Inlägg från: FrökenKanSjälv |Visa alla inlägg
  • FrökenKanSjälv

Underhåll, vad tycker ni??

Jag sitter på andra sidan, dvs mitt ex anser att han betalar för min lyxkonsumtion. Och det kan jag ju säga direkt att jag spenderar mycket mindre på mig själv än vad konsumentverket räknar med att man "ska" göra. Underhållet går till barnen och jag lägger till mer än den summa han betalar varje månad. Så jag är rätt trött på inställningen "pappan betalar för att mamman ska kunna köpa saker till sig själv". Sen vet jag naturligtvis inte hur just er situation ser ut.

På försäkringskassans hemsida finns en guide för hur man räknar ut hur stort underhållet ska vara. Då kommer du nog att upptäcka att han ska betala mer än 50% av barnens kostnader.

• FrökenKanSjälv

Man räknar först ut hur mycket barnen kostar. Sedan räknar man ut föräldrarnas betalningsförmåga. För det mesta tjänar pappan mer än mamman. I det här fallet delar ju dessutom pappan på boendekostnaden med nuvarande sambo och har förmodligen en lägre boendekostnad än mamman. Det var på de antagandena som jag baserade påståendet.

Barnbidraget ska man dra ifrån kostnaden innan man delar upp kostnaden. Hur man gör med vårdbidraget framgår inte, men om det antas gå raka vägen till de extra kostnaderna så borde det ju gå till den som betalar för dessa extra kostnader.

Svar på tråden Underhåll, vad tycker ni??