• LiJon

Alla växtkunniga! Hon dör ju...

... min fina ros!

Planterade för runt 3 veckor sen en vit ros, vet inget direkt namn, men en vanlig liten en, ingen klätterros eller liknande.

Planterade den i en stor blomlåda på ben, med 2 murgrönor på varsin sida, och det har växt fint alltihop.

Man har blivit så glad så fort man kommit ut på balkongen och ser att nya purfärska babyblad har kommit på både rosen och murgrönorna.
    Sen igårkväll och idag har jag upptäckt nån slags sjukdom på rosen, på vissa "kvistar".

Det är alldeles vitt, som om man skulle pudrat med socker eller liknande. Någon som vet vad det är? Jag har googlat lite men inte hittat nåt som stämmer överens, möjligen Gråmögel.
    Vad bör man göra? Knipsa av alla drabbade kvistar och sen ha på någon slags bekämpning? (och vad för bekämpning?)

Måste tillägga att jag har världens mest ogröna fingrar fast jag verkligen försöker. Har tillochmed fått pelargonerna där ute att dött... då är det illa.
    Så snälla, om nån vet vad jag ska göra för att få blomlådan (dom enda blommorna jag har kvar...) att överleva så är jag oerhört tacksam för svar!

(finns bild på både ros och låda i galleriet)

• Svar på tråden Alla växtkunniga! Hon dör ju...
  • isisisis

Det går inte riktigt att se på bilderna.Mycket möjligt är det mjöldagg.Det är vanligt på rosor.
    Gå antingen till en handlare och köp medel mot mjöldagg,eller prova det gamla hederliga såpvattnet.! 1 del såpa 6 delar vatten.
    Spruta när solen inte skiner.

• LiJon

Ja nej alltså, jag har ingen bild på "ohyran" som har kommit. Bilderna är från när det var nyplanterat, men jag tänkte så att man kanske kan se vad för slags ros det är (om det har nån betydelse)

Ahaa, mjöldagg! Kanske det, kollade det på google också men det ser inte heller riktigt ut som det gör på min ros. Hela kvistarna är liksom vita/korniga, och bladen har rullat ihop sig. Det har nästan bara drabbat de nya kvistarna och skotten.

Men jag kanske kan prova med såpvatten, det gör väl ingen skada iallafall?

Ska nog ta mig en tur till nån trädgårdsaffär och gardera mig ordentligt

tack för svar!

(tacksam för fler )

• Alorna

Låter som om du har fått Spinn, spraya med radar så dör dom.

• LiJon

Nej, spinn är det nog inte...

Aha, får bege mig ut på storhandling idag då!
    Har varken bikarbonat eller såpa.

Åh så den kommer inte dö tror du? Jag var nästan helt säker på det, vågar inte låta min mamma komma hit nåt mer - hon kommer få dåndimpen om hon ser att ännu fler blommor dör!
    Det är min första egna lägenhenhet med egna blommor och växter, har en del att lära känner jag

tack o tack för svar!

• ALJO

Jag har just testat ett recept mot mjöldagg som funkade kanon, det vita försvann bums, det var 1/2 l vatten, 2 dl mjölk, 2 tsk bikarbonat, 2 tsk såpa el diskmedel.

• LiJon

Aha, okej! Vad bra, då ska jag prova det! Funkar diskmedel lika bra som såpa?

• isisisis

Kan tipsa i övrigt.
    Handla inte billiga växter som säljs på stormarknader,de har sämre kvalitet.Får lättare sjukdomar.
    Ta inte in murgröna inomhus.De får nästa alltid ohyra.
    Var noga med bevattningen på balkongen.Stora temeraturskillnader gör att de blir känsligare.Låt det inte torka,då angrips det gärna.
    Kolla då och då på nära håll när du är ute och plockar....ju fortare man märker nåt,desto lättare är det att få bort.

• LiJon

Hihi, köpte mina på Ica maxi trädgårdsavdelning, oops.
    Alla andra växter har mor min köpt, på Plantagen.

Har ingen mugröna inomhus, bara på balkongen.

Men alla tips är bra! Tackar

• LiJon

"Svampen visar sig som en ljus, mjölkaktig beläggning på de späda skottens stjälkar och blad. Bladen rullar i hop sig och slutar växa."

Läste på sidan som sanna77 länkade, det var ju typ så jag beskrev det ovan. Det är ju nästan bara på de späda stjälkarna. Det _måste_ vara mjöldag. Nu ska jag kurera rosen!

• ALJO

Jag tog diskmedel, hade bara yes så jag tog lite mindre, tänkte att det kanske var starkare. Förresten skall du spraya på det, men det fattar du nog, bara så du inte vattnar med det eller så.

Svar på tråden Alla växtkunniga! Hon dör ju...