• trebarsmamma

vi köpte en kattunge igår,och varför gömmer den sig fortfarannde bakom soffan

och den jamade hela natten och ropande på sin mamma, jag tycker så synd om honom. och han har inte ätit än,vid elva på kvällen tog jag han till lådan och han kissade då.men idag jar han inte gjort det än. jag vill inte att han ska kissa på golvet där bakom..

vad kan jag göra för att han inte ska vara rädd längre.

• Svar på tråden vi köpte en kattunge igår,och varför gömmer den sig fortfarannde bakom soffan
  • Isorfidien

Låt honom vara. Kattungen behöver kanske mer tid innan den känner sig säker att komma fram. Jag hade en gång en kattunge som gömde sig under badkaret i flera dagar men de kommer fram en vacker dag.

• Majsan70

Låt honom vara, så kommer han när han är redo. Ställ lådan i anslutning till soffan o ställ fram lite vatten o mat.
    Det är en stor omställning för en liten kisse att byta hem.
    Han har åldern inne va? Annars är det än mer känsligt.

• irre42

att den gömmer sig beror på att den är rädd ,sen är det ny miljö,oftast är det lättare att ha en ny kattunge om man har en katt sen innan ,ge den bara lite tid så kommer den fram låt den komma till er om du förstår vad jag menar ,det kan ta upp till en vecka innan den förstår att den ska bo hos er.kram och lycka till .

• ming

Du kan bara vänta och låta honom vara. Om han kom så sent som igår tycker jag inte alls att det är konstigt att han inte vågar sig fram, det har ju bara gått en dag.

• Rickeby

Håller med föregående talare, låt honom bara vara ifred, han behöver få ta sin tid att ta in alla nya lukter och intryck. Ställ lådan så han lätt kommer åt den. Går det en vecka och han fortfarande inte vill komma fram kan det vara behövligt att bryta hans beteende och ta fram honom korta stunder och i lugn och ro klappa honom en stund.
    Vi köpte en vuxen katt som i tre veckor gömde sig bakom spisen men när vi började ta fram henne tog det bara ett par dagar innan hon blev en riktig knäkatt som ville gosa hela tiden

• trebarsmamma

jo han har åldern inne.men han var med mig under natten för jag sov på soffan med han.och han jamade hela natten.tycker synd om han..hehe men han kommer väll när han är redo.men kan jag gå ut och så eller ska jag vara hemma hela tiden med han.tänkte för barnen kanske vill ut och leka lite kortare stunder just nu då.

tack för alla svaren

• LabLover

Tycker faktiskt att du SKA gå ut så att han vågar sig fram och kan bekanta sig med sitt nya hem. Håll dig borta några timmar varje dag nu i början.

När vi fick hem vår katt gjorde han likadant. Han var inte van vid hund stackarn. Din katt kanske inte är van vid barn?

• trebarsmamma

precis han är inte van vid barn,inte äns en vuxen känns det som..för hon som hadde katten hadde två kattkullar så dom var ju cirka 10 katter där hemma.så kan ju förstå om han saknar dom.fast dom andra hadde oxså fått nya hem så det var bara han kvar av den kullen..

• isisisis

Om du låter barnen springa och stoja i samma rum lär han inte komma fram på en vecka.....

• Pernilla75

Först och främst förutsätter jag att han inte är tagen för tidigt från sin mamma utan att han är minst 12 veckor gammal.

En liten kattunge som flyttar hemifrån är rädd och osäker och han saknar sin mamma och sina syskon. Låt honom därför få bekanta sig med alla nya intryck och dofter i lugn och ro. Som vuxen kan du ta dig tid att sitta och prata med honom och lugna honom men se till att barnen (om de är små) inte är för påträngande. Ställ toalåda och mat- samt vattenskål så han kan komma åt de lätt och att han får vara ifred när han väl är där. Om ett tag kommer han ha vant sig vid sin nya familj och ni kommer ha fått en underbar familjemedlem för förhoppningsvis 20 år framöver.

Lycka till!

• trebarsmamma

jag har ställt toalådan och maten på mitt sovrum,för det är ju under sängen han ligger just nu..och så har jag stängt dörren så att han får vara ifred. jag gjorde det vid 12 tiden idag.men han har inte rört något av lådan eller maten.men han kommer väl fram ikväll när barne sover förhoppningsvis.

vet ni några försäkringar som man kan skaffa sig och vad det kostar.vilken försäkring är bäst.jag har agria till min vovve som min mamma har fått..

• ming
    trebarsmamma skrev 2007-07-10 15:23:05 följande:
    jag har ställt toalådan och maten på mitt sovrum,för det är ju under sängen han ligger just nu..och så har jag stängt dörren så att han får vara ifred. jag gjorde det vid 12 tiden idag.men han har inte rört något av lådan eller maten.men han kommer väl fram ikväll när barne sover förhoppningsvis.vet ni några försäkringar som man kan skaffa sig och vad det kostar.vilken försäkring är bäst.jag har agria till min vovve som min mamma har fått..
    Alltså, det verkar som att du går och tittar in och kollar till katten hela tiden/ofta? Jag tycker inte att du ska stänga dörren, men däremot tycker jag att du inte ska gå in dit hela tiden, och bara låta honom vara ett tag.
    Jag har Folksam försäkring till mina katter, och försäkring är något man bör teckna så fort som möjligt, helst innan man får hem katten. Det finns oftast en karens på, vad kan det vara, 45 dagar kanske, så om något händer innan dess så gäller inte försäkringen.
  • trebarsmamma

jag stänger dörren för att jag vill inte att den minsta gå och rota i lådan och leka mad kattmaten i vattnet.. men jo jag tittar till i rummet lite då och då.vill se om han mår bra..man blir ju lite nojjig han är ju en utav oss nu..

• trebarsmamma

tack för att du frågar.han kom fram vid 17 tiden igår kväll och började att leka med sig själv utanför sängen,sen när barnen gick och la sig så hämtade jag han och vi satt och gosade i vardagsrummet och han bajsade på lådan och kissade och han har ätit mat.men han jamar väldigt mycket låter nästan som att han löper hehe.men han kanske är som sin pappa gillar att prata.det gick jätte bra inatt han sov brevid mig och vakna igen vid tre och lekte ganska länge.sen idag har han legat bakom soffan och sovit.nu börjar han att jama igen,men det har gått frammåt iallafall och det är ju bra det.det kommer lite smått hela tiden..

• Pernilla75

Kul att höra att det går framåt!

Svar på tråden vi köpte en kattunge igår,och varför gömmer den sig fortfarannde bakom soffan