• Pernilla3

Någon som fött vaginalt med bebis i säte?

Fick veta i v 32 att min bebis inte vänt sig neråt utan låg i säte. Den kan ju fortfarande vända på sig..enl min bm så gör man inte kontroller förrän v 36.
    Nu undrar jag om någon fött barn vaginalt i säte? hur upplevde ni förlossningen?
    Enl min bm så förlöser de gärna säte vaginalt där jag bor om bäckenet tillåter. Dvs snitt är inte självklart här vid ev säte. och även om bebisen fortfarande kan vända på sig så har jag börjat fundera..vill vara förberedd.

• Svar på tråden Någon som fött vaginalt med bebis i säte?
  • BHJE

Jag har inte själv fött i säte men en vän till mig födde sitt 4:e barn i sätes o hon tyckte inte det var någon skillnad.
    Tycker det är konstigt att du inte kan få snitt OM det är vad du vill såvida barnet inte vänder sig rätt.
    Man kommer väl att göra ett vändningsförsök, eller?

• Pernilla3

Jo vändningsförsök kommer ju att göras om den fortfarande ligger i säte v35-36.

• BHJE

Hoppas du kan få svar på ditt inlägg från någon som varit i samma sits som du. Önskar dig lycka till.

• Pernilla3

Ingen som fött vaginalt med bebis i säte??

• zorika

Jag har inte fött i säte...men JAG föddes i säte och ficksyrebrist. Därför har jag hört mig för extra noga om hur det är här -och de sa att ligger barnet i säte så ska de snitta. Nu har lillen i magen vänt sig hos mig- hoppas att ditt vändningsförsök fungerar om h*n inte vänt på sig tills dess. Men du borde verkligen beviljas snitt om du vill det.

• Yopa

min bebis ligger också i säte... går in i v35 imorgon och håller tummarna för att bebisen kommer att vända på sig nu denna veckan som kommer... Här (malmö) så verkar det som om de rekommenderar snitt och vad jag har förstått så är det vanligast. Det går säkert bra att föda vaginalt men jag känner mig hemskt osäker och vill göra snitt om det blir aktuellt... Hoppas våra bebisar vänder sig!

• Pernilla3

Yopa: det hoppas jag med!

• lilljenta

Min faster födde sin dotter i säte och det gick hur bra som helst!

• BubbleOfBlue

jag födde så. Gick jäkligt bra för oss.

Yopa - det var i malmö jag födde så. Upplevde oxå att de helst ville snitta men det ändrade sig ju mer saker som klafade som mitt bäckenmått osv.

• snirkan

Hej hej, jag födde mitt första barn i säte, gick jätte bra, jag blev visserligen igångsatt på grund av vattengång utan värkar, men annars så tycker jag att själva förlossningen gick bra. Men nu när jag är gravid igen så är jag ändå orolig för att även detta barn ska lägga sig i säte. Man vill ju helst att barnet ska komma med huvudet först.

• Lillfisk

Min bebis låg i säte senast hos barnmorskan (i v 32). När jag var hos barnmorskan igår (är i v 34 nu) så kunde hon inte känna hur bebisen ligger (!). Det kom in en annan bm och kände också och inte heller hon kunde säga hur bebisen ligger .
    Jag ska tillbaka om två veckor igen och skulle hon ligga i säte alt att de inte känner då heller hur hon ligger så gör de ett UL. Visar UL:et att hon ligger i säte då så gör de ett vändningsförsök i v 37-38.

Min bm sa att man får föda vaginalt om bebisen ligger i säte här i Gbg om man vill. Jag vill gärna föda vaginalt men inte om hon ligger i säte, då tar jag hellre snittet.

• Jenny 28

Min Melvin föddes i säte. Förlossningen gick väldigt fort och ganska smärtfritt, och eftersom det är mitt första barn så har jag inget att jämföra med. Dock så tror jag att för kvinnan spelar det ingen större roll om barnet kommer med huvudet eller rumpan först, smärtan är nog densamma så länge bäckenet inte begränsar. Däremot är riskerna för barnet något fler, syrebrist som någon nämnde kan ju inträffa om barnet "fastnar" med huvudet. Melvin drabbades av en sträckning i en av nackmusklerna som kan ge komplikationer senare i livet om den inte behandlas rätt (ingen fara i vårt fall dock). Skadan uppstod pga av att förlossningsläkaren var tvungen att dra kraftigt vid sista värken för att huvudet skulle komma ut...

Men, trots att min förlossning gick oerhört bra trots omständigheterna är jag inte säker på om jag skulle VÄLJA att föda vaginalt om jag kunde välja snitt istället. (Det konstaterades att Melvin låg i säte 10 min innan krystvärkarna startade...) Snitt innebär ju oftast mer smärta för mamman, EFTER förlossningen när man ska ta hand om sitt barn. Man får helt enkelt väga för- och nackdelar och välja det som känns bäst för en själv, det är ju väldigt individuellt. Men jag tror absolut att sätesbjudning är tillräcklig orsak för att ha rätt att få snitt, oavsett i vilket landsting man bor- det är bara att stå på sig!

Lycka till!

• Idis 76

Min bebbe ligger i säte och idag är jag i v. 38
    Jag har valt att föda säte och om det blir snart så kan jag komma in och berätta om det. Håll gärna tummarna för att det kommer att gå bra!!

♥♥♥*; ** Gravid v.38 ** ;*♥♥♥
  • Diddimaria

jag har fött i säte och det gick jättebra! E gravid i v 38 och ska fösa i säte även denna gång.

• Jessys

jag är gravid i v36, min bebis ligger i säte. Jag bor på Åland och här gör dom inte vändningsförsök. så jag skall tillbaka om 2 veckor för nytt ultra o ligger knoddas fortfarande i säte blir det planerat snitt dagen efter/2 dagar efteråt.

och här FÅR INTE förstföderskor föda sätesbebisar. finns ju rätt mkt risker med det. så jag är helnöjd ifall det blir snitt!

• annki72

jag har fött 2 i säte och 2 vanligt med huvudet först, väntar nu barn igen som även den ligger i säte.

Tycker inte det är jätte stor skillnad att föda med huvudet först eller rumpan.

Är glad att "mitt" sjukhus tillåter vaginalt vid säte, då vaginal förlossning är bättre för mor och barn om alla mått är ok.

alla förlossningar är riskabla, de sjukhus som tillåter vaginal sätes förlossning skulle ju inte göra det om det var så farligt som vissa sjukhus vill ha det till, jag tror som min läkare sa att det har med oerfarenhet att göra.

Mamma till 4 söner och en bebis i magen!!
  • Pernilla3

vad skönt att höra att det gått bra för er som fött i säte. Börjar bli mer inställd till att göra det också om den fortfarande ligger i säte. har ju fött barn tidigare så det är ju inte första barnet. men den förra förlossningen blev långdragen och avslutades med sugklocka så därför är jag orolig för att föda säte vag. Men samtidigt vill jag ju inte snittas heller.

Ni som fött i säte har ni förlossningsberättelser möjligtvis? Vore intressant om man fick läsa det i så fall.

Idis 76: håller tummarna för att allt går bra! Du får jättegärna berätta hur det går!

• MammasSötnosar

min son låg i säte på sista kontrollen så vi fick vändningstid på sjukshuset men det misslyckades.
    fick göra KS 2veckor efter.
    Min BM sa att dom INTE vill att förstföderskor föder vaginalt om bebis "ligger" i säte pga av risken hos mamman & barnet.

ღLiam 060630ღ
  • Jessys

mammas Kille: så tycker dom här oxå. förutom att dom ej gör vändningsförsök här.
    Om jag får tro själv så tror jag ej att bebis vänder sig på "rätt" köl så här pass sent i graviditeten. min mage är liten o finns knappast så pass mkt plats kvar att vända på sig.

Svar på tråden Någon som fött vaginalt med bebis i säte?