• Cotton Candy

Fukteksem?

Jag har en blandraskille som snart blir 3 år. Han är en blandning ml riesen schnautzer, rottweiler, schäfer och collie.

Han älskar att bada och har badat mycket på senaste. Upptäckte nu på kvällen en fläck (ung som en 1-krona) under ena örat som ser ut som svamp/eksem. Det är torrt och inte rött och det verkar inte heller klia - men hunden vill inte att jag petar där. Man ser att det har varit en skorpa där; det fanns lite rester kvar i pälsen.

Va tror ni - låter det som fukteksem eller något annat? Funderar på att ringa vet imorn men tänkte det kunde vara kul att höra va ni tror.

• Svar på tråden Fukteksem?
  • rymdulla

låter som en "hotspot" som dom kan få om dom varit fuktiga eller om d varit varmt ute. raka/klipp pälsen så huden får andas o kanske ha på lite idomin salva så brukar dom torka upp o försvinna av sig själva :D

• Jempa L

Vår hund har haft fuktexem... Tappar pälsen först på en liten fläck, och så sprider det sig utåt. Det blir som du beskriver, torrt först, men sen blir det som en "kaka" med massa guck under.

Raka rent med trimmer, tvätta med jodopax. Det finns ett svampmedel på apoteket som heter Daktacort, (det är egentligen till för fotsvamp) som kan fungera.

Vi fick utskrivet fucidin (?) av veterinär. Svårt att säga om det var just det eller rakningen/tvättningen som gjorde att svampen försvann.

Lycka till!

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • Jempa L

Just, ja! Hotspot hette det ja!

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • Cotton Candy

Tack för era svar. Ska goggla lite på hotspot nu.

• gammeltacka

Min Golden hade mycket fuktande eksem på somrarna. Så här gjorde jag: klippte rent med god marginal runt om och baddade med alsollösning. Badförbud förstås. Om eksemen blir gulgeggiga skall man söka veterinär för då kan det vara en infektion i dem och den kan snabbt gå på djupet i huden och då blir det både smärtsamt och långdraget.
    Viktigt att man ser till att hunden blir riktigt torr i pälsen efter bad ffa under öronen och på bröstet. Lägger hunden sig för natten på golvet och är fuktig i pälsen kan det blossa upp ordentligt på en natt.

• Cotton Candy

Jodå - det var fukteksem. Fått recept på Fuciderm (stavning?) och har rakat runt eksemet. Ingen badning för killen på ett tag nu stackarn.

Tack för svaren.

• Flingan86

Precis som våran rottis!! han får fukt eksem i öronen när de regnar o e fuktigt ute.! men smörj in det med hydrokortison salva.. kommer försvinna över natten då! jätte bra salva funkar varje gång på våran rottis kille

• solstråle84

Hotspot.... raka tvätta rent med tvål och vatten och se till att hunden inte slickar... Så torkar det ut... tror inte på att du ska smeta på idomin då trivs bacillerna där

Svar på tråden Fukteksem?