• Tate

Hjälp! Tapeterna ramlar ner!

Ja, eller nästan i alla fall. Igår satte jag upp våra nya fina tapeter i sovrummet, men trots att jag varit noga med att tvätta, skära bort luftbubblor och spackla så släppte den undre tapeten när jag satte upp den sista våden. Jag borde tagit bort våden direkt men jag hoppades att bubblan skulle torka in. Men det gjorde den inte. Nu har jag alltså en flera decimeter lång luftbubbla uppe i vänstra hörnet i sovrummet. Det ser ju sådär lagom snyggt ut, och inte kan jag hänga en tavla över heller med tanke på placeringen. Kan man ta ner en våd utan att skada våden bredvid? Och med tanke på hur bra de gamla tapeterna sitter lär ju stora delar av den följa med, så det kan ju bli svårt att få till samma nivå på väggen eller att spackla upp kant i kant med den våd som ska vara kvar.

Hjälp! Det ser så gräsligt ut!

• Svar på tråden Hjälp! Tapeterna ramlar ner!
  • Hhumlan

Ojoj, det låter jobbigt. Jag har faktiskt inga goda råd att komma med men du har mina sympatier.

Själv har jag ägnat de senaste veckorna åt renovering och bland annat rivit ner flera lager tapet, eftersom alla väggar skall målas om och tapeten var vinyltapet.

• eleena

Tips vi fick av en målare:

Låt det torka längre, låt bli det i upp till två veckor. Om det inte torkat in då (bubblan alltså, vilket vår f ö gjorde men det tog nog två veckor...) åk till vetrinärklinik och böna och be om att få köpa hästspruta (stor spruta) och injecera in tapetlim i bubblan.

Hoppas att det löser sig!

• idis78

Om du vill ha en stor spruta kanske jag kan fixa det från jobbet... Hör av dig i såna fall.

Mamma till Elliot 060909
  • Tingelsvanzen

Inte ett tips angående nuläget, men inför kommande tapetseringar. Måla på de gamla tapetserna med färgslattar du har. Obs! Färgen får inte vara vattenbaserad. Tapetsera sedan när färgen har torkat, då bubblar sig inte den gamla tapeten under den nya.

Att ha din egen stil är att veta vem du är, vad du vill säga och att inte bry dig ett skvatt.
  • Sussie77

Har ni snålat med limmet när ni satte upp tapeterna? Har hört att det kan bli bubblor om man sätter för lite lim.
    Jag tycker du ska kontakta företaget där ni köpte tapeterna och fråga om dom har några råd, dom brukar vara jätte duktiga och veta vad man kan göra om det finns någonting man kan göra åt det. Ska hålla tummarna för er, förstår att det inte är kul =(

• Tate

Åh, tack för tipsen! Jag ser mycket fram emot att ge mina tapeter en spruta

Sussie - Ingen aning, det var de undre tapeterna som släppte, och de satt här när vi flyttade in. Men med tanke på hur snyggt uppsatta de var så antar jag att de som tapetserade inte var tapetgenin

• Twilight

Pappa brukar spruta rätt mycket vatten på originaltapeten nån dag innan han ska tapetsera... Om de gamla tapeterna sitter kvar sen då så går det att tapetsera över utan risk för att de ramlar ner... Om de lossnar så får man dra bort det lösa innan man sätter upp nya.

♥A&J... Och mamma♥
  • mammatotoo

Du kan skära ett kryss i bubblan och limma mera, sen trycker du tillbaka tapetflikarna.
    Lycka till

• Tate

mammatotoo - Tack! Jag funderade på det, men ser det inte konstigt ut? Kommer inte kanterna synas, eller riskerar man inte att de överlappar varandra lite? Har du provat? Blir det bra?

• mammatotoo

Jag har bara hört att man gör så.

• eleena

Blir samma effekt av att ge dem en injektion bara att det inte syns så mycket (ett litet hål...).

Men avvakta lite tycker jag (fortfarande) och se om de gamla stramar upp sig när de torkar.

Svar på tråden Hjälp! Tapeterna ramlar ner!