• Fidelis ad urnam

ni som jobbar i förskoleklass, hjälp!

Hur ser er arbetsdag ut?
    Trivs ni?
    Hur är lönen?
    Fördelar och nackdelar med yrket.

Jag har hoppat av min utbildning till förskollärare/förskoleklasslärare men har nu börjat ångra mig. Jag vantrivdes i förskolan men har å andra sidan inte ens provat på att jobba i förskoleklass, är jag dum som hoppar av innan jag har provat det?
    HJÄLP, snälla!

Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Svar på tråden ni som jobbar i förskoleklass, hjälp!
  • Fidelis ad urnam

hallå?

• Roxy

Det beror säkert på vart du hamnar men jag tycker att arbetsvillkoren i förskoleklass är jättedåliga! Mycket barn, få vuxna, du måste vara på fritids em o lov fast du har minst lika mycket som en lärare att förbereda och utv.samtal osv. Det är också speciellt att få en hel grupp med barn på hösten som inte känner varandra, det är hästjobb att få ihop en grupp 6-åringar. Det finns mycket postivt också men jag och andra jag känner som provat jobba i f-klass har helt enkelt inte tyckt att det varit vär det om du förstår vad jag menar. Och lite planering och mycket tid som du får lägga ner hemma och som du inte har något för.....nä nu ska jag sluta..kanske någon som är mer positiv??

• frubergström2007

Jag jobbar iofs inte direkt i en f-klass utan på fritids men det är som sagt beroende på vart man jobbar. Lönen är ju dålig det är inget att sticka under stol med men hamnar man i "rätt" kommun kan den bli bättre.....
    Annars är mina kollegor väldigt nöjda med sin arbetssituation.
    Vad med att jobba på förskola var det du inte trivdes med?*nyfiken*

• Fidelis ad urnam
    frubergström2007 skrev 2007-07-11 19:19:21 följande:
    Jag jobbar iofs inte direkt i en f-klass utan på fritids men det är som sagt beroende på vart man jobbar. Lönen är ju dålig det är inget att sticka under stol med men hamnar man i "rätt" kommun kan den bli bättre.....Annars är mina kollegor väldigt nöjda med sin arbetssituation. Vad med att jobba på förskola var det du inte trivdes med?*nyfiken*
    På första förskolan jag hamnade på under min VFU hade de en jättedålig människosyn.
    De hade mer eller mindre gett upp och vad man än föreslog eller frågade om fick man svaret att det inte gick att göra sådana saker med barn från slummen.
    De påpekade även flera gånger att förskolan låg i ett dåligt område med mycket socfall och invandrare och därför var det ingen bra förskola.

Andra stället jag var på var på ett rikemansområden och visst, det var bättre, men trots att jag berättade att det var min första gång som vikarie lämnades jag ensam med 17 barn varav ett med downs syndrom som egentligen hade assistent i 40-50 minuter!
    Det kändes mindre skoj.

Detta gav en negativ syn på förskolan, tyvärr.
    Och det faktum att ingen av de förskolor jag varit på arbetar med mål, inte lär ut någonting till barnen utan endast arbetar med att passa dem och byta blöjor kändes dåligt.
  • frubergström2007

oj ! Det låter som om du har hamnat på helt fel ställen. Det är klart att det kan bli så (med bara en personal) på de flesta ställen men som vikarie eller praktikant ska man inte lämnas hlet ensam. Att den första förskolans personal hade helt sjuk männsiskosyn tycker jag är helt förfärligt! Hade min dotter gått där hade jag plockat henne därifrån på stört!
    Det finns bättre ställen!
    Men jag förstår att du blev fundersam över ditt yrkesval.
    Vill du inte byta blöjor är ju förskoleklass då ett bra alternativ. En nackdel är ju dock som Roxy påpeka att man släpper gruppen efter ett år. men det kan ju oxå vara en fördel!

• frubergström2007

En arbetsdag för mina kollegor kan se ut så här;
    start ca 8(varierar) Förbereda samling och dagens uppgifter om barnen ska ha några
    8.10 samling till ca 8.40. Samlingen består av olika grejer.Ropa upp samt valfritt.
    8.45-9.30 arbete med former/Matte/bild/språk/samhälle
    9.30-9.50 Rast-ute på rastvakt
    9.50- 10.30 fri lek
    10.30- 11 Lunch
    11-11.30 rast -kanske rastvakt
    11.30- 12 egen rast om du varit rastvakt(barnen frilek för då har dagen för förskoleklassen slutat och fritids tar vid)
    12-13.30 någon fritidsaktivitet som te.x rörelse/skapande/spel/Målande etc
    13.30-14.mellis
    14-16 uteaktivitet eller fritidsaktivitet
    16.30 slutar dagen
    vissa dagar har man planering eller utflykter

hoppas att det kan hjälpa något!
    mvh Anna

• GULDHJÄRTA

Oj då! Jag arbetar som förskollärare på förskola och känner inte alls igen mig, vilken otur du haft.

men jag tycker inte du ska ge upp för det, det finns jättebra förskolor.

Vi har planering, och det är jätte viktigt att barnen har en menningsfull dag på sin förskola.

• Roxy

Jag tror faktiskt med den lilla erfarenhet jag har av just förskola och av de kompisar som jobbat där att det är bättre i förskola än i förskoleklass.

• Fidelis ad urnam
    Roxy skrev 2007-07-13 20:37:57 följande:
    Jag tror faktiskt med den lilla erfarenhet jag har av just förskola och av de kompisar som jobbat där att det är bättre i förskola än i förskoleklass.
    Jag rådfrågade min mamma, som är 1-7 lärare, och hon ansåg att förskoleklass är bättre än förskola (hon har jobbat inom båda)
    Jag ska denna termin ha 6 veckors VFU och lär väl märka då om jag trivs bättre i förskoleklass
Svar på tråden ni som jobbar i förskoleklass, hjälp!