• Väntarochlängtar

Bakar du Sveriges godaste kanelbullar??!! ;-)

Mina kanelbullar blir aldrig bra tycker jag.. Jag vill att det ska bli saftiga, tom lite "degiga" och med mycket smak.

Du kanske bakar supergoda kanelbullar??!! I så fall, kan jag få ditt recept och kanske några bra tips?

Är mycket sugen på kanelbullar idag

• Svar på tråden Bakar du Sveriges godaste kanelbullar??!! ;-)
  • TheSunset

Nä det gör jag verkligen inte....

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Hampus 990910 & Julia 061101 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Hera78

Vill nog absolut inte påstå att jag bakar sveriges godaste kanelbullar men min spontana tanke när du säger att du vill ha dem lite saftigare och "degigare" är att ha på lite mer margarin innan du rullar ihop dem? Och kanske testar att ta ut dom ur ugnen någon minut tidigare än vanligt?

Värt ett försök kanske?

• Ellah

Ja, det gör jag! Lång jäsning+ varmt i rummet, Vetemjöl Special (mycket viktigt), samt mandelmassa/kanel/smör i fyllningen. Knåda ej degen för mycket, ska vara kladdig/elastisk.

Min bullar blir enorma cafébullar som är mjuka och saftiga.

• bomullshuve
    ludicrous skrev 2007-07-11 14:51:13 följande:
    jag använder mnig av receptet på kungsörnens mjölpaket, men byter ut kanel mot vanligsocker på halva degen, sen river jag mandelmassa över, då innan man rullar ihop!
    SÅ gör jag med! Det är mandelmassan som är hemligheten =-)
    Och ha inte fööör mycket smör i för d¨å rinner det ut och bullarna blir brända i botten... (eller om det var min gamla spis...)

Jag brukar också göra så att jag blandar i vaniljsocker eller kanel eller båda i smöret innan istället för att strö det över senare... mycket lättare att få det jämnt då.
  • Ellah

Recepet är från en gammak hemkunskapsbok från grundskolan, sitter på jobbet så jag har ej tillgång till det här. Men vilket recpet som helst fungerar nog, bara att jäsa längre och varmt, och byta vetemjölet till Special.

• KNALLAN

Jag baka inte men min svärmor gör verkligen världens godaste. Enligt henne är det inga hemliga ingredienser, utan knådningen. Degen ska knådas läääänge! Helst i maskin, och så ska det ju inte snålas på fyllningen. Vet också att hon har lite kardemumma i degen. Det säjer hon man ska ha. Lite hjälp?

• 969803

Kanske inte sveriges godaste men goda är dom .

Jag använder ALLTID riktigt smör.
    Jag har massa kardemumma i degen,som jag själv stöter med mortel.
    Jag hyvlar på smör (d.v.s det är rikligt med smör)
    Jag har rätt mycket kanel.
    Och bullarna görs STORA.
    Dom får inte vara för länge i ugnen,dom ska vara ljust bruna.

Det är mina knep för mumsiga bullar .

Svar på tråden Bakar du Sveriges godaste kanelbullar??!! ;-)