Inlägg från: Anonym (skuldsatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skuldsatt)

Borgenärslån!!!

Hej, jag och min sambo är sedan flera år skuldsatta med skulder hos KF, vi betalar ca 4000 i månaden till dem, + alla andra avbetalningar på lån etc som inte gått vidare.
    Har efter mycket funderingar frågat svärmor om att gå i borgen för oss, det handlar om ca 200 000, då får vi även bort bil, banklån och alla småskulder, detta medför att vi får en minskad månadskostnad med dryga 4500, alltså efter betalning på nya lånet. Svärmor + sambo har ca 550 000- 600 000 tillsammans i årsinkomst och svärmor har INGA lån sen tidigare. Tror ni banken kommer att ge dem ett lån med dessa förutsättningar? Vad har ni för erfarenheter av borgenslån??
    Är jättetacksam för svar då vi är fruktansvärt nervösa att det inte ska bli godkänt.

Känns som om vi skulle få ett helt nytt liv och en andra chans till att få leva....

• Svar på tråden Borgenärslån!!!
  • Anonym (skuldsatt)

Ok, jo jag ringde ju till banken och frågade, men hon sa att det går inte att svara på sådär "direkt" Hon berättade också att det inte används så ofta längre men att det händer. De skickade låneansökan per brev, jag sa att vi skulle ringa och boka möte när vi fått tag på alla papper med skulderna redovisade.
    Hoppas verkligen detta går, 4000 mer i månaden gör att vi kan börja spara ordentligt igen, + att man slipper leva på fisens mosse hela tiden, räkna och räkna så pengarna räcker hela månaden.

Tack för svaret!

• Anonym (skuldsatt)

Men borde de inte ha sagt det när jag ringde?? (Swedbank)
    Förklarade precis vilka skulder det var, hur mycket osv. Hon sa att utan borgensman är det kört men med en bra borgensman med god ekonomi så trodde hon inte att det skulle vara så svårt.

Åhh, nu blev jag ännu mer nervös!! Hoppas alla papper kommer nu i veckan så man kan få det gjort och få ett svar!!

• Anonym (skuldsatt)

Jag tycker att det är så märkligt, detta borde väl göra det lättare, då de har en extra säkerhet, framförallt om borgensmannen inte har en endaste krona i lån samt en schysst årsinkomst.

• Anonym (skuldsatt)

Räknade lite på det nu, OM vi skulle få lånet så skulle vi efter ALLA räkningar och då har jag lagt till lite extra, Då skulle vi få ca 11500 kr kvar att leva på, det borde väl vara ok iaf?

• Anonym (skuldsatt)

Anonym (banken) skrev 2007-07-09 15:05:47 följande:

Det beror oxå helt på hur situationen ser ut. Alla bedömningar om man får låna trots kf eller inte avgörs från fall till fall. Det är därför dom vill ha ner er på samtal.
    Men vad menar du med situationen? Vi har inga nya skulder eller anmärkningar utan detta är skulder som är ca 5 år gamla som vi hela tiden betalat på, sambon har en fast tjänst med ca 300 000 i årsinkomst. Vad tror du krävs mer?
  • Anonym (skuldsatt)

Vad är det för skillnad mellan borgensman och medlåntagare? Tror ni det är lättare med det sistnämnda?

• Anonym (skuldsatt)

Ja vi har som sagt räknat som tokar, ringt runt och beställt utdrag på skulder, pratat med kf osv osv
    Det blir drygt 4500 extra i plånboken när ALLT är betalt och då har vi även räknat med ett sparande på 2000:-
    Hoppas hoppas....

• Anonym (skuldsatt)

sista anonym: Tack så jätte mycket!!

• Anonym (skuldsatt)

Lite uppdatering!!
    Eftersom det verkar som ett lån med borgensman inte verkar vara det lättaste att få, så sa min svärmor idag att: Jag tar lånet på mig, ni betalar till mig varje månad, vi skriver papper på banken och sen är ni KLARA med fogde, inkasso och nada sparande!!!
    Gissa om vi blev häpna, lyckliga och alldeles skakis!!!
    Det vore väl sjutton om inte detta skulle gå igenom då de har nada lån, en betald lgh som är värd det 5 dubbla vad de betalade och andra tillgångar, alltså bara + i papperna!
    Så nu väntar vi in alla papper från bolagen, bokar sedan tid på banken sen BER vi till högre makter att vi får lånet så att vi kan börje ett nytt liv utan dessa jobbiga skulder!

TACK för alla åsikte och peppningar!

• Anonym (skuldsatt)

Ja, nu sitter man här med magknip, imorgon kl 14,00 sitter vi på banken med svärmor och hoppas HOPPAS att de godkänner lånet, då blir vi 6700:- rikare varje månad!!!

Kram

• Anonym (skuldsatt)

Att vi blev skuldsatta från början är för att rätt som det var så stod vi med bara en inkomst, jag fick avslag från A-kassa efter att ha jobbat i 6 år. Kruxet var att jag hade bytt jobb,när jag fick min deklaration stod jag nolltaxerad. Min arbetsgivare hade alltså haft mig svart, gett mig "ogiltiga" lönespecar och stoppat MIN skatt direkt i egen ficka.
    Överklagade och vann till slut, tack vare att jag hade sparat alla specar. MEN det tog låång tid och vi levde som sagt på en inkomst länge, detta gjorde att vi halkade efter och kom sen aldrig ikapp, därför sitter vi med dessa skulder idag. Det är inte tack vare att vi varit oansvariga eller liknande, utan vi fick helt enkelt välja om vi och barnen skulle äta och ha tak över huvudet eller betala alla räkningar och valet blev inte så svårt.

• Anonym (skuldsatt)

Hmm, ja man tycker att banken borde godkänna men vem vet hur de tänker. MEN eftersom svärmor helt ska stå på lånet, papper sinsemellan ska skrivas så borde det inte bli några problem.

sista anonym: Dessvärre hade inte svärmor 200 000 på fickan
    Känns så skönt att ha en sån toppen svärmor när man läser vilka satkärringar vissa får dras med!

• Anonym (skuldsatt)

haha, ja oj, förstår att du fick en chock då! Svärfar har dessa pengar o lite till men han vill inte "nalla" på kontot sa han så han tyckte det var bättre med ett lån. Fråga mig inte varför!!

• Anonym (skuldsatt)

Det gick TOPPEN! Blev som så att svärföräldrarna tog lånet på sin lägenhet som var obelånad, detta gjorde så att räntan gick ner dryga 2,5% i jämförelse med ett blancolån. Så den 30,de juli kl 10,00 sitter vi på banken och då löser de alla våra skulder.
    Är så jävla glad och lättad rent ut sagt så jag tjoar o dansar här hemma.´Känns som om 20 sten fallit från våra hjärtan!

Tack för all stöttning och pepp, Wiihoooooooo

• Anonym (skuldsatt)

Tack så mycket tjejer!!!
    Och nåt roligt vi kom på igår, nu får gubben tillbaks sina skattepengar i augusti, första gången på 4 år!! Så 8000 extra redan där.....

Svar på tråden Borgenärslån!!!