• Dino78

Brukar du säga "medans" istället för "medan"?

Har hört många som säger att filmen heter "MedanS du sov" istället för Medan du sov.
    Och sambon läste nyss saga för dottern och sa "läser en tidning medans hon väntar" fast det står "medan" i boken.
    Jag säger det själv ibland, hur gör du?

DIF i själ och hjärta
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brukar du säga "medans" istället för "medan"?
  • Fru U

Det händer, fast jag vet att det är fel. Brukar även lägga till ett "s" på tex ordet "hoppande". Hon kom hoppandes.... Fast jag vet att det inte är korrekt svenska

Live and let live
  • Estrella

Jag säger så automatiskt, fastän jag vet att det är fel.. I skrift försöker jag i alla fall hålla mig till "medan"

• Taffer

Har faktiskt ingen aning vad jag säger, jag säger i alla fall "Medan du sov", men annars vet ja inte.

• Nevada

Ja. Tycker det låter konstigt utan s:et.. m

• Chutzpah

jag säger medan. Jag har gått i skolan.

• 1malle

Brukar även säga mens, fast nu när jag skriver det så fattar jag hur dumt det måste låta...

Alla goda ting är 3
  • Meli o Neo

Jag säger ofta medans.

Det är ett medvetet felanvändande, liksom stavningen oxå eller t ex "vart ska du" och liknande. Det gäller dock att hålla isär begreppen beroende på sammanhang.
    När jag undervisar elever i svenska så använder jag så klart rätt ord. Men inte när jag skriver t ex på Familjeliv. Jag ser det som nåt slags talspråklig transkription.

• Nikitastar

Hehe, jag brukar säga mens... ;)
    Inte just när d gäller filmen då, man ofta annars.

• Dino78
    Chutzpah skrev 2007-07-08 17:14:23 följande:
    ?
    Det har jag med men jag säger medans nån gång då och då ändå, det slinker ju enligt denna statistik ur mångas munnar
    DIF i själ och hjärta
  • Meli o Neo
    Chutzpah skrev 2007-07-08 17:14:23 följande:
    I skolan får man även lära sig att det finns talspråkliga sammanhang liksom fackterminologiska. Familjeliv är väl ett hyfsat talspråkligt sammanhang?
  • Leonie
    Nikitastar skrev 2007-07-08 21:21:46 följande:
    Hehe, jag brukar säga mens... ;)Inte just när d gäller filmen då, man ofta annars.
    Jag också! "Jag läser lite mens jag väntar".

Konstigt nog har jag också gått i skolan! Men jag talar annorlunda än jag skriver, töntigt skulle det väl låta annars...
  • Chutzpah

Medans blir inte mindre fult eller fel för det, meli & neo. FL är felstavarnas fristad, tyvärr.

• Meli o Neo
    Chutzpah skrev 2007-07-09 16:44:30 följande:
    Medans blir inte mindre fult eller fel för det, meli & neo. FL är felstavarnas fristad, tyvärr.
    Ingen har sagt att det inte är fel. Det tycker ju självklart jag oxå (jo jag vet att det stavas också men jag är bekväm i dessa sammanhang). Nu handlade omröstningen ju inte vad man anser rätt eller fel eller snyggt utan förekomsten av felsägningen.
  • ThisBabyHasATemper

Jepp. Stavar medan, säger medans. Det må vara hur fel som helst, det kommer aldrig gå ur mig.

• Kall öl

Ibland, beror på vilket humör jag är på.

Man ska inte läsa vad andra skriver, man ska läsa vad andra menar!
Svar på tråden Brukar du säga "medans" istället för "medan"?