• burret84

vår hund får "bölder" som spricker och sedan "försvinner"

ja jag undrar om ngn vet vad det kan vara... han får under våren /sommaren nå slags bölder kring munnen (på läpparna)och i ljumskarna som efter ett tag spricker och försvinner(påminner om en finne)har haft det två vårar/sommrar nu och vi vet inte vad det beror på,kan det vara nån slags allergi?? eller kan hundar ha herpes??

• Svar på tråden vår hund får "bölder" som spricker och sedan "försvinner"
  • ajsson

Frågade om samma sak här för ett tag sen, tyvärr inga svar. Ska med vovven senare idag till vet. Han sa att det oftast är streptokocker och behöver pencilin behandlas. Men den stora frågan om varför han får det hoppas jag få svar på efter besöket.

• mava

Min fick det under halsen en sommar och veterinären sa att det var ett infekterat bett från en fästing.

Stolt mamma till Edvin & Elina
  • ajsson

Min hunds "finnar/ bölder " sitter bara på överläpparna. Dom spricker av sig själva och ut kommer då blodblandat var.

• burret84

våran får bölderna mest kring munnen och läpparna,men efter du har varit till vet.kan inte du vara snäll och skriva här vad dom sa?

• Snufserufs

Min väninnas hund har haft detta.
    Hon gav honom tillskott och bytte foder.
    Hon valde ett färskfoder istället för torrfoder, gav Salmopet (Omgea-3) och Standart Immun som är ett vitamintillskott.
    Idag är hunden helt ok!

Träffade en granne förra månaden med liknande bekymmer som jag tipsade om samma sak och hunden mår idag helt bra och slipper alla penicilliner som vetten skrev ut men som bara verkade ett kort tag.

• Rosali

Foderallergi. Många är överkänsliga

• burret84

men det är ju bara under vår/sommar han får detta så har det verkligen med fodret att göra?,och för övrigt mår han ju bra.

• Rosali

Min mammas hund ,kungspudel, har nog allergi mot det mesta. Hon är allergisk mot gräs, pollen och damm så hon får gå och ta sprutor

• ajsson

Tillbaka från vet.. Penicillin kur på 10 dagar blev det. Eftersom han enbart har bölder på över läpparna trodde han inte på någon allergi. Ev har det från början varit en allergisk reaktion på något?? och att det sen har blivit en infektion. Eftersom dom sitter som dom gör+ att min hund har lite häng på läpparna får dom aldrig vara ifred och läka ut. Hjälper det inte föreslog han vävnadsprov.
    Snufserufs tips klingar mycket bättre i mina öron. Penicillin är jag så anti emot, även om jag inser att det ibland kan vara befogat.Så nu blir det till att avakta..

• Nellies matte

förmodligen är det inflamerade hårsäckar, man kan tvätta med alsollösning. min hund har samma.

Svar på tråden vår hund får "bölder" som spricker och sedan "försvinner"