• förtja

Penna att rita med

Hej.. snabba svar uppskattas!

Ja, jag vet inte vad det heter men jag behöver verkligen en penna istället för mus!

Ni som vet vad jag menar förstår vad jag menar! :)

Vart hittar jag en sån (billig) ?
    Har kollat teknikmagasinets hemsida, dom hade ingen :(

Tack på förhand!

• Svar på tråden Penna att rita med
  • skorpionen80

Ju billigare desto sämre. Försök istället hitta en begagnad. Jag har en Wacom Intuos 3, och har haft en Trust innan och en Wacom Volito. Kan säga att skillnaden mellan Trust och voliton är stooor, och den är minst lika stor mellan voliton och den jag har nu. Det största felet med Trust var att den kunde "hänga sig" och inte förstå att man släppte pennan...

Själva känslan är annorlunda, det är mycket mjukare på intuosen. Sedan finns det knappar och "remsor" lite här och var (2 knappar på pennan och ett sudd längst upp, och 8 knappar och 2 remor på bordet) och de kan du sätta dina egna kortkommandon till. Du kan tex ha olika kommandon för olika program. Sedan har ju intuos 3:n 1024 trycknivåer, vilket ger jämnare toning eller vad du nu använder tryckkänsligheten till. En till fördel är att du kan få tex Photoshop att reagera på hur mycket du lutar pennan också.

Så jag rekommenderar dig starkt att köpa något som du kommer vara nöjd med!

• RadixLecti

Wacom Graphire 4 classic rekomenderas av Datormagazin... Kostar en tusing.

• förtja

Tack för svaren..

Jag är ingen hacker.. så när jag kopplat in den osv.. behöver jag krångla med nåt för o få tex PS att reagera på den eller kommer den funka som vilken mus som helst??

• RadixLecti

Misstänker att det medföljer en skiva med drivrutin och programvara som ska installeras, sen funkar det nog finfint.

• skorpionen80

Du installerar drivrutiner+ program från Internet eller skiva. När du gjort det så hittar Photoshop och alla andra program ritbordet automatiskt. I "programmet" som du också installerar ställer du in tryckänslighet, kortkommando mm.

• förtja

skorpionen..

ok men det låter ju lätt o smidigt endå..

Jag behöver nog ingen dyr trots allt.. kommer inte använda den speciellt ofta.. bara för att dutta lite med nån gång i halvåret :)

• Lady Gaga
    skorpionen80 skrev 2007-07-09 15:56:44 följande:
    Ju billigare desto sämre. Försök istället hitta en begagnad. Jag har en Wacom Intuos 3, och har haft en Trust innan och en Wacom Volito. Kan säga att skillnaden mellan Trust och voliton är stooor, och den är minst lika stor mellan voliton och den jag har nu. Det största felet med Trust var att den kunde "hänga sig" och inte förstå att man släppte pennan... Själva känslan är annorlunda, det är mycket mjukare på intuosen. Sedan finns det knappar och "remsor" lite här och var (2 knappar på pennan och ett sudd längst upp, och 8 knappar och 2 remor på bordet) och de kan du sätta dina egna kortkommandon till. Du kan tex ha olika kommandon för olika program. Sedan har ju intuos 3:n 1024 trycknivåer, vilket ger jämnare toning eller vad du nu använder tryckkänsligheten till. En till fördel är att du kan få tex Photoshop att reagera på hur mycket du lutar pennan också.Så jag rekommenderar dig starkt att köpa något som du kommer vara nöjd med!
    jag håller med dig.
    Jag avskyr min Trust. Den hänger sig när det är som mest olämpligt
    ~äta här eller äta påse?~
  • skorpionen80
    förtja skrev 2007-07-09 21:34:40 följande:
    skorpionen.. ok men det låter ju lätt o smidigt endå.. Jag behöver nog ingen dyr trots allt.. kommer inte använda den speciellt ofta.. bara för att dutta lite med nån gång i halvåret :)
    Nä, det är inte svårt alls! Men lova mig att du inte köper en Trust, de är verkligen jättehemska! Använde inte min alls mycket, för precis när som kunde den balla ur och rita fastän pennan låg lååångt borta = bilden blev förstörd. Man kan ju inte ha hur många undo som helst...
Svar på tråden Penna att rita med