• Anonym (Kontant)

Kontantinsats vid husköp

Hur funkar detta med kontantinsats när man ska ta lån till hus?

Låt säga att man inte har en krona att lägga, hur gör man då? Kan man låna upp till kontantinsatsen?

Kan nån förklara så jag får lite klarhet i min fråga?

• Svar på tråden Kontantinsats vid husköp
  • Sarge

Beror ju lite på ens eget utgångsläge.

Vi bodde i min bostadsrätt när vi köpte vårt första hus.
    Vinsten på den försäljningen gick till nya husets kontantinsats.
    Lika blev det när vi köpte vårt andra hus....då gick vinsten på det huset in till nya huset.

Hur mkt vinsten blir var ju lite svårt att veta dock eftersom vi "köpte" nytt innan vi sålt det gamla, men där får man prata med banken & mäklaren & se vad marknadsvärdet ligger någonstans osv.

Har man dock inget att sälja, typ om man bor i hyresrätt, kan man låna hela summan, under förutsättning att banken godkänner det.

• Sephora

Min man och jag fick ett lånelöfte baserat på våra inkomster och det lilla vi hade hunnit spara ihop. Vi fortsatte att spara och hade när vi funnit huset vi ville bjuda på skrapat ihop till lagfart och pantbrev. Vi lånade resten.

• Anonym (Man sparar)

Om man inte har kontaktinsatsen börjar man med att spara ihop till den så att man slipper var skuldsatt upp över öronen!

• Mia83

Med goda marginaler, dvs en bra kalkyl i bankens ögon, är det oftast inget problem att låna till allt, även lagfart och pantbrev.
    Men med goda marginaler bör man ju även kunna spara ihop till åtminstone en liten kontantinsats.
    Att idag sätta sig i en sits med fullbelånat hus (eller överbelånat i värsta fall) tror inte jag är någon god idé med tanke på den stigande räntan.
    Och huspriserna dessutom faller längre fram så sitter man ju ganska illa till.
    Jag tror även att bankerna har börjat hålla hårdare i pengarna nu just pga hur det ser ut med kommande räntehöjningar.

• Anonym

Vi lånade t kontantinsats oxå...

Anonym(man sparar) det hann inte vi eftersom vårt drömhus bara dök upp!

• Anonym (Man sparar)

Alla gör sina egna val, men ordet är "kontantinsats".
    Han man väljer att finansiera det som är kontant är upp till var och en.

• Pikku Enkeli

Ja, man kan låna till kontantinsatsen. Hur och om bestämmer banken. De brukar vilja att man åtminstone kan betala pantbrev och lagfartskostand själv.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Anonym (Man sparar)

Håller med vad PikkuEnkeli skriver "Hur och om bestämmer banken."

Jag skulle dock vilja tillägga att man har ett eget ansvar också att räkna över sin ekonomi och inte bara förlita sig på vad banken är villig att låna ut.

• Pikku Enkeli

Håller med Anonym (man sparar) om att man ska räkna på vad man klarar av. Vi skulle just nu klara av att låna maximalt av vad banken ger oss lov till, men om räntorna skulle stiga skulle det bli tajt som bara den. Därför hoppar vi det och kliver ner ett par nivåer i lån.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
Svar på tråden Kontantinsats vid husköp