• prickelina

recept på risotto tack!

nån som har något gott? har aldrig lagat det innan så jag tänkte prova!

• Svar på tråden recept på risotto tack!
  • prickig

Om du köper zetas arbiori ris finns ett bra recept på baksidan av förpackningen. tror de flesta risotto-rissorter har recept på förpackningen.

Jag brukar smaksätta med saffran, hra även provat att blanda i chèvre istället för parmesanost, svamp i blir också gott.

Kan tyvärr inte receptet utantill utan brukar som sagt var följa det som står på förpackningen

• prickelina

okej. tack för tipset.  nån mer som har förslag på smaksättningar?

• prickig

Brukar alltid se till att jag har lite vitt vin (gärna en aning mer än vad receptet säger) att tillsätta i risotton.

• Hellen68

Beror på vad du vill ha i din risotto...
    Jag brukar göra det enkelt för mej. Koka ris tärna falukorv stek på falukorven. Blanda i lök ärtor majs paprika när riset är klart och sist korven rör om och ät med massor av ketchup

• piixelslyna

Jag brukar köra en väldigt enkel variant.
    Koka ris
    Stek falukorv i tärningar
    Stek hotdogs i tärningar
    Koka majs, ärtor, paprika
    blanda med lite creme F.
    Ät med ketchup!

• prickig

eh... vi pratar nog inte om samma sak...

jag pratar inte om den märkliga rätt gjord på vanligt (torrt) ris, majs, ärter och korv och som serverades med konstig, söt tomatsås i skolan och som de hade mage att kalla risotto

jag menar riktig, krämig risotto gjord på rundkorningt ris av typ arborioris eller liknande. kokas långsamt under omrörning, tillsätt buljong och vin i omgångar och låt det koka in. slutligen tillsätt pramesanost.

kan som tidigare nämndes samsättas med bl a saffran, svamp, chèvre, skaldjur eller vad annars man anser lämpligt. Mycket gott!

• prickig

inte samsättas, menar naturligtvis SMAKSÄTTAS

• Vombell

Med smörfräst bladspenat och stora räkor Och jag talar om samma krämiga variant som du gör prickig

• prickelina

Ja det var den krämiga jag menade. Inte skolmats varianten som mest var kinamix med ris och skinka i...

• prickig

då var jag inte helt fel ute då!

visserligen tyckte jag inte att skolmatsvarianten var så illa, men att kalla det risotto - nä!!

om du fortfarande letar efter smaksättningförslag så är ju alltid ett tips att söka på google eller liknande

eller utgå bara från grunreceptet och tillsätt vad du tycker passar till

Jag älskar en god risotto! Fördelen är dessutom att beroende på vad du smaksätter med kan du servera den som ett tillbehör till kött/fisk eller servera den som en huvudrätt.

Saffransrisotto med ugnsstekt lax är en favorit här, chèvrerisotto (med eller utan kött) en annan. Likaså älskara jag svamprisotto

• Scraptroll

tyckte ni inte om risotton i skolan*förvånad*
    vi brukade få hönsrisotto och den var sååå god, önskar att jag hade det receptet(kladdig var den och inte ett dugg torr)

• Zabka

Jag gör oftast bara en vanlig grundrisotto med (äkta) parmesan, matlagningsvin, kycklingbuljong, Arborioris och lite lök och olivolja. Det tar 20 minuter. Sen kan man förstås ha i lite mer ingredienser beroende på humör.

4 portioner:
    2 scharlottenlökar, finhackade

ca 1 dl Olivolja Extra Vergine

3 dl Arborioris

ca 2 dl torrt vitt vin eller vitt matlagningsvin

ca 1 liter varm kycklingbuljong

2 dl (60g) riven Parmigiano Reggiano

salt och nymalen svartpeppar

Värm buljongen i en kastrull för sig. Därefter börjar du med risottokastrullen. Fräs löken mjuk i rikligt med olivolja i en tjockbottnad kastrull på låg värme utan att den får färg. Tillsätt riset, höj värmen och låt fräsa i ytterligare någon minut tills dess riset blandat sig väl med löken och känns torrt. Häll i vinet och låt koka tills det ångat bort. Rör om hela tiden. Tillsätt den varma buljongen lite i taget. Börja med 3-4 dl, ta sedan 1 dl efter hand som riset suger åt sig buljongen. Rör om ofta och sänk värmen. Risotton ska sjuda lugnt och röras om ofta under tillsättning av buljong. Risotton ska bli lös med en kärna i riset som ger ett visst tuggmotstånd. Steg 4 och 5 tar tillsammans ca 18-20 minuter. Ta bort kastrullen från värmen, vänd ner ca 2 msk olivolja och parmensanost. Osten och oljan gör risotton fastare och krämigare. Samksätt med salt och peppar. Rör om väl och servera direkt.   
  • prickelina

Det blev riktigt gott! Skulle haft i kantareller med de blev kvarglömda i skafferiet så det får bli nästa gång!

• vedstigen

krämig färsrisotto

köttfärs.purjulök,paprika i olika färger
    ris,creme fraiche.

koka ris beroende på hur många ni är.stek köttfärs, strimla purjulöken och paprika.häll i riset i grytan när riset är färdigkokt,och till sist creme fraiche.gott och enkelt oh krämigt.

ickelina skrev 2007-07-09 18:31:05 följande:
    nån som har något gott? har aldrig lagat det innan så jag tänkte prova!
Svar på tråden recept på risotto tack!