• HellviHumle

Vegan vs karnivor

Varför skall man som karnivor alltid behöva försvara sig för en massa trädkramande veganer varje gång man e sugen nå´t så naturligt som en köttbit?

• Svar på tråden Vegan vs karnivor
  • AnnaGBG

Varför bry sig om att förklara/försvara? Jag äter kött om jag vill. Andra människor låter bli om de vill. Det bör inte röra någon annan.

• lizzi

Precis! I morgon skall vi grilla en saftig flibtasteak! Mums!

AnnaGBG skrev 2007-07-09 00:53:47 följande:
    Varför bry sig om att förklara/försvara? Jag äter kött om jag vill. Andra människor låter bli om de vill. Det bör inte röra någon annan.
  • Häxan Jia

hahaha hittade själv *klappar på huvet och berömmer*

*Stolt SLAMPA *
  • DenÖdmjukaHögtÄlskadeGmoll

Nä det är bedrövligt =(

Tror förklaringen står att finna i att vi är ett ungdoms glorifierande samhälle styrt av rabiata pk tankegångar.

faktiskt så är det nog Walt Disneys fel ungarna tutas genom en massa filmer i att djuren är besjälade och lika människan..

Våga Vägra Vara Viktig
  • Cinnalinna

Jag tycker det är precis tvärtom.

Som vegetarian blir man ständigt ifrågasatt och ställd mot väggen.

Vid varenda jäkla middag med folk kommer frågan "men varför är du vegetarian?".... mitt svar numer är bara "jag har varit det i 15 år, gissa om jag är trött på att svara på den där frågan"

• Häxan Jia
    Cinnalinna skrev 2007-07-09 01:00:36 följande:
    Jag tycker det är precis tvärtom.Som vegetarian blir man ständigt ifrågasatt och ställd mot väggen. Vid varenda jäkla middag med folk kommer frågan "men varför är du vegetarian?".... mitt svar numer är bara "jag har varit det i 15 år, gissa om jag är trött på att svara på den där frågan"
    Kan absolut förstå det.

jag är lika trött på dumma frågor som men varför gillar du lik? Eller kommentarer som, om man inte kan döda sitt byte själv så skall man inget ha. Förklarar man då att man faktisk kan skjuta bambi, styka honom och sedan göra en råddjursadel i ungen av honom så blir folk ännu mer sura.

*suck*
    *Stolt SLAMPA *
  • Roisin Dubh
    HellviHumle skrev 2007-07-09 00:51:51 följande:
    Varför skall man som karnivor alltid behöva försvara sig för en massa trädkramande veganer varje gång man e sugen nå´t så naturligt som en köttbit?
    Säg att det är lövbiff så blir alla nöjda och glada. Glad
  • Häxan Jia
    Roisin Dubh skrev 2007-07-09 01:09:43 följande:
    Säg att det är lövbiff så blir alla nöjda och glada.
    *mohaha* Du är bäst alltså
    *Stolt SLAMPA *
  • HellviHumle

Ett utmärkt förslag. Tackar!
    Roisin Dubh skrev 2007-07-09 01:09:43 följande:

Säg att det är lövbiff så blir alla nöjda och glada.
  • Myrongen

Helt enig med Cinnalinna.

Äter själv kött då och då och har ALDRIG blivit ifrågasatt för det. Däremot mina vänner som är vegetarianer får ALLTID nedlåtande gliringar om sitt val att avstå från kött. Det är tydligen väldigt provocerande, speciellt bland lantisarna häromkring...

• EvilBetty

Vad än man gör så är det "fel" för vissa människor.
    När jag var vegetarian (10 år) så var det alltid någon som skulle påpeka så bra det var med kött och ge olika anledningar att äta kött.
    Får mig att tänka;
    1. Varför bryr de sig om vad jag äter när jag inte bryr mig om vad de äter?
    2. Tror de helt ärligt talat att jag kommer börja äta kött tack vare deras underbara råd? Skulle det göra dem lyckligare?

Och nu när jag äter kött så ser samma människor på mig med fasa.
    "Va!? Hon höll sig ifrån kött i tio år och nu äter hon kött igen! Detta måste diskuteras och argumenteras!" ....

• KattenFräsmorr

Ok, kanske lite OT men en arbetskamrat till mig var (är?) en riktig huliganvegetarian, hon störde sig på det mesta jag åt. Hon satt luncherna igenom och berättade om vilken djurvän hon var och att djur har precis samma känslor som oss. Predikade dagarna i ända (jag skojar verkligen inte) hur hon älskade djur, alla slags djur! Blev helt jävla rabiat och fick sjukskriva sig den dagen hon läste om hundar och katter som äts i vissa länder.

Sedan kunde hon utan att skämmas erkänna att hon fuskade en gång om året och det var när grannen slaktade lamm. Då beställde hon alltid några lammkotletter "för det är ju såååå gott!!!" Och "han skulle ju ändå ha slaktat dem även om jag inte köpt ett par kotletter."

Sicken jävla dubbelmoral! Sen satt hon den övriga delen av året och ojade sig över våra andras "kadaver-lunchlådor". Ja, jösses!

-Oh, Shit! Data - StarTrek TNG
  • Miasus
    lizzi skrev 2007-07-09 00:55:09 följande:
    Precis! I morgon skall vi grilla en saftig flibtasteak! Mums!
    Duhar visst ärvt min gammla presbild.. *fnissar* du kan inte heller få den att blinka...
    Tja, jag försvarar mig inte. Har varit veggis, vägrade försvara det med.. Faktiskt fick jag oftare tillfälle att försvara mnig som veg än nu som köttätare.. 
    JAg brukar bara konstatera att "jag skiter i vad andra stoppar i sig, skit ni i vad jag äter för det har NI INTE MED ATT GÖRA!" När folk drar igång...

Fram för fritt val.. 
  • Jennie med ie
    HellviHumle skrev 2007-07-09 00:51:51 följande:
    Varför ska man som vegan alltid behöva försvarar sig för en massa militanta köttätare varje gång man är sugen på nåt så naturligt som en vegetarisk maträtt?

Jag tar ionte ansvar för vad andra gör... utan jag tar bara ansvar för vad jag gör och inte gör. Och jag har aldrig nånsinn tagit upp diskussionen om fel resp rätt att äta kött på en fest eller vid en måltid eller vid andra sammankomster. Aldrig. Däremot ifrågasätts ofta MITT val, och då förklarar jag givetvis vad jag tycker och varför jag valt som jag gör. Men det är som sagt inte jag som tar upp det, ändå verkar köttätarna manade att försvara sig...
  • HellviHumle

Det var inte riktat till dig personligen. Tyvärr är du inte ensam om att vara vegan. Det finns andra mer militant inställda som stimmar så fort de är i närheten av en köttbit.
    Jennie med ie skrev 2007-07-09 14:29:44 följande:

Varför ska man som vegan alltid behöva försvarar sig för en massa militanta köttätare varje gång man är sugen på nåt så naturligt som en vegetarisk maträtt?Jag tar ionte ansvar för vad andra gör... utan jag tar bara ansvar för vad jag gör och inte gör. Och jag har aldrig nånsinn tagit upp diskussionen om fel resp rätt att äta kött på en fest eller vid en måltid eller vid andra sammankomster. Aldrig. Däremot ifrågasätts ofta MITT val, och då förklarar jag givetvis vad jag tycker och varför jag valt som jag gör. Men det är som sagt inte jag som tar upp det, ändå verkar köttätarna manade att försvara sig...
  • Jennie med ie
    HellviHumle skrev 2007-07-09 14:33:26 följande:
    Det var inte riktat till dig personligen. Tyvärr är du inte ensam om att vara vegan. Det finns andra mer militant inställda som stimmar så fort de är i närheten av en köttbit.
    Nej det fattar jag väl att det inte var riktat mot mig personligen, inte skulle du starta en egen tråd till förmån för mig :D Men det blir så lätt generaliseringar och kategoriseringar här.... så det skadar knappast att visa upp andra sidan av saken också. Bristen på erspekt finns från båda hållen. Och det förutsätts gärna att jag är en sån som genast klankar ner på den som äter kött, och det är trist. Såklart, eftersom det inte stämmer. Men frågar denna mig vad jag tycker, ja då svarar jag...
  • HellviHumle

Jaha ja! Så ville man ha en bit snabbmat och vad hittar man där? Ett gäng demonstranter med grönsaksuppsyn. Jag har väl aldrig demonstrerat utanför grönsaksodlarna? Jag blir så trött!

Svar på tråden Vegan vs karnivor