Inlägg från: evanill |Visa alla inlägg
  • evanill

hästköp

En överrenskommelse ska väl gälla, även om den är muntlig?
    Jag tycker din kompis gör rätt. Handpenningen är ju en mindre garanti för resterande bet. Varför har du inte pratat m kompisen om detta, om att du inte kan bet, då kanske ni skulle kunna löst det?
    Om din vän har lagt ut pengar på hästen, för transport mm, vill väl denne ha igen dessa antar jag.
    Kontrakt skall ALLTID skrivas, spelar ingen roll om det är en vän man gör affärer med, och tyvärr kan en sån här situation göra att man blir osams.

• evanill

Jag uppfattade som om ts INTE bet ngt på hästen, pga att hon skrev att man inte ska köpa en häst när man inte har råd. Så när jag läser detta igen så förstår jag inte riktigt, har du bet handpenning ts? En del försäljare (privat el företag) har som policy att inte återbet handpenning om resterande bet uteblir på utsatt datum. Dsamma gäller på bla hundvalpar. Bokar/tingar du en valp får du bet handpenning/boknavgift, kan du sen inte, av ngt skäl, bet allt så får du ju inte handpenningen tillbaka. Tänk på nästa gång att ha ett kontrakt, så båda parter vet vad som gäller.

• evanill

Jag uppfattade som om ts INTE bet ngt på hästen, pga att hon skrev att man inte ska köpa en häst när man inte har råd. Så när jag läser detta igen så förstår jag inte riktigt, har du bet handpenning ts? En del försäljare (privat el företag) har som policy att inte återbet handpenning om resterande bet uteblir på utsatt datum. Dsamma gäller på bla hundvalpar. Bokar/tingar du en valp får du bet handpenning/boknavgift, kan du sen inte, av ngt skäl, bet allt så får du ju inte handpenningen tillbaka. Tänk på nästa gång att ha ett kontrakt, så båda parter vet vad som gäller.

• evanill

Jag kanske är dum i bollen men förstår inte riktigt vad du menar här! Utan skriftl avtal/kontrakt har du ju inte rätt till ngt! Har du kvitto på handpenningen då?
    Klart att muntl avtal ska gälla, men blir det mer krångel är det ju du som förlorar på det.
    Sen är det väl kanske hästägaren som bestämmer hur och så vidare med bet, oavsett vad ni kommit fram till. Han kanske ändrat sig?
    Policyn jag berättade om är ju pga att just "varan" reserverats, och blivit förhindrad att bli såld till ngn annan!

• evanill

Det är ju det jag menar, ts kan inte få rätt om det skulle komma till högre instans. Tycker det hela verkar lite oseriöst, att köpa en häst utan ett enda skriftligt avtal. En vän kan vara en bra vän, men kommer det till affärer kan det vara annorlunda.
    Nu riskerar ju ts att gå miste om hästen, och varför? Det verkar inte finnas ngt som styrker hennes bet!

• evanill

Det var ju tur att det löste sig ändå då, ts! Hoppas bara att inte nån ändrar sig!

• evanill

Ja, du.. Kanske haft lite bråttom, samtidigt som jag tycker det var lite svårt att förstå ditt inlägg med! Äh, shit happens, nu har det ju löst sig!

• evanill

Nu blev det bara surrigt, har visst inte förstått ett jota. Lite surriga inlägg oxå, ts?

Svar på tråden hästköp