• Joje

Dop och dopfest

Vi håller på att planera dop för fullt nu.... knappt 2 veckor kvar!!! Vi har 2 problem:

Vi tänkte duka ute i trädgården med långbord, så det 1:a problemet är glasen, vi tänkte bjuda på både vin och öl till maten och undrar hur vi ska göra med glas... hur skulle ni göra? Duka ut både öl/drickglas och vinglas eller skulle ni ställa glas och dricka på ett bord så får alla ta det de vill ha och bara ha talrikar och bestick på borden? Eller skulle ni ha allt (talrikar, bestick och glas) på ett bord så får alla ta och sedan sätta sig till bords?

Nu till mitt 2:a problem.... musik i kyrkan. Hur många psalmer sånger har ni valt och har ni några förslag? Jag vill ha med "Prins Noel", den är så himla fin... men sen då???

Ska ha samtal med prästen snart så man vill ju vara lite förberedd!!!

Tacksam snabba svar!!

Kram på er!

• Svar på tråden Dop och dopfest
  • Trolltoka

jadu.. har dop för dotter om ca 2 veckor och har absolut ingenting planerat! Inge musik eller psalmer eller någonting! JO kyrka, datum och tid är bestämt. Men ingenting annat.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Blicka

Kan inte ngt om psalmer men jag tänkte på dukningen. Låter väl bra att alla kan ta sitt vid ett bord och därför inte duka upp tallrikar och glas på bordet. Gör istället ngn finare dukning med blommor eller så då ser det festligt ut iaf!

Ha så kul med dopet och grattis får man väl säga!

• Wikan

Musik (psalmer etc) kan du lyssna på dopguiden.se.

Vi hade 2 psalmer och min syster sjöng "himlen måste sakna en ängel".

• tessan och amanda

hej vi hade dop för ett tag sedan och då sa prästen att det skule va två psalmer...men det är säkert olika beroende på vilken kyrka och präst. Vi hade "du vet väl om att du är värdefull" och "det gungar så fint" sen hade vi även solosång med "det vackraste" samt "nu har det landat en ängel". Blev super bra tycker jag.

Dukningen är svårt...jag tycker att det är snyggast med dukat på borden men mest praktiskt med ett bord med allt på. Annars kanske det inte spelar någon roll om de dricker öl och vin ur vinglas...hoppas det löser sig i alla fall...LYCKA TILL!

• Ilene

Prästen brukar ha rätt bra tips om vilka psalmer som passar till ett dop...så ta det lungt...dom e proffs..
    När det gäller dukning skulle jag ställa allt på ett bord så får gästerna själv ta det dom vill ha...det kommer vi att göra och vi ska ha barndop ti kommande helg...

Det blir kallskuret med potatissallad och sen tårta och kaffe...inget avancerat... vi ska oxå ha det utomhus...under partytält...

• Joje

Jag skulle vilja sjunga "Prins Noel" själv... men vet inte om jag vågar och det kan ju bli lite känslosamt.... men annars låter 2 psalmer + "Prins Noel" lagom. Ska kolla om jag hittar något.

Dukningen ja.... det värsta är att det är ju många gäster så talrikar och allt kommer ta en himla plats... vi får se hur vi gör... men bra idé. Vi tänkte också göra servettröjan att lägga på talriken - därav dukningen...

• Tudorjohansson

Ska ha dop 25/8 och har börjat kolla på sånger. Vet att vi ska ha Måne och sol sen skulle jag vilja att nån sjöng Himlen måste sakna en ängel men jag kan inte sjung och ingen som ska komma e nån fena på det heller. Kan kantorn kanske göra det???

har ni några fler tips på vad man ska tänka på. Har bestämt mat. Blir exotisk planka med kaffe och tårta efter. Vi ska äta ute i trädgården om vädret tillåter annars i byggdegården.

Vad önskar ni er i presentväg??

• Trolltoka

Vet att Novah antagligen kommer få en bankbok av sin mormor och extramorfar. Tycker jag var en toppenidé faktiskt, eftersom det kommer säkert behövas pengar till bil och körkort så småningom. Det kan jag nästan rekomendera att önska till barnet i dopgåva.

Är det någon som vet någonstans man kan lyssna på dopsånger? På dopguiden.se spelades bara en liten bit av melodin. Skulle gärna vilja höra texten och så också. Gärna någonsida där man kan läsa texterna till psalmerna också... Hua. Bara 11 dagar kvar och MASSOR att planera! :S

Här blir det "bara" fika efteråt med lite bullar, tårta och nån kaka och kaffe/saft. Dopet sker i kyrka och fikat hålls sedan i min morfars sommarstuga i skogen, där även min mor ska gifta sig dagen efter. Så partytält och sånt finns redan :)

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • miem

Döpte vår son igår och vi hade bara ett önskemål och det var "tryggare kan ingen vara", vi har haft den på tjejernas dop också. Dopet var i samband med högmässan.

Efteråt blev det smörgåstårta och kaffe med tårta uppe på vår glasveranda. Det var 18 vuxna och 5 barn. Alla var nöjda med arrangemanget.

• Tudorjohansson

Vi kommer bli sååå många på dopet. Ändå har vi bara bjudit de allra närmsta men har man 4 syskon med barn och respektive blir det snabbt många. Vi blir ca 40st.

Vi önskar oss oxå pengar till Filip sen en traditionell dopgåva jag gillar e doptavlorna så en sån vill vi ha.

• GoldMD

Vi är inte så mycket för psalmer eller så så vi valde en psalm...blir
    "Du vet väl om att du är värdefull"
    Sen i början av dopet har vi en bekant som ska sjunga "You are so beautiful" och i slutet av dopet så ska hon sjunga "Handens fem fingrar"..alltså psalmen blir i mitten,,,dopet blir på Lördag

♥Mamma till underbara Angelica♥
Svar på tråden Dop och dopfest