Hur ofta byta binda??
Hur ofta behövde ni byta binda de första dygnen efter förlossningen?
Om man förlorar mycket blod eller blir snittad så att man inte kan gå på toa själv hjälper de en att byta binda då?
Hur ofta behövde ni byta binda de första dygnen efter förlossningen?
Om man förlorar mycket blod eller blir snittad så att man inte kan gå på toa själv hjälper de en att byta binda då?
Ingen som vill svara? Jag har tänkt på att är det inte väldigt jobbigt att behöva gå upp och byta binda ofta när man e trött efter förlossningen?
Jag tror jag bytte varje timme första dygnet. Om du inte orkar gå upp kan du fråga om dom hjälper dig.
Kommer inte riktigt ihåg, kanske varannan-tredje timme.. Bytte binda varje gång jag duschade, enda sättet för mig å gå på toa första dygnen..
Tror helt klart att dom hjälper dig att byta om du inte har orken att göra de själv...
Om man blir snittad så får man som en stor blöja som de byter ut mot bindor efter ca 12 timmar, de hjälper dig att byta i början, sedan får man ju morfinsprutor och annan bedövning så man behöver inte ha jätteont precis i början i alla fall. Men visst första gångerna man gick de få stegen till toaletten undrade man ju hur det skulle sluta, det gör ont, man är yr och det känns obehagligt i kroppen, men på något sätt så klarar man av det man är ju världens lyckligaste =)
Så ofta som möjligt. Du får hjälp om det behövs men efter en "normal" förlossning klarar du det själv, men du kan vara rejält öm och kan behöva kissa i duschen. Bara att hålla en mjuk stråle mot underlivet (du känner själv vad som är rätt) och kissa. Badda sedan torrt.
Tack för svaren, jag var orolig att man skulle behöva byta typ var 20 min eftersom jag hört att man blöder så mycket men de har väl rätt så rejäla bindor på bb?
jag är akutsnittad var på benen efter 4 timmar och gick på toan själv envishet men visst byter dom den om du vill
Jag födde vaginalt o hade inte alls ont efter folossningen. Jag bytte binda nästan en gång i timman den första dagen / natten . Dagen efters så hade jag ont så då bytte jag nog mer varanan timme. Men så blödde jag inte mycket utan hade mer bara avslag .
ni som bytte varje timma, har bindan då varit helt "full"? använde ni bbs bindor? var de bra?
Det kan bero lite på hur förlossningen gick också. Om du behöver upp på operation och sys (som jag) så kan man få kateter. Jag hade den i 1½ dygn innan de sa att de var tvugna att ta bort den. Jag var lite ovillig... :)
Under första tiden kunde jag knappt ta mig upp ur sängen. Personalen hjälpte därför till och bytte binda ibland när de kollade till allt "därnere". Det kändes helt ok, alla var så naturliga och hjälpsamma.
KOmmer verkligen inte ihåg.
Man hade lite annat att tänka på om man säger så ;)
Jag använde deras bindor , skit bra ! Sen när jag kom hem så hade jag köpt stora bindor som oxå var jätte bra.