• Litheo

Ont i käken men inte pga tand?

Nu är jag inne på tredje dagen och det är varken bättre eller sämre. Jag har ont i högra käken känns swom det är just käken. Har tryckt runt om tänderna där bak men där känns inget o det är inte svullet eller ömmar ngt utan det värker liksom innåt. Ömmar när jag trycker utanpå käken.
    Har ingen visdomstand där heller för den tog jag bort för 1,5 år sedan o var hos tandläkaren för nga mån sedan o hade inga som helst hål.

Kan man ha ont i bara käken? Har ingen feber eller så utan bara värk, känns som det pulserar och när jag böjer mig fram gör det ondare. Jag gnisslar tänder ibland men har aldrig kännt såhär.

Vad kan det vara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 07:22:34:
    Idag känner jag knappt ngt alls så det var nog gnisslingen ändå.

Tack för alla era svar!
    Ha en bra dag!

• Svar på tråden Ont i käken men inte pga tand?
  • Litheo

Nej det låter inte som det. Jag har en blåsa i kinden som alltid kommer på samma ställe, så fylls det o sen spricker den men jag har aldrig ont av den o den är mycket längre ner. Som jag skrev så gör det ont i tandbenet liksom, kan tänka mig att roten går så långt in så det kanske är den. Börjar få ont i huvudet oxå

Ska ringa tandläkaren imorrn.

Tur jag har abonnemang där annars skulle det kanska bli dyrt om d blir rotfyllning o skit!

Tack för era svar!

• Alfredboy

Ts: Jag gnisslar tänder, och har gjort sen jag var liten. I perioder har jag fått ont i käken, precis som du beskriver, och dessa gånger har varit då jag varit extra stressad eller nervös inför något. Då gnisslar jag värre och hårdare vilket innebär ont i käken, eller huvudvärk på dagarna. Är du stressad eller nervös inför något särskilt så skulle jag tippa på att det är gnisslingen, men gå till tandläkaren och kolla upp det, där kan du ju också få hjälp med bettskena mot gnisslet!

• Litheo

Smulisan- Ja det är just det att jag gnisslar. Jag har gjort det sedan jag var liten o sist hos tandläkaren pratade hon om en bettskena men den var för dyr tyckte jag. Jag gnisslar i periodvis.

Kanske beror på det?

• Rosali

Jag brukar få ont i käklederna då kan jag inte öppna munnen på många dagar. Får peta in maten imunnen och detta får jag pga att jag spänner mig genom att alltid bitaihop och spänningar i nacken

• Litheo

Sover gott om nätterna men det är mycket i mitt huvud just nu. Är inne i ngn konstig period av dödsångest så d kanske gör att jag gnisslar mer....

• Rosali

Skulle

Litheo skrev 2007-07-08 12:58:30 följande:
    Sover gott om nätterna men det är mycket i mitt huvud just nu. Är inne i ngn konstig period av dödsångest så d kanske gör att jag gnisslar mer....
    Skulle tro det.
  • Anonym (tandis)

Har du en blåsa, som tömmer sig ibland i anknyning till där det gör ont? Och har haft det en tid? Var? Uppsök tandläkare! Låter dessvärre som en infektion i benet. Även om du inte hade hål i tanden sist du var där så kanske du gjort en stor lagning på tanden eller någon i närheten förut?

• Litheo
    Anonym (tandis) skrev 2007-07-08 13:04:02 följande:
    Har du en blåsa, som tömmer sig ibland i anknyning till där det gör ont? Och har haft det en tid? Var? Uppsök tandläkare! Låter dessvärre som en infektion i benet. Även om du inte hade hål i tanden sist du var där så kanske du gjort en stor lagning på tanden eller någon i närheten förut?
    Som jag skrev så är det INTE i anknytning till där det gör ont. Blåsan är mycket längre ner och det är en blåsa som aldrig har gjort ont eller är inflammerad. Men det har inget med den att göra, det är inte där jag har ont.

Hur 17 kan man få inflammation i käkbenet? Är du tandläkare eller?

Kan det inte bero på tandgnissling då?
  • Litheo
    Anonym (tandis) skrev 2007-07-08 13:04:02 följande:
    Nej jag har aldrig lagat ngn tand och har nyss vart hos tandläkaren. Jag tror nog det beror på gnisslingen. Det gör ont liksom längs käken o upp mot örat o när jag slappnar av i käken känns det bättre.
  • Finesse

Litheo: som vanligt har jag bara skumläst alla inlägg men det låter precis som mig.. jag får inflammation i käkledarna pga att jag gnisslar tänderna. Jag har skaffat mig en bettskena och har vädligt mkt bättre i käkledarna nu. Dom nätterna jag inte använt skenan så har jag väldigt ont igen.. men när jag använder den är jag som en ny människa

eftersom jag är gravid fick jag inte äta ibumentin som dom skriver ut för att inflammationen ska försvinna.. får börja käka det om ett år istället

men som dom andra skrivit så gå till en tandläkare.. det rekommenderar jag..

Svar på tråden Ont i käken men inte pga tand?