpaltunnelsyndrpm, så ja köpte en skena på apoteket å sov sen me den i ca 3 nätter. Sen ides ja inge mer. Har inge problem om dagarna och sen läste ja att de är tummen och pek och långfingret som ska domna mest? Förut då ja kände av lite på dan så var de lill å ringfingret, inget annat.

Nu vaknar ja bara nån gång av domnade händer och tänker att så länge ja inte lider av de är de väl ingen fara, tar ju bara en stund efter att man vaknat så är domningarna borta.

• KajsaMaja70

Jag fick min diagnos (Karpateltunnelsyndrom) i torsdags, men har haft problemen ett bra tag. Är i vecka 22. Kunde inte sova på nätterna, och händerna domnade bort hur ofta som helst. Hade även ont i hela högerarmen, mest upp till armbågen - men även ovanför. Tappar kraften i händerna också. Så, visst kan problemen sitta på andra ställen än i handleden.

Jag fick skenor för natten och kompressionshandskar. Handskarna har jag inte börjat med, men skenorna gör så att man får sova! Fick dessutom en övning att göra, som skulle underlätta flödet.

Svar på tråden händerna somnar...