• Glass

När används semikolon? ;

Jag har fått för mig att jag vet när semikolon ska anvädnas, men det ser konstigt ut, så jag har säkert fel

;

Min nya blogg glassskapar.blogg.se/
  • Svar på tråden När används semikolon? ;
  • Glass
    Fluffguf skrev 2007-07-10 12:47:42 följande:
    Jag är inte säker, men jag använder det när jag tycker att både komma och kolon passar.
    När är det då?
  • Fluffguf

Jag kan egentligen inte svara på det direkt, jag känner liksom bara när det passar... Jag försökte komma på ett exempel, men det var svårt för det är så sällan man använder det...

FUM är det nya BIM! Kolla in www.familjeliv.se/Forum-1-5/m22043160.html!
  • Xgirl83

"Enligt Svenska språknämnden ska semikolon ses som ett skiljetecken någonstans mellan punkt och kommatecken. De anser något diffust att semikolon bör användas när kolon är för starkt och komma är för svagt skiljetecken. "Valet mellan semikolon och andra tecken är en fråga om tycke och smak." Semikolon kan också användas vid uppräkningar för att avskilja grupper: Teskedar, knivar och gafflar; glas och vinflaskor."
    Källa: susning.nu/Semikolon

"Skiljetecknet semikolon (;) används när man tycker att punkt är för starkt avskiljande tecken och kommatecken inte är tillåtet (orsakar satsradning). Det används mellan satser ? normalt huvudsatser ? som har ett nära samband till varandra. Semikolon följs normalt av liten bokstav."
    Källa: sv.wikipedia.org/wiki/Semikolon

Lite rörigt alltså.

• Skarpa

Semikolon används när två fullständiga satser (med subjekt och predikat) passar så bra ihop att man inte riktigt vill ha dem i varsin mening.

"Kalle tyckte Mia var söt; han hade spanat på henne länge".

Man måste alltså ha en fullständig sats på båda sidorna om semikolonet, annars passar ett tankstreck bättre.

"Kalle tyckte Mia var söt - den sötaste flickan i klassen".

Beräknad kläckning: 16 juli
  • Glass

aha!

Jag har en känsla att man även kan använda det då man vill visa att det som följer är något som någon säger.
    tex

Då gick jag runt i afären och är jag mötte expediten sa jag; hej, har ni fågelholkar?

• Xerxez
    Glass skrev 2007-07-10 12:59:13 följande:
    aha! Jag har en känsla att man även kan använda det då man vill visa att det som följer är något som någon säger.texDå gick jag runt i afären och är jag mötte expediten sa jag; hej, har ni fågelholkar?
    Då är det vanligt kolon som gäller.
    Post hoc ergo propter hoc
  • Glass
    Xerxez skrev 2007-07-10 13:03:44 följande:
    Då är det vanligt kolon som gäller.
    aha, igen...

Så det är bara vid de tillfällena ovan som det ska användas?

Är det inte någoting med om man ska skriva många saker efter varandra...
    Ex.
    Vi har köpt fljande saker; bok, båt, mat, elefant, skor och ett hur
  • Xerxez
    Glass skrev 2007-07-10 13:09:35 följande:
    aha, igen... Så det är bara vid de tillfällena ovan som det ska användas? Är det inte någoting med om man ska skriva många saker efter varandra...Ex.Vi har köpt fljande saker; bok, båt, mat, elefant, skor och ett hur
    Sorry, men då är det kolon som gäller igen...
    Post hoc ergo propter hoc
  • Glass
    Xerxez skrev 2007-07-10 18:46:54 följande:
    Sorry, men då är det kolon som gäller igen...
    är du säker? Jag som var så säker på att det var rätt åtminstone där
  • Gladabarnensmamma

Lägger mig i lite... semikolon kan man använda som ett "för-att" tecken:

Han var sur; han hade missat bussen igen.
    (han var sur för att han hade missat bussen igen)

Kolon används som "följande" vid uppräkning el. förklaring
    Emma tål inte följande produkter: ägg, mjölk, jordnötter
    Den nya organisationen är mer kundorienterad: vi får fler säljare och ordermottagare.

• Rhea

Semikolon måste stå sist i varje rad när man skriver i ex. php, så datorn vet att det är ny rad! Har jag lärt mig!

• Åsa

TS: Semikolon används vid uppräkningar som innehåller decimalkomman så att det klart ska framgå var gränserna går mellan posterna: 1,2; 2,0; 1,75... I övrigt bara när komma känns som för svag avskiljare och punkt som för stark. Aldrig inför uppräkningar; då det är komma som gäller.

• Åsa

TS: "semikolon känns som ett onödigt tecken att använda om man inte ska göra gubbar."
    Sett det kallas "medelklassens skiljetecken" någonstans Nejdå, man klarar sig ju utan det. Utom kanske vid uppräkningar där det ingår kommatecken då.
    Själv skrev jag ju helt uppåt väggarna ser jag: "Aldrig inför uppräkningar; då det är komma som gäller. " Kolon menade jag självklart, inte komma.

Svar på tråden När används semikolon? ;