• LiLja1980

Blandning mellan Leonberger och Berner Sennen?

Då min gamla tråd är stäng öppnar jag en ny!
    Undrar bara om det finns fler som har en blandning mellan Leonberger och Berner Sennen?? Skulle vara kul att komma i kontakt mer er och prata lite om våra hundar

♥ ♥ ♥ Desirée och Isabelles mamma ♥ ♥ ♥
  • Svar på tråden Blandning mellan Leonberger och Berner Sennen?
  • Zazzie

Ja visst är det hemskt och säkert inte omöjligt, med tanke på hennes syn på valpar = pengar och lättfärtjänta oxå.
    Jag svalde hennes snack om oseriösa köpare och stora intresse över att utvecklar rasen leonberger - benner senner, för det hade hon testat i 6 år, då jag var där bla bla.. Jo´ru snacka för sig kunde hon, inget fel på det munlädret, suck...

Det enda vi kan göra nu med våra hundar är ju att älska dom så mycket för att dom helt enkelt är så underbara o det är inget som är tack vare henne. För tack vare henne o hennes oseriösa valpfabrik så har inte jag min älskade Troja kvar att älska o bara det gör att jag blir vansinnig =(
    För om vi tar bort hennes nervositet för okända och extremma nervighet för kraftiga ljud bakom häcken så var hon guld värd och så helt igenom underbar att tårarna fortfarande kommer fast det nu gått ett halvt år sen hon fick åka till hundhimmlen =(

• tinis77

Fast hon hade 4 tikar som var leonberger/berner sennen, och 2 berner hanar. Så det behöver ju inte varit samma tik som var dräktig igen. Hon hade bara en hane hemma på gården, och hennes kompis hade en som hon lånade hem ibland. Andra gången vi var där hade hon lånehanen hemma. Fast hon parar ju sina tikar alldeles för ofta i vilket fall som helst...

• LiLja1980
    tinis77 skrev 2007-07-13 11:34:55 följande:
    Fast hon hade 4 tikar som var leonberger/berner sennen, och 2 berner hanar. Så det behöver ju inte varit samma tik som var dräktig igen. Hon hade bara en hane hemma på gården, och hennes kompis hade en som hon lånade hem ibland. Andra gången vi var där hade hon lånehanen hemma. Fast hon parar ju sina tikar alldeles för ofta i vilket fall som helst...
    Så många av den rasen hade hon inte när jag var där! Hon hade 7 hundar sammanlagt, Ronjas mamma och pappa, en tik som var från samma föräldrar som Ronja, en renrasig Leonberger hane, en schäfer, en som var blandning med schäfer och Leonberger och en annan mindre hund som jag inte kan rasen på.

Men jag har även sett en annan familj på blocket, även dom från Skaraborg som oxå brukar ha valpar av denna blandning. De kanske hör ihop på nått vis!
  • Zazzie

Då jag var där så hade hon bara leonberger och benner senner raserna, jo förresten en liten tax som irriterade henne något hemskt så nästa gång som vi var där så hade hon gett den till bonden...

• LiLja1980
    Zazzie skrev 2007-07-13 20:36:19 följande:
    Då jag var där så hade hon bara leonberger och benner senner raserna, jo förresten en liten tax som irriterade henne något hemskt så nästa gång som vi var där så hade hon gett den till bonden...
    Hmm... hon byter hundar med andra ord!
  • Zazzie

Ja, jag börjar bli mörkrädd för allt som uppdagas =(
    Vill ni veta något ironiskt... självironi ;/
    Jag letade länge efter en seriös hunduppfödare, men det är jättesvårt att finna bland blandraser, många skräckexempel...brrr... så fann jag henne och jag föll stenhårt för tugget, så hjärnan bevisligen stängde av sig helt =(
    Det är ironi på högsta nivå =/

• Zazzie

Min Troja som vanligtvist kunde bli skrämd för minsta lilla, bara ÄLSKADE fyrverkerier....hihi... Jag trodde hon skulle krypa in i nåt hörn eller nåt på nyårsafton, men då vi öppnade altandörren så flög hon ut på tomten, ca 6 månader gammal och börjar jaga fyrverkerierna på himmlen, hihi...hon hoppade och skuttade och ville inte gå in förräns himmelen slocknade på alla dom där häftiga sakerna =) Så var hon varje år, lika barnsligt förtjust i att jaga fyrverkerierna hihi...=)

Tyckte bara att denna tråd blev så negativ pga att vi alla råkat ut för denna oseriösa köpare, så jag kände att det var dax att vi pratade om det som VERKLIGEN betyder något, dvs våra älskade hundar =)
    Även om jag inte har kvar min älskade Troja, så betyder ju inte det att jag inte har en massa minnen med henne =)

• tinis77

Mozart älskar att bada, gör era det?? Han springer ell hoppar rätt ut, helt galen är han! Vi har en å nedanför vårat hus som han badat i oxå, men det är så mkt vatten så det går inte att bada där nu..

• kitte

kikar in har visseligen ingen blandis men ja har en leonberger blev lite nyfiken på den här kvinnan det skrivs om.. finns det ngt kennelnamn.. har nemligen blivit uppringd och varnad för en kvinna som har både leonberger o bernesennen kennel. hande varit kul o veta om det är samma människa..

ja har inte läst allt som står i tråden.. men visst finns det regler  och bestämelser om avel och antal  valpar man får ta på en o samma tik.. tråkigt att många bara ser pengar i sin avel..

• LiLja1980
    kitte skrev 2007-07-14 23:39:03 följande:
    kikar in har visseligen ingen blandis men ja har en leonberger blev lite nyfiken på den här kvinnan det skrivs om.. finns det ngt kennelnamn.. har nemligen blivit uppringd och varnad för en kvinna som har både leonberger o bernesennen kennel. hande varit kul o veta om det är samma människa..ja har inte läst allt som står i tråden.. men visst finns det regler  och bestämelser om avel och antal  valpar man får ta på en o samma tik.. tråkigt att många bara ser pengar i sin avel..
    Nej finns inget kennelnamn... tror inte hon föder upp renrasiga alls längre. Men nån nämde tidigare i tråden att hon ev. gjort det innan.
  • LiLja1980
    zazzie - Alldeles rätt!! Nu pratar vi om riligare grejer!! Ha ha kul att hon gillade fyverkerierna Ronja är inte lika glad vid dom, men jag hade med henne ute för hellre det än att hon var alldeles ensam hemma. Så jätte farligt var det nog inte, men jag fick sitta bredvid henne och lugna henne

tinis77 - Ronja gillar att bada, hon ser jätte fånig ut när hon simmar... benen ovanför vatten ytan... ingen vill komma nära henne. Hon både rivs och skvätter Så det blir att barnen flyr och hon bara efter Hon hoppar från bryggan oxå  

• Zazzie

Troja i vattnet, hihi...jo´rå hon badade så länge hon kunde stå med alla fyra tassar på botten... Minns en gång då vi hittade en undanskymd badplats så vi släppte ner henne i badet med oss.. det var långgrunt, så man fick gå en bra stund innan man kunde simma. Jag befinner mig längst ut med dom två äldsta och Troja fick totalpanik för att vi var så långt bort, sen att husse stod med lillkisen vid henne var tydligen helt ointressant i hennes ögon. Hon skulle promt ut till matte och fick ju lov att simma... det värsta jag sett, hunden var ju helt panikslagen.. så jag försökte snabbt simma mot henne, dålig idé då hon höll på att både dränka mig i sin panik och fullständigt strimlade mig med sina klor... fick in henne på grundare vatten tillslut... sen höll hon sig faktiskt med husse resten av tiden och jag kunde bada ifred med dom äldsta =)

• kitte
    LiLja1980 skrev 2007-07-15 13:40:50 följande:
    Nej finns inget kennelnamn... tror inte hon föder upp renrasiga alls längre. Men nån nämde tidigare i tråden att hon ev. gjort det innan.
    ok för denna kvinnan skulle blivit avstängd från sennen klubben. och sen försökt komma in i slbk i stället... så tragiskt med människor som bara ser pengar i avel i tället för att få fram så bra djur som möjligt..
  • Zazzie
    kitte skrev 2007-07-17 22:18:28 följande:
    ok för denna kvinnan skulle blivit avstängd från sennen klubben. och sen försökt komma in i slbk i stället... så tragiskt med människor som bara ser pengar i avel i tället för att få fram så bra djur som möjligt..
    När jag köpte Troja, så avlade hon renrasiga leonberger och renrasiga benner senner, sen även blandningen av dessa två.
    Hon hade flera kullar på en gång i boxarna, bla renrasig benner senner i boxen brevid, för hon fick slänga in en hanhund som sällskap till tiken som blev ensam kvar då vi hämtade Troja.
    Av det jag fått höra nu, så stämmer det säkert att hon blivit avstängd och därmed verkligen startat en valpfabrik av olika raser, sorgligt!!!
  • LiLja1980

Sett att hon nu oxå föder upp blandningen BernerSennen/New Foundland, annons finns på blocket. Hon verkar även samarbeta med en annan tjej och hennes man. De har alltid samma blnadning till salu samtidigt och bor i samma riktnr-område. Tragiskt!!

• LiLja1980

Hej på er!

Någon som har kvar tråden i sina favoriter tro?

Nu har Ronja blivit 1 år... hon är 65 cm hög och väger 31 kg. En ganska nätt dam, trots 2 stora raser Lite trotsig är hon också för tillfället

• tinis77

Jag har kvar den! Hade glömt bort den däremot, den hade halkat ner..
    Mozart fyller 2 år om 20 dagar, 29 oktober. Han är 67 cm hög och väger ca 45 kg. Mozart är världens tåligaste hund tror jag, står ut med både busande katter och våran 2åriga buse till son.

Svar på tråden Blandning mellan Leonberger och Berner Sennen?