• Annica med A 03 och L 05

Scharlakansfeber

Linnéa, drygt 1,5 år, blev utsatt för scharlakansfebersmitta förra lördagen då ett barn på vårt kalas visade sig ha denna sjukdom, och även fler av barnen på kalaset och som vi träffat flera ggr efteråt, har fått samma sjukdom. Nu har Linnéa drygt 38 i feber och är jättegnällig. Hon fick feber för några timmar sedan. En av de drabbade barnens mamma var hit och tittade på henne och hittade prickar på Linnéas bål som hon säger ser ut precis som sådana som hennes son hade strax innan utbrottet.

Själv har jag jätteont i halsen och mår illa... har hört att vuxna kan få det som halsfluss?

Vad ska vi göra nu? Linnéa är inte så jättesjuk så att jag tycker att hon behöver besöka läkare ikväll, men samtidigt står det ju att man ska få pencillin vid denna sjukdom. Vi ska på semester till vecka (torsdag) och åka till en annan barnfamilj. Men jag antar att Linnéa fortfarande smittar då, och hon har ju en storasyster på 4 år som fortfarande inte visar några symptom, men som varit ännu mer med de smittbärande barnen.

Linnéa är dessutom "öronbarn" som får återkommande öroninflammationer, och har förstorat njurbäcken, så jag blir alltid lite orolig för ÖI eller UVI när L får feber.

Vill inte att Linnéa ska bli så dplig som de andra barnen blev! Och jag vill inte heller att vi vuxna ska bli sjuka. Visst kan även vuxna få scharlakansfeber eller blir det "alltid" halsfluss om det blir nåt?
    Kan Amandas (storasyster) bästa kompis, som haft scharlakansfeber tidigare i veckan, leka med Amanda, eller riskerar han att smittas igen?

• Svar på tråden Scharlakansfeber
  • marna

Hej, min kille fick troligen scharlakansfeber för nån vecka sen, vi var återkommande bsök på Vc och de konstaterade öroninflammation och halsfluss.
    Vad jag förstår så går halsfluss och scharlakansfeber hand i hand då det är samma virus/ infektion.

Killen blev jättedålig med blåsor i munnen och vägrade äta nåt överhuvudtaget, tillochmed glass Förvånad

Fick kåvepenin mot öronen och efter ett par dagar fick ha hela kroppen täckt med prickar som läkarna trodde var en allergisk reaktion.

Efter en massa turer så fick vi bukt med detta elände och sen började han tappa skinnet i handflatorna och fotsulorna, vilket ska vara ett säkert tecken på scharlakansfeber.

Gå in och kolla på www.netdoktor.se ddär kan du hitta scharlakansfeber oc kolla om det står nåt om smittan och hur länge barnen är smittbärare.

Man kan tydligen få scarlakansfeber fler än en gång men jag blev inte sjuk då sonen var det.

Hoppas att det ordnar sig för er
    Mariana

Svar på tråden Scharlakansfeber