• gookie

Bikarbonat=Bakpulver?

Ja e bikarbonat och bakpulver samma sak eller e jag helt ute och cyklar

• Svar på tråden Bikarbonat=Bakpulver?
  • Matheus mamma

Ja, det var länge sedan man hörde något om bikarbonat! Finns det fortfarande. jag kan tyvärr inte hjälpa dej men det var en kul fråga.

Sarahs lyx och lantblogg
  • Fam Olsson

har hört att det är likadant...bikarbonaten är nyttigare mot magen bara

• Matheus mamma

Men finns det kvar att köpa och varför står det inte i kokböcker nu för tiden?

Sarahs lyx och lantblogg
  • CinnamonMai

Nej, det är inte samma. Bikarbonat ingår i bakpulver, men bakpulver innehåller även någon syra och majsstärkelse.

• gookie

Matheus mamma: Hittade ett recept på morotskaka där det stod att det skulle vara bikarbonat men jag hittade inget sånt i affären det står att det e bikarbonat i bakpulver men vet ju inte om det var det dom menade

• JsN

Nej, bikarbonat och bakpulver är inte samma sak! Bakpulver är bikarbonat + fosforsyra, använder man bikarbonat krävs det något surt för att det ska jäsa.

*hälsosamt lat*
  • Matheus mamma

Men kan man ha det ena istället för det andra och är det någon skillnad förutom att det är bättre för magen?

Sarahs lyx och lantblogg
  • Mircala

Bikarbonat finns visst i affären, bland kryddorna i påsar ej bland vanillin och bakpulver.

Bikarbonat kan man använda dels i bakning i de recept där man skall ha det givetvis dels tycker pelargoner om att vattnas med 1msk bikarbonat i vattenkannan mm

• gookie

Nån som har nåt smarrigt recept på morotskaka där man kan använda bakpulver istället för bikarbonat?

• gookie

Jas¨å finns det bland kryddorna kollade vid bakingredienser

• Annabel

bikarbonat  är väl rätt vanligt i recept tycker jag. och det finns i alla livsmedelsbutiker som har ett kryddutbud. det är en påse.

exakt vad det är som är skillnad osv vet jag inte mer än att vissa kakor har det o andra bakpulver.

• prickig

Näe, inte riktigt. Bikarbonat ingår visserligen i bakpulver men det innehåller även en syra. Vid kontakt med vatten reagerar bikarbonatet med syran vilket ger koldioxid och detta ger jäsningen.

Du kan hitta bikarbonat i mataffärens bakhylla om det är det som krävs för receptet.

Om du inte har bakpulver men har bikarbonat hemma kan du använda det men får då tillsätta någon syra ex. filmjölk. Tag halva mängden bikarbonat jämfört med bakpulver.

• tesslan

Jag brukar baka bröd med bikarbonat och på förpackningen står att man kan byta mot bakpulver men att bikarbonaten är starkare. Man ska i så fall ta 1 tsk bakpulver mot 1/2 tsk bikarbonat (alltså dubbla bakpulvret).

Har dock aldrig provat själv att byta så jag vet inte om det blir detsamma.

• Matheus mamma
    prickig skrev 2007-07-09 18:29:52 följande:
    Näe, inte riktigt. Bikarbonat ingår visserligen i bakpulver men det innehåller även en syra. Vid kontakt med vatten reagerar bikarbonatet med syran vilket ger koldioxid och detta ger jäsningen. Du kan hitta bikarbonat i mataffärens bakhylla om det är det som krävs för receptet.Om du inte har bakpulver men har bikarbonat hemma kan du använda det men får då tillsätta någon syra ex. filmjölk. Tag halva mängden bikarbonat jämfört med bakpulver.
    Ja visst ja! Nu fick jag ett minne som var förträngt! På hemkunskapen för över 15 år sedan (!). Ville min lärare alltid använda bikarbonat med något syrligt. Men är det INGEN som vet skillnaden mellan bikarbonat och en syra och bara bakpulver. Tex blir bullarna större, smakar det bättre eller något???
    Sarahs lyx och lantblogg
  • Tulltan

Jag använder bikarbonat ofta när jag bakar. Småkakor och fullkornsbröd. Det är väl inte gammaldags?

• Atamon

Det är beroende på de andra ingredienserna i kakorna som är avgörande vilket jäsmedel man ska använda. Bikarbonat används då det är syrliga ingredisenser. Brukar bla baka en mjuk kaka som det ska vara bikarbonat i, och då är det både filmjölk och lingon i den.

Bikarbonat kan ersättas både med hjorthornsalt och bakpulver men hjorthornssalt ger inte samma spröda konsistens som bikarbonat, enligt recepthjalpen.se, där finns andra tips gällande bikarbonat också. Och som de skriver ovan, om man byter ut till bakpulver, används dubbla mängden

Matheus mamma skrev 2007-07-09 18:42:22 följande:

Ja visst ja! Nu fick jag ett minne som var förträngt! På hemkunskapen för över 15 år sedan (!). Ville min lärare alltid använda bikarbonat med något syrligt. Men är det INGEN som vet skillnaden mellan bikarbonat och en syra och bara bakpulver. Tex blir bullarna större, smakar det bättre eller något???
  • AnneSophie

Det är bra att använda bikarbonat i tyngre smeter som man vill ska bli fluffiga, tex muffinssmet (amerikanska jättemuffins).
    Det är det enda jag använda bikarbonat till, annars bara bakpulver.

Kanske är morotskakssmeten en tung smet TS? Testa receptet ändå men lägg i en extra tesked bakpulver alternativt vispa äggvitorna hårt för sig och vänd sedan ner dessa försiktigt i resten av smeten. Det funkar säkert.

Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
  • Atamon
    gookie skrev 2007-07-09 18:28:21 följande:
    Nån som har nåt smarrigt recept på morotskaka där man kan använda bakpulver istället för bikarbonat?
    Har endast flera recept på morotskakor med bikarbonat och filmjölk men du får ett med bakpulver här, men det har jag inte provat. Du får äran till det

Morotskaka med citronglasyr

2 morötter, medelstora
    150 g smör, eller margarin
    2 dl socker
    2 ägg
    3 ½ dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker
    1 tsk kanel (går att öka om man gillar kanelsmaken)

Glasyr:
    100 g philadelphiaost
    30 g rumsvarmt smör
    2 ½ dl florsocker
    Saft från ½ citron

Tillagning
    Sätt ugnen på 175°C. Smörj och bröa formen. Skala morötterna och riv dem på järnets fina sida - eller med hjälp av matberedaren. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt morötterna, vanilj, kanel och det avsvalnade smöret. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i äggsmeten. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 minuter eller tills kakan är torr inuti. Låt kakan svalna något innan den stjälps upp. Till glasyren blandas philadelphiaost med det mjuka smöret, florsocker och citronsaft. Bred glasyren över och runt om kakan. Dekorera med strimlad morot och citronskal.

Det går att utsluta citronen från glasyren och istället blanda saften i kakan om man vill ha smaksättningen där.
  • Fam Olsson

men är inte bikarbonat skonsammare mot magen?
    en väninna sa nämligen till mig(som bantar)att man kan äta bröd med bikarbonat
    för då sväller inte magen

• Atamon

Fam Olsson skrev 2007-07-09 21:10:30 följande:

men är inte bikarbonat skonsammare mot magen?en väninna sa nämligen till mig(som bantar)att man kan äta bröd med bikarbonatför då sväller inte magen
    Att magen inte sväller vet jag inte men en gammal huskur är ju att blanda bikarbonat med vatten, bra mot halsbränna och sura uppstötningar. Bikarbonat finns naturligt i mage och tarm, förhindrar saltsyrans frätande verkan. Bikarbonat är bra för matsmältningen - i små mängder kan bikarbonat ge illamående, förstoppning, diarre och minska upptag av andra ämnen, inklusive medicin. Bikarbonat används av en del i samband med tandborstning, i syfte att få vitare tänder. Det engelska namnet är baking soda, och i innehållsförteckningen på många tandkrämer står just baking soda
Svar på tråden Bikarbonat=Bakpulver?