Inlägg från: Vicryl |Visa alla inlägg
  • Vicryl

Grässtrå i svalget hos katt?

Min katt har sen några dagar tillbaka betett sig som om han fått nåt i halsen. Han "torrhulkar" hela tiden och försöker kräkas men det kommer ingenting. Han äter lite sparsamt men det ser ut som om han har svårt att svälja maten. Hela tiden medan han äter låter han som om han ska till att kräkas när som helst. Jag har försökt att titta ned i svalget på honom men det går inte att se nåt annorlunda där. Jag har hört talas om katter som fått grässtrån som fastnat i svalget och att man måste avlägsna dem i narkos hos veterinären... Nån med erfarenhet?

Jag har också hört att viss typ av mask kan ge snarlika symtom. Har avmaskat honom med Drontal för ca en vecka sen, men det biter väl inte på den typen av mask som han i så fall skulle vara drabbad av...

Om någon har erfarenhet av något liknande så skulle det kännas jättebra att få veta. Är det bråttom att komma till veterinären tex? Bör jag avmaska en gång till innan, med Axilur?

In cauda venenum
  • Svar på tråden Grässtrå i svalget hos katt?
  • Vicryl

Jo, jag antar att jag får släpa iväg kraken till veterinären... Känns ju lite fånigt om det bara skulle vara mask, men samtidigt så vill jag ju inte att han ska gå och lida på det här viset.

In cauda venenum
  • Vicryl

Ingen mer som har erfarenhet..?

In cauda venenum
  • Vicryl

sigana:

Tack så jättemycket för ditt svar! Jag ska ringa veterinären direkt imorgon bitti, hoppas att jag får komma redan imorgon.

In cauda venenum
Svar på tråden Grässtrå i svalget hos katt?