• Anonym (ajjjj)

Ont på tungan

Jag har en tid haft ont på tungan. Det känns som om jag brännt mig jättemycket. Men det har jag inte. Det syns inte så mycket men det finns lite ljusare partier där det gör mest ont. Även ganska mycket gropar och ojämnheter.

Jag vet inte om det kan bero på att jag ofta har munnen öppen, så att tungan kanske torkar ut lite. Men jag försöker ha den stängd nu.

Nån som vet vad det kan vara.

• Svar på tråden Ont på tungan
  • Långbenopluto

Svårt att säga...

varför har du munnen öppen? Det kan vara som du säger att tungan är torr...

Du kan ju alltid gå till en distriktsköterska och visa tungan...hon kanske vet?

Mamma till Marcus och Isak
  • Anonym (fia)

Jag har samma, vet inte vaför, är samma på insidan av underläppen

• Anonym (ajjjj)

Inte gravid.

Munnen har jag öppen för att det är lite "trögt" att andas med näsan. Och att överläppen är rätt kort, så jag måste spänna den lite för att stänga munnen. Faller dig inte helt naturligt.

Jag har så på tungan och lite i gommen. Inte alls på insidan av läpparna.

• Anonym (fia)

Jag har alltid munnen stängd

Jag började använda sb12 munskölj, har du använt det?

• Anonym (ajjjj)

nää vad är det? Är det bra?

• Anonym (fia)

Det funkar bra, man köper det på apoteket, men jag misstänker att min onda börja när jag började använda det, därför frågade jag

• Ananaspaj

Linda M är det du??? Isåfall, hjälpte det inte med sköljet vi köpte? ;)

• Anonym (tjossan!)

brist på B-vitamin kan man få sveda på tungan av.
    Jag kunde knappt äta utan att det frätte på tungan.
    Kanske det du lider av?

• Anonym (fia)

Kan man äta det när man ammar? Bvitamin allså?

• Anonym (ajjjj)

Linda M?

hm. Kanske ska prova b-vitamin.

• Mawan

Min dotter har samma har tagit reda på att det hon har är såkallad KARTTUNGA, inte ett helt ovanligt syndrom.
    För vuxna finns medicin branen under tolv får nöja sig att smeta bregott eller olivolja på tungan... Lycka till kolla om det är det du har

• Anonym (ajjjj)

KARTTUNGA? Aldig hört talas om. Kan man på medicin receptfritt? Berätta gärna mer. Har hon blivit bra?

Det känns som om det är fullt av små sår på tungan. Fast dom syns inte. Det blöder inte. Gör ont när jag viker tungan eller rör den. Och när jag äter såklart. mest varmt eller surt.

• Mawan

Blev av med tråden vill att du ska veta att jag letat i en timme för att hitta dig!!!
    Karttunga är ganska ovanligt man får liksom områden som är flådda så tungan ser ut som en kartbok. Viss mat som ketchup kan förvärra tillståndet. Jag tror att medicinen är receptbelagt.
    Det kommer och går det har lättare att dyka upp om man är lite trött,stressad eller har sänkt immun försvar.
    Varför vet ingen och bota går ej men lindra... MossaQ här på FL googlade fram allt detta åt mig samt lite till som jag ej minns. Men fråga i hennes gästbok så kan hon nog hjälpa dig med länken..Lycka till

• Anonym (ajjjj)

Åh vad gulligt. Men klicka bara på "mina favoriter" så ser du alla trådar du svarat på.

Tack för informationen. Jag ska läsa på lite.

• Anonym (Mb)

Hej, inser att det var jättelänge sen, men jag håller tummar och tår att du som skapat tråden kan uppdatera om hur det gick för dig?

Svar på tråden Ont på tungan