Hur få bort kalkfläckar?
Citek funkar jättebra att ta bort kalkavlagringar med. Finns att köpa på ICA, Coop, ÖoB m.m. Fast om man kan ha det i akvariet är jag inte så säker på. Kan inget om sånt.
Citek funkar jättebra att ta bort kalkavlagringar med. Finns att köpa på ICA, Coop, ÖoB m.m. Fast om man kan ha det i akvariet är jag inte så säker på. Kan inget om sånt.
Familjen Taylor skrev 2007-07-09 18:36:08 följande:
Ja, du kan ju alltid testa. Om inte annat så kan du ju använda Citek till annan rengöing sedan.
Om du använder Citek så ta det outspätt på en svamp som inte repar. Håll svampen ett tag mot kalken så medlet får sjunka in (det brukar bli lite varmt) och skrubba sedan av bara sjutton.
Hoppas bara att det är ok till akvarium.
Familjen Taylor skrev 2007-07-09 19:00:01 följande:
Jag vet faktiskt inte. Men jag har putsat 2 ljusstakar i glas med outspädd Citek och de blev inte förstörda i alla fall. Fast de är av ganska tjockt och färgat glas, så jag vet inte om tunnare och ofärgat glas kan ta skada. Du kanske kan testa på en liten yta bara?
Jag läste någonstans att det kan funka bra att skrapa bort kalken med rakblad också.
Det finns "rakblad med hållare" (vet inte vad de kallas) som man använder till att göra rent spisar med glashäll. De finns att köpa på vitvarubutiker.
Familjen Taylor skrev 2007-07-10 21:27:29 följande: