Hej igen Isisis! Tack för deltagandet. :) Tänkte jag kan berätta lite mer om detta med myom. :) Kul Lördag!;) Det är mkt vanligt, ja, har läst att var 3:e kvinna över 35 får myom. Oftast märks det ej öht, OM det märks är det genom ökad menstruationsblödning eller - om det blir mkt stora myom - genom tryck på andra inre organ. Det kan t ex trycka på urinblåsa/tarm. Man op. ej om dt ej orsakar fys. besvär. Myom är i sig ofarliga.
Jo, kom på att betrf. dina myom så dels har jag läst att det är lättare att ta bort dem om de sitter INUTI livmodern, och det låter det som att dina gör; de kan tas bort t ex med titthålskirurgi, har jag hört. Sedan låter det som att dina är mkt små; det kanske inte ens påverkar möjligheten att bli gravid, det kan din läk. förklara.
Då man väl ÄR gravid så slutar myom att växa (det blir andra hormoner som påverkar) och en del t o m försvinner, har jag hört. (Gäller nog dock ej de större myomen...) Risken för missfall ökar, ja, har ej säker källa på varför, men det kan bero på blodcirkulationen påverkas.
Har en väninna som blev gravid och fick ett friskt barn trots ett JÄTTEMYOM på livmodern; hon berättade att myomet suttit som en 'boll' på livmodern och konturerna hade t o m synts utanpå magen! Wow! men t o m då så fixade hon en fullgången graviditet.
Så, in summary: Oroa dig inte! Det där kommer gå bra, och om de/du vill operera så finns många bra metoder! Ha det gott! :)