Min Melvin föddes i säte. Förlossningen gick väldigt fort och ganska smärtfritt, och eftersom det är mitt första barn så har jag inget att jämföra med. Dock så tror jag att för kvinnan spelar det ingen större roll om barnet kommer med huvudet eller rumpan först, smärtan är nog densamma så länge bäckenet inte begränsar. Däremot är riskerna för barnet något fler, syrebrist som någon nämnde kan ju inträffa om barnet "fastnar" med huvudet. Melvin drabbades av en sträckning i en av nackmusklerna som kan ge komplikationer senare i livet om den inte behandlas rätt (ingen fara i vårt fall dock). Skadan uppstod pga av att förlossningsläkaren var tvungen att dra kraftigt vid sista värken för att huvudet skulle komma ut...
Men, trots att min förlossning gick oerhört bra trots omständigheterna är jag inte säker på om jag skulle VÄLJA att föda vaginalt om jag kunde välja snitt istället. (Det konstaterades att Melvin låg i säte 10 min innan krystvärkarna startade...) Snitt innebär ju oftast mer smärta för mamman, EFTER förlossningen när man ska ta hand om sitt barn. Man får helt enkelt väga för- och nackdelar och välja det som känns bäst för en själv, det är ju väldigt individuellt. Men jag tror absolut att sätesbjudning är tillräcklig orsak för att ha rätt att få snitt, oavsett i vilket landsting man bor- det är bara att stå på sig!
Lycka till!