• tornedarling

hästköp

jag skulle behöva lite råd angående ett pågående hästinköp

en kompis till mig därifrån jag köpt min nuvarande häst hittade ett passande avelssto åt mig från danmark
    för ringa 20000:-.
    min kompis skulle ombesörja att hästan kommer från danmark och till sverige och därefter åker på betäckning.
    vi kom överens om att jag betlar in 10tusen förra månaden och resten av pengarna denna månad
    inget kontrakt skrivet.

jag har fått en faktura från hingstägaren

men nu får jag då mejl av min kompis om att har jag inte betalt in pengar till henne senast 14/7 så kommer hästan att läggas ut på annons och säljas och jag förlorar min handpenning på 10tusen

är detta rätt och riktigt ?
    okej jag vet man ska inte köpa hästa om man inte har råd och man får skylla sig själv ja jag vet men jag behöver lite tips och råd
    och jag förklarde för min kompis hur det låg till pengamessigt för mig i och med ett pågående stallbygge och diverse annat och hon har ju haft full förståelse för mig, och jag för henne

hjälp mig snälla

• Svar på tråden hästköp
  • evanill

En överrenskommelse ska väl gälla, även om den är muntlig?
    Jag tycker din kompis gör rätt. Handpenningen är ju en mindre garanti för resterande bet. Varför har du inte pratat m kompisen om detta, om att du inte kan bet, då kanske ni skulle kunna löst det?
    Om din vän har lagt ut pengar på hästen, för transport mm, vill väl denne ha igen dessa antar jag.
    Kontrakt skall ALLTID skrivas, spelar ingen roll om det är en vän man gör affärer med, och tyvärr kan en sån här situation göra att man blir osams.

• Fighter

Det får inte gå till så, iom din handpenning bör ju hästen vara "tingad".
    Hörde du av dig till henne om att pengarna inte kommit in ???

Om hästen då skall säljas så ska du kräva tillbaka dina tio papp.

• evanill

Jag uppfattade som om ts INTE bet ngt på hästen, pga att hon skrev att man inte ska köpa en häst när man inte har råd. Så när jag läser detta igen så förstår jag inte riktigt, har du bet handpenning ts? En del försäljare (privat el företag) har som policy att inte återbet handpenning om resterande bet uteblir på utsatt datum. Dsamma gäller på bla hundvalpar. Bokar/tingar du en valp får du bet handpenning/boknavgift, kan du sen inte, av ngt skäl, bet allt så får du ju inte handpenningen tillbaka. Tänk på nästa gång att ha ett kontrakt, så båda parter vet vad som gäller.

• evanill

Jag uppfattade som om ts INTE bet ngt på hästen, pga att hon skrev att man inte ska köpa en häst när man inte har råd. Så när jag läser detta igen så förstår jag inte riktigt, har du bet handpenning ts? En del försäljare (privat el företag) har som policy att inte återbet handpenning om resterande bet uteblir på utsatt datum. Dsamma gäller på bla hundvalpar. Bokar/tingar du en valp får du bet handpenning/boknavgift, kan du sen inte, av ngt skäl, bet allt så får du ju inte handpenningen tillbaka. Tänk på nästa gång att ha ett kontrakt, så båda parter vet vad som gäller.

• tornedarling

Vad innebär det att lägga handpenning på en vara?
    Handpenning är en delbetalning. Säljare vill ibland få en handpenning som ett tecken på att du verkligen har tänkt att köpa en vara. Om du betalar handpenningen markerar du att du vill reservera varan. Det finns ingen lag på att säljaren har rätt att behålla handpenningen om du ångrar dig och avbeställer varan. Men säljaren har rätt till en viss ersättning bland annat för det arbete han har lagt ned. Ersättningen avgörs från fall till fall.

Källa: Våga Handla! (Konsumentverket och Konkurrensverkets ungdomssajt)

detta hittade jag på ett annat forum

jo det är tänkt att jag ska köpa denna häst

• Fighter

Men när var det sagt att du skulle göra delbetalning två ??

Om det är sagt att du ska göra det innan denna månad är slut, gäller det. Oavsett om hon "vill" ha pengarn innan den 14:e.'

Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt.

• evanill

Jag kanske är dum i bollen men förstår inte riktigt vad du menar här! Utan skriftl avtal/kontrakt har du ju inte rätt till ngt! Har du kvitto på handpenningen då?
    Klart att muntl avtal ska gälla, men blir det mer krångel är det ju du som förlorar på det.
    Sen är det väl kanske hästägaren som bestämmer hur och så vidare med bet, oavsett vad ni kommit fram till. Han kanske ändrat sig?
    Policyn jag berättade om är ju pga att just "varan" reserverats, och blivit förhindrad att bli såld till ngn annan!

• Fighter

Men om man gjort upp en avbetalningsplan så gäller den.
    Självfallet så är skriftligt avtal alltid bäst men i detta fall har det tydligen inte upprättats.

Juridiskt sett är båda avtalen giltiga, bara svårare att hävda ett muntligt.

• tornedarling

10.000kr är ok nu,så ligger jag ute med resten ett tag och det löser mitt ekonomiska problem så att jag kan köpa den andra hästen och vi kan ta hem dom samtidigt,Acet som nya hästen heter ska ochså betäckas med Perlino,så han får mycket att göra.........

detta stod i mejlet jag fick av kompisen

• evanill

Det är ju det jag menar, ts kan inte få rätt om det skulle komma till högre instans. Tycker det hela verkar lite oseriöst, att köpa en häst utan ett enda skriftligt avtal. En vän kan vara en bra vän, men kommer det till affärer kan det vara annorlunda.
    Nu riskerar ju ts att gå miste om hästen, och varför? Det verkar inte finnas ngt som styrker hennes bet!

• evanill

Det var ju tur att det löste sig ändå då, ts! Hoppas bara att inte nån ändrar sig!

• Fighter

Men nu är jag inte med torne, är det två hästar ???
    Eller har du två på betäckning ?

• tornedarling

evanill> hmmmmmmmm antagligen har du jätte bråttom när du läser av i tråden eller så krypterar min dator texten eller så ä det jag som är oklar i mitt skrivande

mejlet jag fick av min kompis det jag har citerat ur är alltså mejlet som visar att det var OK för henne att jag betalade in 10tusen då och nu resten i slutet av månaden

• evanill

Ja, du.. Kanske haft lite bråttom, samtidigt som jag tycker det var lite svårt att förstå ditt inlägg med! Äh, shit happens, nu har det ju löst sig!

• Tutilure

Men nu hänger jag inte med riktigt?
    Det har väl inte löst sig? Det var väl det första mailet som du fick när ni gjorde upp om affären, eller har du fått det nu?

• Fighter

Ja men om du betalar då den 25 så är väl allt lugnt eller ?

• evanill

Nu blev det bara surrigt, har visst inte förstått ett jota. Lite surriga inlägg oxå, ts?

• Jesscan

Muntligt avtal gäller lika mycket som skrftligt , men det blir svårt att bevisa det då det står ord mot ord.
    Om jag hade varit i din sits så hade jag ring en advokat och se cvad han säger..
    Vem står som ägare på hästen nu??
    Är det du så äger du denna hgäst och därmed är köpet fullboradt, kommer detta upp i rätten så kommer din kompis förlora stort..

Du ska betala hene den sisita denna månaden, men nu vill hon ha pengarna den 14???

Om du står som ägare å hästen så kan du vara lugn, då kan hon EJ sälja utan att begå brott..

Svar på tråden hästköp