• Ofir1

Hur mkt gick, ni som fått tvillingar, upp i vikt under graviditeten?

Hej!
    Vi väntar tvillingar i november och jag funderar ganska mycket med det här med vikten.
    Därför skulle jag gärna ta del av hur det är/var för er.
    Svara gärna på så många av frågorna ni vill/kan.

1. Hur mycket gick ni sammanlagt upp under graviditeten?

2. Hur mycket hade ni gått upp runt vecka 23?

3. Var ni normal-, över- eller underviktiga innan ni blev gravida?

Själv går jag in i vecka 23 i morgon och har gått upp 5 kg sen inskrivningen (i v 6). Precis innan jag blev gravid hade jag dock gått upp några kg pga  pergobehandling och rökstopp. Jag har alltid varit normalviktig.
    Känns som om jag ofta oroar mej för att jag går upp för mycket eller för lite i vikt. Vilket egentligen är konstigt då jag aldrig funderat på vikten förut. Dessutom har jag inte hittat någon information om hur en tvillinggraviditet skiljer sig på detta område.

♥ Ofir1 + Darkest July ♥ 2 små hjärtan, vecka 22 ♥
  • Svar på tråden Hur mkt gick, ni som fått tvillingar, upp i vikt under graviditeten?
  • isis8080

Hej!

Jag går in i V32 snart och har gått upp 14kg men man ska nog komma ihåg att det finns 2 bäbisar i magen som väger mer än ett barn. Jag blir glad bara om jag håller mig till under 20kg.

vad jag har hört så fördelas viktuppgången enligt följande:

första trimestern 25%
    andra trimestern 50%
    tredje trimestern 25%

• Ofir1

Tack för ditt svar

Väldigt intressant hur viktuppgången är fördelad.
    Jag gick visserligen inte upp något under första trimestern. Det mesta har skett de senaste veckorna. Men då kanske man inte ska räkna med att det fortsätter på samma sätt under resten av graviditeten. Vilket nog är bra eftersom det har gått snabbt nu och skulle nog sluta ganska högt om det fortsatte så.

• dubbelmamma

Våra killar kom 35+2 och då hade jag gått upp 21 kg, varav 6 kg vätska på två veckor då jag fick havandeskapsförgiftning. När vi åkte hem från BB efter 7 dagar hade jag gått ner 18 av de 21...

• Ofir1

Tack för svaret!
    Vilken snabb viktnedgång. Brukar man gå ner så mycket så fort?

• joshie

är i vecka 36+1 har gått upp 10kg

• Linda skövde

hejsan, har gått in i v 33+1 nu o har fortfarande inte gått upp ett enda kg, ligger 1 kg under inskrvningsvikten. had elite övervikt innan men detta verkar ju funka som ett bra bantningsmedel för mig =)

• Ofir1
    joshie
    Tack

Linda skövde
    Oj, det måste va ovanligt. Vad säger bm om det? Är det ok att inte gå upp något alls?
    Tack för att du delade med dej!

Ni som inte väntar tvillingar får gärna svara på min fråga också. Men skriva gärna det i inlägget så jag vet
  • Isabell Phillips

jag ar i v.33 och bar bara pa en. Jag har gatt upp 18kg. Jag vagde normalt innan. Dessa 18kg som jag gatt upp, sitter pa ratt stalle. det blir val en stor pojke....Inskrivnings vikten var 65kg ligger nu runt 83kg. Men det blir nog mer.

• isis8080

Så du ska inte oroa dig det mesta försvinner på förlossningen...tänk på att det finns en hel del vatten, blod, mjölk, moderkaka/or som väger också.

Det man inte ska överdriva med är nog sötsaker... annars blir det bra.

Lycka till

• Linda skövde

Ofir1: dom säger att så länge jag mår "bra" alltså inte dåligt pga de så är de ingen fara.

de ska bli spännande efter sen o se vad detta har gjort då =)

Svar på tråden Hur mkt gick, ni som fått tvillingar, upp i vikt under graviditeten?