Inlägg från: Siili |Visa alla inlägg
  • Siili

Hur få bort kalkfläckar?

Citek funkar jättebra att ta bort kalkavlagringar med. Finns att köpa på ICA, Coop, ÖoB m.m. Fast om man kan ha det i akvariet är jag inte så säker på. Kan inget om sånt.

• Siili

Familjen Taylor skrev 2007-07-09 18:36:08 följande:

Citek, är det starkare än Kalkosan? För Kalkosan hjälpte inte ett skit...
    Jag vet faktiskt inte. Men Citek (outspädd som man skrubbar direkt på ytan) är det enda av det jag har provat som biter ordentligt på kalk. Citronsyra och sånt funkar knappt om avlagringarna har byggts upp lite. Vattnet är väldigt hårt här i Uppsala så jag har testat en hel del, förutom Kalkosan då.
  • Siili

Ja, du kan ju alltid testa. Om inte annat så kan du ju använda Citek till annan rengöing sedan.

Om du använder Citek så ta det outspätt på en svamp som inte repar. Håll svampen ett tag mot kalken så medlet får sjunka in (det brukar bli lite varmt) och skrubba sedan av bara sjutton.

Hoppas bara att det är ok till akvarium.

• Siili

Familjen Taylor skrev 2007-07-09 19:00:01 följande:

Min man som också har bott i Uppsala några år, litar helt och fullt på ditt omdöme
    Din man verkar vara mycket vettig!
  • Siili

Jag vet faktiskt inte. Men jag har putsat 2 ljusstakar i glas med outspädd Citek och de blev inte förstörda i alla fall. Fast de är av ganska tjockt och färgat glas, så jag vet inte om tunnare och ofärgat glas kan ta skada. Du kanske kan testa på en liten yta bara?

• Siili

Jag läste någonstans att det kan funka bra att skrapa bort kalken med rakblad också.

• Siili

Det finns "rakblad med hållare" (vet inte vad de kallas) som man använder till att göra rent spisar med glashäll. De finns att köpa på vitvarubutiker.

• Siili

Familjen Taylor skrev 2007-07-10 21:27:29 följande:

Ah, tack för tipset. Får ta och kolla det nångång när jag orkar. Men jag tror att jag lägger kalkborttagningen på hyllan ett tag, har tröttnat totalt på det där nu...
    Förstår det. Det blir säkert bra som du har inrett det utan att kalken är helt borta.

Förresten. Bilden på förpackningen jag har till mojängen visar någon som skrapar med den på ett fönster. Så den verkar ju vara ok för olika glasgrejer iaf. Märket är Stanley. Kan ju vara intressant att veta om du någon gång går och letar efter en tänkte jag.
Svar på tråden Hur få bort kalkfläckar?