Hel vs halvförsäkring, vad ska man välja??
Om man har en nyare V70, ska man ha halvförsäkring eller helförsäkring på den?
För oss skulle det skilja 4000kr per år, och därför undrar jag om det är värt att ha hel?
Vad är egentligen skillnaden?
Om man har en nyare V70, ska man ha halvförsäkring eller helförsäkring på den?
För oss skulle det skilja 4000kr per år, och därför undrar jag om det är värt att ha hel?
Vad är egentligen skillnaden?
Felicia06:
ja visst, man får alltid väga för och nackdelar med försäkringen och bestämma sig för om man klarar det utan helförsäkring eller inte. Dock måste jag råda dig till att kolla runt bland försäkringsbolagen noga innan du tecknar försäkring! Köpte en nyare passat (02) och har givetvis helförsäkring på den pga summan det handlar om. Fick hem nytt försäkringsbrev idag där folksam ville ha 12741 kr för min bil/år (fick deras försäkring på köpet i 6 mån när vi köpte bilen och nu skulle det snart förnyas) och i h-vete heller tänkte jag så jag ringde runt och kollade! Och skillanden är så mycket som ca 6000 kr/år så försäkringe jag tecknade (hos länsförsäkringar) ska ist kosta 6620 kr/år, bara liiiite skillnad det! Men så har
Felicia&
Det var ingen dålig summa det ville ha, borde ju skämmas! fast de vill väl inte ha yngre människors bilar tecknade hos sig!
Tycker ändå det är ett helt ok pris ni fått på helförsäkringen om ni är under 24 (även om det är dyrt iaf) för en så pass kraftig bil faktiskt! Jag hade tyckt att det var värt priset iaf med tanke på allt som kan drabba bilen! Och eftersom ni måste ha gett en del för bilen tycker jag absolut att ni ska överväga det, just nya bilar blir lätt utdömda av försäkringsbolaget ändå vid trafikskada eftersom de kostar så in i h-vete att fixa till och ofta handlar det om summor som man inte själv skulle ha en chans att betala själv!
Bilar som har mycket skador (typ Gti Turbo sportbilar)är dyra att försäkra.
Premien räknasut på
Vilket område man bor i (inbrott/stölder).
Skadekostnader för just den bilmodellen/motoralternativ.
Ålder på ägaren (18 åringen som sladdar och kör fort har mycket skador medans 55åriga hemmafrun inte krockar så mycket)
Körd sträcka per år,över 2500mil brukar det bli dyrt.
Jag körde på ett rådjur i höstas och det blev lite bulor och lysena gick sönder,det kostade 15000kr att laga.
Men jag har vilt försäkring så jag betalade 0kr i självrisk.
Och fick 500kr i stillestånds ersättning.
Har du kollat vad försäkringen kostar på dig?? För oss skiljde det många tusenlappar mellan mig och min man så ibland står han på bilen och ibland jag beroende på (vi har 3 bilar)! Man kan tjäna mycket på det. Vi har alltid helförsäkring pga vi vet vad det kan kosta att inte ha det så vi chansar inte!
Helt klart Helförsäkring... Har smällt ett par gånger... både med andra bilar och vilda djur...
Har aldrig haft en reparation under 35000kr... å då har det inte varit speciellt hårda smällar... Men visst för att spara 4000kr om året så kan man ju ta den smällen när den kommer... eller? För de e ju inte frågan om man smäller utan när...
Jag har min helförsäkrad och den är 14 år gammal. Var endel fördelar med det som jag inte längre minns. ;)
Våltade med min Fiat från 02 i Januari och jag tackar... någon.. att den också var helförsäkrad. Gick till skroten direkt.
www.e-service.se/olyckan/20070105037.jpg
www.e-service.se/olyckan/stora_och_manga_bilder/Bild%20007.jpg
Felicia6:
ja absolut! men du, kolla vad bilen skulle kosta på dig också, mellan mig och min sambo skiljer det MYCKET/månad om han skulle stå på bilen istället för mig!
Asså skärp till Er... Ni tänker för stunden... De e så många som säger att en bil som är 10+ år inte är värd att helförsäkra... En helt vanlig volvo 855 kombi årsmodell 97 kostar runt 50-60000... Om Ni skulle smälla... Har ni alltså råd att bara köpa en till... Tänk om det finns billån... då e bilen säkerhet... skrotar försäkringsbolaget bilen eller du för att det inte går att reparera då lär du få en snabb avbetalningsplan på skulden plus att du ska köpa en ny bil.... Säger bara LYCKA TILL
Jag har min arbetsbil en volvo 745 -88 helförsäkrad... det skiljer 2500 om året på hel å halvförsäkring på den... men jag vet att jag får 10000 till en hel bil om ja smäller den.
Voltade heter det förresten. Jag kan inte stava. ;)
Vem fan betalar 50-60000 tusen för en Volvo 850 från 97?
Vi betalar ca 50 kr mer per månad för vår helförsäkring jämfört med halvförsäkring, kanske dags att kolla priser hos andra bolag?