• Milla och Nicke

händerna somnar...

Hej!
    Jag har den senaste veckan haft problem med att mina händer somnar på nätterna, detta gör att jag vaknar i tid och otid.
    Som om det inte räcker med att man måste upp och springa på toa flera gånger på natten.
    Är detta vanligt att det blir så?
    Är i v 17

• Svar på tråden händerna somnar...
  • Teskedsmamman
    MK84 skrev 2007-07-08 12:00:03 följande:
    Kan sånna där symtom komma och gå månne. Mina händer somnar också till å från på nätterna. Förut vaknade ja flera gånger varje natt av bortdomnade händer å då sa att alla de kunde vara karpaltunnelsyndrpm, så ja köpte en skena på apoteket å sov sen me den i ca 3 nätter. Sen ides ja inge mer. Har inge problem om dagarna och sen läste ja att de är tummen och pek och långfingret som ska domna mest? Förut då ja kände av lite på dan så var de lill å ringfingret, inget annat. Nu vaknar ja bara nån gång av domnade händer och tänker att så länge ja inte lider av de är de väl ingen fara, tar ju bara en stund efter att man vaknat så är domningarna borta.
    Med min andra kille hade jag stora problem i vecka 8-12 och sedan hade jag bara problem i vecka 38-39.... Dock kom de stora problemen efter förlossningen...
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - 15 dagar kvar...
  • MK84

Hur kan problemen komma efter förlossningen, är de inte då alla problem skall försvinna?

• Annaobebben

Man tycker ju det, men när det kommer till just karpal-tunell så kan problemen bli bestående, det är därför man skall använda skenor på nätterna när man inte har koll på hur handen ligger.

Trycket i handlederna blir för stort och släpper inte, har en bekant som fick detta och har idag, fyra år efter förlossningen värre problem än innan förlossningen. Hon använde inga skenor utan lät det gå som det gick.. Inte så roligt.

• Teskedsmamman
    MK84 skrev 2007-07-08 12:22:23 följande:
    Hur kan problemen komma efter förlossningen, är de inte då alla problem skall försvinna?
    Det beror helt på hur påverkad ligamentet (carpal-ligamentet) har blivit under graviditeten.
  • MK84

Okej.. låter ju jobbigt.. får väl hålla tummarna för att ja inte får några beståeende men. =)

Händer de så händer de väl, känns svårt å skydda sig mot allt.. Kan ju lika väl bli överkörd imorgon, de vet man ju inte..

• Annaobebben

Så brukar jag med tänka.. Händer det så händer det!

Men kan jag förebygga just det här så tänker jag göra det till max. Händerna är man så beroende av i vardagslivet, jag vill väldigt gärna kunna fortsätta använda dem som normalt.

Jobbar med datorer, hästar och på servicehus.. Utan händer i de jobben :/ Dessutom vill man ju kunna bära sitt barn sedan när det är ute..

• Teskedsmamman

Sedan är det inte så farligt att operera faktiskt, operationen går på ca 30-40 min och den omedelbara konvalecenten är 2 veckor då man är sjukskriven (om man inte har påfrestande jobb, då kan det bli 6 veckor), efter 2 veckor har jag klarat mig helt själv hemma med båda ungarna, om än lite långsammare

Det som har tagit längst tid att få tillbaka är styrkan i knipet i händerna....

• Milla och Nicke

Jag ska ringa BM imorgon om detta iallafall.
    Är så tacksam för alla svar och råd!
    Vilken tur att jag skrev, annars hade jag nog inte kollat upp det..

• Milla och Nicke

Har ringt till arbetsterapin idag och fick tid kl 12 idag så det gick fort.
    Ska får skenor till natten nu, ska bli skönt att få sova äntligen. :)

• Tina med ängeln Christoffer

Jag har haft cts alla mina fyra graviditeter. Jag märker mest av det när jag kör bil. Har även haft besvär under natten. jag fick skenor både till dag och natt. De på dagen har fungerat bra, men de på natten blev jag tosig på hade väldigt svårt att sova med dem. Efter en veckas kämpande med dem på natten så började jag plocka av dem i sömne. Så jag har skippat den. För mig funkade det inte. Dety är ju inte det optimala att inte använda dem då skadorna kan bli bestående.

• Milla och Nicke

Nu har jag varit till arbetsterapin och fått skenor till natten och dagen för händerna.
    Hoppas man får sova inatt nu.
    Är det nån som vet om det är vanligt att det blir värre när man har dom eller går besvären mer eller mindre över?

• JUSTer

För mig hjälpte skenorna inte så mycket. Hoppas det går bättre för dig. Men mina domningar försvann så fort bebin var ute.

Om 45 dagar får vi träffa Anton....
  • Annaobebben

Milla och Nicke!
    Vad snabbt det gick för dig :) Skönt..
    Jag var hos husläkaren i fredags, fick tid till ortopeden idag 13.40..

Får se vad de säger. Har struntat i att linda in händerna igår och inatt för att de skall hitta problemet.. Lindar jag in dem så blir det mycket bättre..

• Milla och Nicke

Annaobebben
    ja det gick väldigt snabbt,blev väldigt förvånad att jag fick tid samma dag.
    Hoppas det gick bra för dig idag!

Kändes ganska bra att ha skenorna på inatt, men ovant.
    Hoppas man vänjer sig fort.
    Hade ont i fingrarna en bra bit in på dagen dessvärre så jag hoppas att det vänder snart, blir lite orolig.

• Annaobebben

Det är förhoppningsvis en vanesak..

Har nu vart hos ortopeden, mina problem sitter i både handleden och i armbågen, jag skall in och göra en EMA tror jag det hette, dom skall kolla nerverna i alla fall och se om det är nödvändigt med operation.

Har tills dess fått skenor till både natt och dagtid.. Somnade tyvärr utan dem på vid 18, jag var väääääldigt trött, vaknade strax innan 20 och händerna sover fortfarande :P

Svar på tråden händerna somnar...