• ebbe

Resa bort 10 dagar från 11 månaders?

Jag undrar hur många här inne som skulle resa bort från sin 11 månaders i 10 dagar? Både mamman och pappan? Jag har två kompisar som ska resa från sitt barn och jag blev helt stum.
    Personligen skulle det aldrig fungera, eftersom jag vill vara min son nära och skulle längta så. Jag tror absolut att min son skulle klara av och säkerligen ha det bra hos mina föräldrar under tiden, men ack nej!!
    Jag respekterar vad de ska göra, men är lite förstummad som sagt.
    Vad säger ni, skulle ni klara det? Eller ens vilja?

• Svar på tråden Resa bort 10 dagar från 11 månaders?
  • zebran i Stilla havet

Bade mamman och pappan kanns.. konstigt. Det skulle i alla fall inte funka for oss eftersom det inte finns nagon forutom oss som var ettaring har samma nara forhallande till. Daremot ska jag aka bort i nagon vecka framover och lamna ettaringen med pappa. Jag fasar lite men tror sakert att det kommer ga bra.

• Vofsen

Vi ska resa bort i 4 nätter från vår 11 månaders, han ska vara hos mormor och morfar två nätter och farmor och farfar två nätter...
    Jag är inte orolig att han kommer lida av det för han gillar att vara hos dem, men däremot är jag orolig att han kommer vara avvaktande mot mig när vi kommer hem. Jag har hört att de "glömmer" en när man är borta en längre tid, är det sant?!

• Canberra

Jag skulle inte vilja det, jag har inte velat vara borta fran min son en enda natt och han ar 17 manader nu. Men jag inser att det nog mer handlar om mig an om honom, han skulle sakert klara det bra men jag saknar honom helt fortvivlat om jag bara ar borta fran honom en kvall! :)

Har man inget val, tex om man ska in pa operation el dyl. ar det ju en sak, men da har man ju kanske pappan hemma istallet. Att bagge foraldrarna aker bort verkar lite skumt dock.

• S vali s

Jag och min man hade aldrig åkt iväg på egen hand och lämnat vår dotter till "barnvakt" när hon bara var 11mån. Skulle ha känts helt galet...

Men det är vår personliga åsikt, hur sen andra väljer att göra är ingenting jag lägger mig i utan jag utgår från att varje familj vet vad som är bäst för just dom

Den late får brått när det blir kväll
  • Odessa

Nej, det hade inte känts ok för min del att göra så. Vi reste på en veckas kärlekssemester när dottern var 3,5 år och även det kändes tufft. Grinade hela vägen till flygplatsen och tillbringade MÅNGA timmar med att shoppa souvenirer till dottern. Och när jag hittade _den perfekta leksaken_, en rosa pudel, grinade jag igen.

• Octobers

Min lilla är bara 5 månader och jag blir tokig bara av tanken att lämna bort henne längre än någon timme. Det har iofs inte hänt ännu, men vi funderar på att lämna henne till mina föräldrar dagen innan hon blir ett halvår för att det är våran årsdag och vi tänkte gå på bio. Bara det känns jätte tveksamt, men samtidigt så tror jag inte att det spelar henne någon roll alls det är bara jag som är kinkig. Vi bor grannar med hennes morföräldrar så det är ju inte så att dom inte träffas direkt. Snarare är det nog så att träffar hon dom inte en dag så är det konstigt. Det känns jätte tryggt att lämna henne till dom men jag vet inte riktigt om jag vill ändå. Det är ju trots allt jag som skaffat barn och jag vill gärna ha med henne så mycket jag kan på alla möjliga saker, men bio känns inte speciellt barnvänligt.

• ilalila

Vi ska åka iväg två nätter (vår son är 11 mån)och sonen ska vara hos mormor och morfar. Är inte det minsta oroad över sonen, han kommer ha det toppen! Mer oroad över mig och fadern...vi kommer sakna sonen som tusan och antagligen bara prata om honom Men jag tror inte att det vore särskilt lyckat att ta med vår lille vilde på bröllopet som vi ska på...Och sen ska det bli mysigt också att åka bort bara vi två!

• Anne69

Låter länge tycker jag. Ett par tre-fyra nätter skulle jag kunna tänka mig - men inte 11. Vi lämnade dottern över natten första gången när hon var 6 månader och har hunnit med det ett par enstaka nätter till, men ännu ingen två-nätters. Men, det är väl som allt annat - värst för föräldrarna!

• Isalel

Har hört andra på FL som fått rekomendationerna att 1 år - 1 natt , 2 år - 2 nätter osv.
    Dom riktlinjerna håller jag mig efter...Sambon var borta 5 dagar i finland för att dom skulle renovera en stuga, å när han kom tillbaks var våran son superblyg för honom...
    Det skulle jag inte vilja uppleva själv....det var en ganska tråkig upplevelse för min sambo...

• Clis

Vofsen
    Du undrade om barn glömmer bort oss när dom är små.
    Min sambo är borta varannan vecka då han jobbar på båt.
    Men vår dotter (8månader) lyser upp lika mycket varje gång han kommer hem. Hon glömmer då inte bort sin pappa på en vecka iaf!
    Så du kan nog vara lugn

• Filifjonkan1

min dotter är 10,5 månad...jag skulle ALDRIG resa bort från henne!
    Tycker att det är SKIT jobbigt att jobba en natt och vara borta från henne.....

• vårsol

Aldrig i livet! Vi vill inte lämna våra barn över natten förrän de närmar sig tvåårsdagen och då EN natt i taget de första gångerna. (Alltså att _båda_ lämnar barnet. Mamman eller pappan kan ju åka iväg var för sig någon eller några nätter om man vill.)

• Joje

Tycker inte att det är konstigt att båda föräldrarna lämnar barnet. Har själv varit barnvakt åt sambons syskonbarn (en 2,5 åring och tvillingar på 6 månader) i 4 dagar! Gick jättebra, de var pigga och glada hela tiden alla 3!!!

Vi har en liten prins på 3 månader och ska gifta oss i samband med hans dop nästa lördag och känner att vi vill vara lite ensamma. Vi har bestämt oss för att lämna honom hos mormor och morfar över natten. Tycker att det känns bra, vi bor ju nära så det är bara för dem att ringa om det krisar sig! Tror att det kommer gå jättebra!!

• Valkyriah

usch nej det hade jag aldrig klarat.

Loke är 1 ½ och har sovit hos farmor och farfar en natt ett par ggr,redan då får man ju abstinens

Men så länge föräldrarna känner att både de och barnet klarar av det så får det ju vara upp till dem.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Långan

Tycker inte heller att det är konstigt att läman bort sitt barn tidigt. Fast kanske inte så länge som det står i TS.. Men 2-3 nätter skulle kännas ok för min del.
    Tror det kan vara så välgörande - att få komma bort lite, längta mkt, sova en hel natt, ta vara på sig o maken, vara lite vuxna. Jag är så dålig på att ta mig egentid (alltså gå iväg 2 timmar en kväll typ) så jag tror det är superviktigt att man verkligen kommer iväg ibland.
    Fast alla är ju så olika och kanske inte alls känner det behövet. Det respekterar jag.

Svar på tråden Resa bort 10 dagar från 11 månaders?