• Felicia6

Hel vs halvförsäkring, vad ska man välja??

Om man har en nyare V70, ska man ha halvförsäkring eller helförsäkring på den?

För oss skulle det skilja 4000kr per år, och därför undrar jag om det är värt att ha hel?
    Vad är egentligen skillnaden?

• Svar på tråden Hel vs halvförsäkring, vad ska man välja??
  • mogreta

Skulle helt klart välja en helförsäkring på en nyare bil.

• mogreta

Om ni krockar och det är ni som orsakat olyckan får ni hjälp med försäkringen på er bil om ni har helförsäkring.(plus den andra förståss)

Har ni halvförsäkring så betalar försäkringsbolaget den andra bilen.

• Pip73

Är den yngre än 10 år rekommenderas helförsäkring!

• SusanneSJ

Frågan du måste ställa dig är om du har du råd att bara slänga bilen om det händer en olycka och bara köpa en ny utan hjälp från försäkringbolaget? För utan helförsäkring får du ju stå för allt själv och så även att laga bilen eller skrota den utan att få hjälp med ersättning för det. Personligen hade jag aldrig vågat, vi drar gränsen vi typ 30 000 kr i pris för bilen, över det så är det värt att ha helförsäkring anser vi.

• Pip73

sussiesusanne-

Fast är bilen över 10 år tjänar du inget på att ha helförsäkring oavsett inköpspris (efter den information jag fått i alla fall)

• Thursday
    Pip73 skrev 2007-07-10 20:20:07 följande:
    sussiesusanne- Fast är bilen över 10 år tjänar du inget på att ha helförsäkring oavsett inköpspris (efter den information jag fått i alla fall)
    Tjänar och tjänar. Jag har helförsäkring på min 10 år gamla bil, efetrsom jag inte har 40 000 kr att slänga upp på ett bräde om jag t.ex. skulle krocka. Och det var jag jädrigt glad för den dagen jag faktiskt krockade efter att ha haft bilen i fem månader.
  • SusanneSJ

Pip73:

Är väl helt beroende på vad bilen anses vara värd, man får ju göra bedömningen utefter det. Helt klart är att om man råkar ut för en olycka får man inte ett skit om man inte har helförsäkring. Jag menar inte att man ska teckna helförsäkring på vilken bil som helst, men för de flesta börjar kanske 30000 bli kännbart i plånboken att bara bli av med sådär och då får man ju också försäkra sig för det.

Varför skulle inte det vara lönt att ha helförsäkring på en bil som är äldre än 10 år?

• Felicia6

För det jag läste var att vagnskada var det "enda" som var extra i paketet för helförsäkring och det var själva "skelettet" på bilen som avsågs med det fick jag höra. Fick även höra att man inte så ofta skadar just så långt in på bilen.

Det var därför jag frågade här om vad ni vet är skillnaderna och om det var värt det

• SusanneSJ

Vagnskada är mer än bara "skelettet" på bilen, täcker upp allt möjligt bara du betalar själv risken. Allt från reperation eller pengar till ny bil vid krock till parkeringsskador ect.

• Felicia6
    SusanneSJ skrev 2007-07-10 20:32:40 följande:
    Vagnskada är mer än bara "skelettet" på bilen, täcker upp allt möjligt bara du betalar själv risken. Allt från reperation eller pengar till ny bil vid krock till parkeringsskador ect.
    Ah, jamen då är det en helt annan sak
Svar på tråden Hel vs halvförsäkring, vad ska man välja??