Inlägg från: frubergström2007 |Visa alla inlägg
  • frubergström2007

ni som jobbar i förskoleklass, hjälp!

Jag jobbar iofs inte direkt i en f-klass utan på fritids men det är som sagt beroende på vart man jobbar. Lönen är ju dålig det är inget att sticka under stol med men hamnar man i "rätt" kommun kan den bli bättre.....
    Annars är mina kollegor väldigt nöjda med sin arbetssituation.
    Vad med att jobba på förskola var det du inte trivdes med?*nyfiken*

• frubergström2007

oj ! Det låter som om du har hamnat på helt fel ställen. Det är klart att det kan bli så (med bara en personal) på de flesta ställen men som vikarie eller praktikant ska man inte lämnas hlet ensam. Att den första förskolans personal hade helt sjuk männsiskosyn tycker jag är helt förfärligt! Hade min dotter gått där hade jag plockat henne därifrån på stört!
    Det finns bättre ställen!
    Men jag förstår att du blev fundersam över ditt yrkesval.
    Vill du inte byta blöjor är ju förskoleklass då ett bra alternativ. En nackdel är ju dock som Roxy påpeka att man släpper gruppen efter ett år. men det kan ju oxå vara en fördel!

• frubergström2007

En arbetsdag för mina kollegor kan se ut så här;
    start ca 8(varierar) Förbereda samling och dagens uppgifter om barnen ska ha några
    8.10 samling till ca 8.40. Samlingen består av olika grejer.Ropa upp samt valfritt.
    8.45-9.30 arbete med former/Matte/bild/språk/samhälle
    9.30-9.50 Rast-ute på rastvakt
    9.50- 10.30 fri lek
    10.30- 11 Lunch
    11-11.30 rast -kanske rastvakt
    11.30- 12 egen rast om du varit rastvakt(barnen frilek för då har dagen för förskoleklassen slutat och fritids tar vid)
    12-13.30 någon fritidsaktivitet som te.x rörelse/skapande/spel/Målande etc
    13.30-14.mellis
    14-16 uteaktivitet eller fritidsaktivitet
    16.30 slutar dagen
    vissa dagar har man planering eller utflykter

hoppas att det kan hjälpa något!
    mvh Anna

Svar på tråden ni som jobbar i förskoleklass, hjälp!